• Miss Sunshine

Är du gravid och har amalgamfyllningar i tänderna?

Vi försöker bli gravida och jag har amalgamfyllningar i tänderna. Jag har precis fått reda på att kvicksilvret i amalgamfyllningarna går äver till barnet via moderkakan och senare genom bröstmjölken. Nu är jag jättenervös över att jag kanske redan är gravid och att det ska påverka barnet negativt. Det stod på amalgamskadefondens hemsida att kvicksilvret påverkar barnets mentala utveckling negativt. Det stod att man helst skulle låta sanera munnen i god tid innan man blir gravid. Som sagt är jag jättenervös nu, vad gör jag om jag är gravid? Jag skulle hata mig själv om barnet senare skulle få någon sorts mental defekt. Hur resonerar ni andra som har amalgam i tändera? Är det någon som har fött friska barn trots amalgamet? Någon som har amalgamsanerat tändera och vill dela med sig av tankar/tips?

• Svar på tråden Är du gravid och har amalgamfyllningar i tänderna?
  • lövet2

Det finns mängder med människor som fött friska barn och haft amalgam i munnen. Före början på 80-talet någon gång, så hade varenda människa amalgam i munnen.
    Amalgamskadefonden ser på allting ur sin synvinkel. Om du läser sidor från de Elskadade, så kommer du att få läsa varningar om att låta barn växa upp i ett vanligt hus med elledningar i. Hjärnskadade varnar för att prata i telefonen osv. Och det mesta är gissningar och vad de tror. Kanske någon av dem har rätt och kanske alla har lite rätt, men om du använder sunt förnuft och ser dig omkring i världen, så inser du att du inte kan ta alla dessa larm på fullaste allvar ...

Have you ever killed anybody?
  • bebisgalen

Du ska ju definitivt inte hata dig själv för det. Det är ju inte lätt att veta och mvc fråga aldrig och gav heller ingen informatuíon om det.
    Jag har amalgam och visste inte detta men jag har varldens goaste tjej som inte har några *"mentala" bekymmer.

• Barboter

min mamma hade grymt mycket amalgam i munnen när hon väntade mig, inga problem. Själv har jag en liten amalgamlagning och det är inget jag funderat över eller tänker oroa mig för. som sagt, nästan alla som är födda på 70-80-talen och ja kanske tidigare hade ju mammor med amalgamlagningar.

• Navona

Ja givetvis finns det massor av kvinnor som har fött friska barn trots amalgam i munnen. Jag är född -82 och har flera amalgamfyllningar och en helt frisk dotter.
    Plastfyllningar har ju inte funnits i alla tider och bevisligen så har det fötts massor av friska barn även förr i tiden

• Miss Sunshine

Kram på alla er som har svarat. Nu känns det mycket bättre.

listoplisto skrev 2009-09-11 10:01:35 följande:
    Känner du någon med barn som INTE har amalgamfyllningar?
    Jag känner många med barn som inte har amalgamfyllningar. Hade jag kännt någon med barn och amalgamfyllningar hade jag pratat med dem. Ingen i familjen eller bland kompisarna har amalgamfyllningar tyvärr :-P

Jag har två relativt små fyllningar som jag alltså ska vänta med att ta bort tills vi har bildat familj? Hade inte en tanke på att amalgamsanera tänderna innan jag ramlade in på amalgamskadefondens sida om hur kvicksilvret påverkar fostret och har sedan dess varit jätteorolig. Jag har till och med bokat tid för konsultation för amalgamsanering men om saneringen frigör kvicksilvret så kanske man ska vänta tills man har bildat familj. Amalgamskadefonden skriver att man ska låta sanera tänderna i god tid innan man bildar familj för kvicksilvret finns kvar i kroppen i några månader men i så fall måste vi vänta ytterligare några månader innan vi kan skaffa barn. Vad göra? Vi vill ju börja försöka nu.
  • VåratLillahjärta

Sätt igång med bebistillverkningen du. Lycka till :)

• Miss Sunshine

Tack för alla svar. Det känns mycket bättre nu. Bara att tuta och köra alltså

VåratLillahjärta skrev 2009-09-28 16:28:40 följande:
    Sätt igång med bebistillverkningen du. Lycka till :)
    Tack!
  • destino

jobbar inom tandvård och ingen vet om det kommer samma skriverier om plastfyllningar inom några år???
    eller?
    har själv amalgam och måste säga att jag skulle aldrig röra om det inte behövs, förra veckn bett jag av en fyllning och min tandläkare sa att det var amalgam och eftersom jag är gravid så satte hon bara en provisorisk så då jag skall laga den efter att bebisen kommit och då skall de vara försiktiga och försöka undvika att nån liten bitt hamnar i kroppn, men då värmer man upp det vid bearbetning och det bli små bitar så att säga....

Sen då jag började utbildningen anv vi massa amalgam hela dagarna och många som jobbar lever förtfarande;)))
    så det är positivt....

täkte också mycket på det då det avdunstar en massa olika produkter då man jobbar i pat mun,
    man vill ju det bästa för sina barn, men man kan inte vara extrem...

• Tokstolla

Men hur är det med alla dessa kvinnor som har amalganfyllningar och som födde OSS! Inte är vi alldeles för tokiga

• Elfva

När du väl har din amalgamfyllning så är den tämligen ofarlig där den väl sitter, om du tar bort den så finns risken att den "läcker kvicksilver". Den släpper inte ifrån sig så mkt kvicksilver när den väl är på plats, framförallt inte om den suttit några år...

Jag har tyvärr gamla amalgamfyllningar, men min tandläkare anser att det är bättre att låta dem vara än att ta bort dem, man tar bort dem först om det blir aktuellt t ex en lagning som går sönder eller dylikt...
    Jag har en underbar frisk dotter trots mina fyllningar och ett till barn på väg och jag är inte orolig över amalgamet i någon större utsträckning, herregud det finns mkt att oroa sig för, man får liksom lägga band på sig

• annbom

Amalgamskadefonden är en intresseförening som är fanatisk när det gäller kvicksilver och inte någon pålitlig källa. Som flera här har skrivit så har största delen av de som nu är vuxna en mamma som hade amalgamfyllning när hon väntade barn. Jag har också amalgamfyllningar och väntar nu mitt 6:e barn. Jag kan ju inte säga om det här barnet är friskt, men allt pekar på det och de andra 5 är friska.

• Miss Sunshine
    Elfva skrev 2009-09-29 07:07:05 följande:
    När du väl har din amalgamfyllning så är den tämligen ofarlig där den väl sitter, om du tar bort den så finns risken att den "läcker kvicksilver". Den släpper inte ifrån sig så mkt kvicksilver när den väl är på plats, framförallt inte om den suttit några år...Jag har tyvärr gamla amalgamfyllningar, men min tandläkare anser att det är bättre att låta dem vara än att ta bort dem, man tar bort dem först om det blir aktuellt t ex en lagning som går sönder eller dylikt... Jag har en underbar frisk dotter trots mina fyllningar och ett till barn på väg och jag är inte orolig över amalgamet i någon större utsträckning, herregud det finns mkt att oroa sig för, man får liksom lägga band på sig
    Jag har hört att fyllningen läcker kvicksilver från när dom sätter in den i munnen tills man plockar bort den men ja den läcker mer om man försöker ta bort den. Hur vet du att den inte släpper ifrån sig så mkt kvicksilver när den väl är på plats?
    Sen finns ju alla människor som påstår att de mår mkt bättre efter att ha sanerat tänderna, de tycker att diverse besvär de haft försvunnit när man plockat bort amalgamet. Man vet ju inte vem som har rätt, tandläkarna som tycker att de är bättre att låta dem sitta kvar tills man måste byta ut dem eller människorna som tycker att de mår bättre efter en amalgamsanering.
  • maurica

Orkar inte läsa alla inlägg TS, men arbetar inom tandvården, och så länge fyllningarna sitter i tänderna och inte hettas upp (varm mat gör ABSOLUT INGENTING) så frigörs inte amalgamet. Om så vore skulle i stort sett hela barnkullar födda på 1900- och 2000-talet ha hjärnskador.

Amalgamsanering görs oftare av estetiska skäl eller för att man fått sprickor el frakturer i tänderna än pga allergier etc, och detta är något jag inte skulle rekommendera under graviditet. Skulle en amalgamlagning lossna och du råkar svälja den så kommer den ut intakt den naturliga vägen.

Det är lätt att bli uppskrämd av förespråkare av amalgamsanering men man får ta det med en nypa salt, olika synsätt, olika "religioner". Rent vetenskapligt finns det inga riktlinjer som säger att amalgamet måste ut.

• Redbit

Den enda jag vet som verkligen fått besvär av sina amalgamfyllningar var en tjej jag kände som precis som du låtit skrämma upp sig av amalgamskadefondens propaganda. Hon var inte gravid, men bestämde sig för att omgående ta bort de amalgamfyllningar hon hade.
    Tyvärr slarvade tandläkaren (eller hade otur, vad vet jag?) och litet av det amalgam hon plockade bort försvann ner i halsen, i väldigt finfördelad form.
    Den tjejen fick akut kvicksilverförgiftning. Sjukhus i två månader, kritiskt en vecka...
    Så jag rekommenderar definitivt alla att låta sina fyllningar sitta kvar!

• maurica

Miss Sunshine skrev 2009-09-30 23:14:39 följande:

Jag har hört att fyllningen läcker kvicksilver från när dom sätter in den i munnen tills man plockar bort den men ja den läcker mer om man försöker ta bort den. Hur vet du att den inte släpper ifrån sig så mkt kvicksilver när den väl är på plats? Sen finns ju alla människor som påstår att de mår mkt bättre efter att ha sanerat tänderna, de tycker att diverse besvär de haft försvunnit när man plockat bort amalgamet. Man vet ju inte vem som har rätt, tandläkarna som tycker att de är bättre att låta dem sitta kvar tills man måste byta ut dem eller människorna som tycker att de mår bättre efter en amalgamsanering.
    Att folk kan må bättre av en sanering kan också röra sig om bettfysiologiska faktorer, då många gamla lagningar skapar en obalans i bettet och "då-och-då-restaurering" kan påverka detta ytterligare. Många patienter har ju även stora problem med ilningar pga sprickor i tänderna (amalgam expanderar med tiden vilket gör att man får emaljsprickor i tänderna, om det då dessutom rör sig om tandpressning/-gnissling ökar risken för frakturer och sprickor ytterligare, ett allt större problem i ett stressat samhälle - vilket också kan drabba friska olagade tänder), ofta kan dessa avhjälpas med porslinsterapi el byta till plastfyllningar. Så vad det är som gör att folk mår bättre går att diskutera, ofta är det inte amalgamet som sådant som är huvudboven i det hela.
  • Ninnan

Jag har amalganfyllningar och har fött två friska barn...är gravid igen och tror nog det ska gå bra denna gång också! Jag säger som min man när jag oroar mig för knäppa grejer: Det är större risk att du träffas av blixten :). Kör hårt!

Svar på tråden Är du gravid och har amalgamfyllningar i tänderna?