• Anonym (Orolig!)

    Vad ska jag göra?

    Hej! jag skulle vilja undra en sak, jag är själv 21år gammal och är gravid i vecka 10 nu.pappan är 16år gammal och vägrar erkänna att han är pappan, han vill att jag ska inte ge upp hans namn nånstans och jag skulle inte vilja göra de, men börjar bli nästan säker att jag måste skriva hans namn på pappret och då när jag sa det till han började han hota mig, att jag kommer ångra mig ifall han kommer få några papper hem! Jag vet inte vad jag ska göra, jag ska ha ensam vårdnad och kommer uppfostra min barn ensam, har försökt prata med honom men han vill inte samarbeta! Jag känner mig som mellan två eld nu och vet inte riktigt vad ska jag göra, och vartifrån kan jag få hjälp till såna här situationer? uppskattar verkligen ifall jag får svar!

    Trevlig fortsättning i höst!

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • Socialsekreteraren

    Hej,

    Jag hör att du befinner dig i en utsatt situation; gravid, ung och att pappan till barnet inte stöttar dig.
    Då du skriver in dig på mödravårdscentralen, MVC, prata med din kontakt där om det finns extra stöd för unga blivande mödrar, flera MVC mottagningar har gruppverksamhet för unga kvinnor vilket är stöttande.

    Vad gäller relationen till den blivande fadern, som själv är mycket ung och säkerligen själv befinner sig i en kris. Han kanske behöver få tid för att förstå.
    Du kan självklart inte tvinga honom till att vara aktiv under graviditeten samtidigt så är ju graviditeten en viktig tid till förberedels inför att bli mamma och pappa. Kan du kontakta ungdomsmottagningen för att eventuellt få vägledning i din situation och kanske kunna få gemensamma samtal mellan dig och den blivande fadern?

    Jag reagerar över att den blivande fadern hotar dig, visst kan det handla om att han befinner sig i en kris och därför reagerar med att hota dig. Om hoten fortsätter måste du sätta en tydlig gräns att hot inte är ok.
    När barnet fötts kommer du att kallas till din kommuns familjerätt, syftet är då att faderskap ska fastställas. Barn har rätt att veta sitt ursprung varför det är viktigt att du uppger vem barnets far är. Skulle fadern då neka görs dna test.

    Ta hand om dig och lycka till.

    / Camilla

Svar på tråden Vad ska jag göra?