• Anonym (nyrik ;-))

Hur ska jag placera 500.000

Fick igår red på att jag och min lilla familj (make och två barn) ska få ärva 500.000 av en släkting som avlidit.
    Att spendera en halv miljon hade jag lätt fixat Men nu har vi tänkt att placera eller göra ngot annat med lite mer tanke bakom med pengarna.
    Vi har redan (utan arvet) en sparbuffert på ca 150.000
    Vår tanke är att barnen ska få 100.000 var?
    Jag ska betala av mitt CSN lån ca 100.000?
    Vi bor i ett nybyggt hus med lån på ca 2,5 mkr (som vi amorterar på). Ska vi betala av mer på det lånet?
    Annars har vi inga fler lån. Våra bilar är kontant betalade. Vi har två bra löner.

Hur fördelar jag denna halvmiljon på bästa sätt egentligen? Jag skulle vilja ha en liten slant till nöje/resor.

Barnen har redan en del pengar på sina konton. Ska vi kanske nöja oss md att "fylla upp deras konton" till 100.000? Vilket skulle ge pengar över så att säga.

Fasen, en halv miljon är egentligen inte så mycket pengar - fast samtidigt är det det - Märkligt!

Ska boka in ett möte med vår bankman nästa vecka.

Aktier, fonder, kapitalförsäkringar - vad ska vi hitta på?

• Svar på tråden Hur ska jag placera 500.000
  • Cia o krabaten

Först skulle jag betala av CSN.

Sedan skulle jag ta hjälp av banken och värdera om de ska sparas eller betala av på lånet. Borde ju gå "lätt" att räkna ut med räntor osv.
    Fundera på om ni blir av med 400 tusen på lånet, hur mycket sparar ni/månad då och jämför så.

#Vi skulle spara 1500-2000.-/månad bara i ränta på det, och det kan man ju göra annat för liksom
    Spara tex till barnen. De behöver ju inte sina 100000 insatta just nu på sparkontot.

Så skulle nog jag agera iaf.
    Trevligt problem

• Anonym (nyrik ;-))

Cia o krabaten skrev 2009-09-10 07:06:32 följande:

Först skulle jag betala av CSN.Sedan skulle jag ta hjälp av banken och värdera om de ska sparas eller betala av på lånet. Borde ju gå "lätt" att räkna ut med räntor osv.Fundera på om ni blir av med 400 tusen på lånet, hur mycket sparar ni/månad då och jämför så.#Vi skulle spara 1500-2000.-/månad bara i ränta på det, och det kan man ju göra annat för liksom Spara tex till barnen. De behöver ju inte sina 100000 insatta just nu på sparkontot.Så skulle nog jag agera iaf.Trevligt problem
    Bra tankar där! Klart att barnen inte behöver 100.000 som bara ligger på deras konton. Kanske bättre att sätta det i huset och få ner lånet och spara till dom lite mer i månaden istället.
    Har inte tänkt så långt själv, så tack för tanken
  • Cia o krabaten

Anonym (nyrik ) skrev 2009-09-10 07:14:30 följande:

Cia o krabaten skrev 2009-09-10 07:06:32 följande: Bra tankar där! Klart att barnen inte behöver 100.000 som bara ligger på deras konton. Kanske bättre att sätta det i huset och få ner lånet och spara till dom lite mer i månaden istället. Har inte tänkt så långt själv, så tack för tanken
    Tror att en bra bankman kan hjäkpa er massor, men det är ju alltid bra att komma med såna där ideer och tankar så får bankmannen hjälpa er att räkna siffrorna
  • Anonym

Tänk på att amorterande av huslån är ett bra "sparande" - att varje månad få några tusen mer ger mycket på sikt. Ingen risk alls med pengarna (eller den risken har ni redan tagit när ni lånade till ett hus).

Resten skulle jag placera i aktier, t ex investmentbolag som sprider riskerna och ger en viss substansrabatt. Jag tror att vi kan få en liten höstdipp på börsen sept-okt, då är väl läge att placera pengarna.

Fonder är bara skit (utom avanza zero och om du vill placera pengar utomlands kan det vara enda "lätta"sättet).

Kapitalförsäkring är ju en speciell form av sparande. T ex så har jag en del av aktie innehavet i en sådan, men en kf i sig är ju inget, man måste ändå välja vad man skall placera i. Avkastningen bör överstiga 4% per år för att det skall löna sig jmf med en vanlig aktiedepå.

Jag kan inte se varför ni skulle spara 100 000 till barnen, men det är jag det.

Klart att ni ska unna er nåt också, kanske 50k.

• Anonym

Glömde CSN lånet -betala bort det skulle jag göra!

• Kjell2

Beklagar sorgen, alltid jobbigt när en släktning dör.

Funder först lite på vad ni sparar till, på vilken tidshorisont, vilken riskspridning och avkastning ni vill ha.

Lite sammanfattning av olika sparformer:
    Bankkonto: Väldigt låg avkastning, ingen risk och pengarna tillgängligt direkt
    Säkra räntefonder: Låg risk, lite bättre avkastning och pengarna tillgängligt direkt
    Obligationer och låsta bankkonton: Väldigt låg risk, lite bättre avkastning och låsta pengar
    Breda aktiefonder: Mer risk, bättre avkastning, pendlar en del i värde, pengarna tillgängligt direkt men kan ha temporära dippar som gör att man förlorar pengar
    Akiter och smala fonder: Ännu mera risk, bra avkastning, pendlar värde, pengarna tillgängligt direkt men kan ha temporära dippar som gör att man förlorar pengar, kräver ett aktiv ägande och en del kunskap.

Jag skulle inte betala av CSN, räntan är oftast bra och det finns en massa bra vilkor kopplade till lånet om man förlorar inkomst eller dö t ex.

Amortera på husetlånen, bottenlånet, kan vara en bra idé men om ni har väldigt låg ränta idag kan det vara bätttra att investera pengarna någon annan stans, speciellt om huset inte är toppbelånat.

Ser ni framför er någon större investering i närtid, 1-2 år, t ex bil, båt, sommarhus, skulle jag lägga rätt mycket i något som är låst ett år eller två med säker avkastning och resten på i någon bred fond och eventuellt lite på aktier eller en smal fond.

Spara ni på lång sikt skulle jag lägga huvudelen på en rätt bred aktieportfölj eventuellt kompleterat med någon specialfond.

Fundera lite på vad ni vill. Boka en tid med er bank. Förklar för dem era priorieter, be dem ta fram ett förslag. Tänk, läs på, tänk, fråga runt, tänk själv, diskuttera med banken igen och bestämm er sen.

Glöm inte en viktig grundregel. Hög avkastning = hög risk!

En annan viktig regel: Man kan inte ta med sig pengarna till himlen. De är till för att spenderas någon gång.

• Anonym (nyrik ;-))
    Kjell2 skrev 2009-09-10 12:59:47 följande:
    Beklagar sorgen, alltid jobbigt när en släktning dör.Funder först lite på vad ni sparar till, på vilken tidshorisont, vilken riskspridning och avkastning ni vill ha.Lite sammanfattning av olika sparformer:Bankkonto: Väldigt låg avkastning, ingen risk och pengarna tillgängligt direktSäkra räntefonder: Låg risk, lite bättre avkastning och pengarna tillgängligt direktObligationer och låsta bankkonton: Väldigt låg risk, lite bättre avkastning och låsta pengarBreda aktiefonder: Mer risk, bättre avkastning, pendlar en del i värde, pengarna tillgängligt direkt men kan ha temporära dippar som gör att man förlorar pengarAkiter och smala fonder: Ännu mera risk, bra avkastning, pendlar värde, pengarna tillgängligt direkt men kan ha temporära dippar som gör att man förlorar pengar, kräver ett aktiv ägande och en del kunskap.Jag skulle inte betala av CSN, räntan är oftast bra och det finns en massa bra vilkor kopplade till lånet om man förlorar inkomst eller dö t ex.Amortera på husetlånen, bottenlånet, kan vara en bra idé men om ni har väldigt låg ränta idag kan det vara bätttra att investera pengarna någon annan stans, speciellt om huset inte är toppbelånat.Ser ni framför er någon större investering i närtid, 1-2 år, t ex bil, båt, sommarhus, skulle jag lägga rätt mycket i något som är låst ett år eller två med säker avkastning och resten på i någon bred fond och eventuellt lite på aktier eller en smal fond.Spara ni på lång sikt skulle jag lägga huvudelen på en rätt bred aktieportfölj eventuellt kompleterat med någon specialfond.Fundera lite på vad ni vill. Boka en tid med er bank. Förklar för dem era priorieter, be dem ta fram ett förslag. Tänk, läs på, tänk, fråga runt, tänk själv, diskuttera med banken igen och bestämm er sen.Glöm inte en viktig grundregel. Hög avkastning = hög risk!En annan viktig regel: Man kan inte ta med sig pengarna till himlen. De är till för att spenderas någon gång.
    1000 tack för väldigt bra tankar och tips som jag definitivt tar med mig!! Jag vet sedan tidigare att du dyker upp med fina råd. Jag pratade lite med dig i en annan tråd när vi var i ett stundande husköp (för länge sedan) och fick bra tips
    Vad har du för tankar kring barnen, tycker du att de ska ha pengar och i så fall vilken "form".Hur kan man tänka där? Inte är det så lyckat att ha 100.000 i kontanter på bankkontot som bara ligger där och "skvalpar". Fonder kanske? Jag vill ju ge barnen en liten plattform att stå på. Ett annat problem finns och det är att om jag avsätter 100.000 till varje barn och vi sedan får ytterligare ett barn om ett par år. Vad kan man göra då?
  • Kjell2

Anonym (nyrik ) skrev 2009-09-10 14:55:01 följande:

1000 tack för väldigt bra tankar och tips som jag definitivt tar med mig!! Jag vet sedan tidigare att du dyker upp med fina råd. Jag pratade lite med dig i en annan tråd när vi var i ett stundande husköp (för länge sedan) och fick bra tips Vad har du för tankar kring barnen, tycker du att de ska ha pengar och i så fall vilken "form".Hur kan man tänka där? Inte är det så lyckat att ha 100.000 i kontanter på bankkontot som bara ligger där och "skvalpar". Fonder kanske? Jag vill ju ge barnen en liten plattform att stå på. Ett annat problem finns och det är att om jag avsätter 100.000 till varje barn och vi sedan får ytterligare ett barn om ett par år. Vad kan man göra då?
    Ok - här kommer det jag tycker. Ingenting till barnen! Lås inte en massa pengar som barnen skall få när de blir stora. Se ert sparande som ska gå till hela familjen från och med nu till långt i framtiden.

Har ni en hög pengar över när barnen flyttar hemifrån, bra, ge dem då till dem som en grundplåt till en bostad, en dyr utbildning eller något annat. Eller det kanske är bättre att betala ett år som utbytesstudent när de fyller 17 eller körkort. Behåll kontrollen över pengarna själva istället för att låsa dem.

Det kanske är bättre för barnen att ni använder pengarna nu, till en sommarstuga eller betalar någon dyr givande fritidsaktivitete än att de ska få en summa när de pluggat klart och just fått världens toppjobb eller håller på att knarka ihjäl sig.

Låt oss säga att ni båda blir arbetslösa. Bättre då att använda pengarna till kunna behålla huset istället för att de ska ligga låsta i något barnkonto som ni inte kan röra.

Alla tycker inte som jag i denna fråga så lyssna gärna på andra.

/Kjell
  • HarperSeven

Det finns risker med att ge pengarna till era barn.

1) Överstiger beloppet en viss summa kan en god man utses till barnen. Då kan ni inte längre bestämma över pengarna.

www.linkoping.se/Stod-omsorg/God-man-och-forvaltare/Formyndare-for-barn/

2) När barnen fyller 18 kanske de vill spendera pengarna på en fin bil eller något annat istället för lägenhet eller utbildning som ni kanske hade tänkt er. Om ni har åsikter om hur pengarna ska spenderas är det bättre att spara dessa i ert namn och sedan ge pengarna till barnen när tiden är mogen.

3) Barnen kanske träffar en partner som påverkar barnet hur pengarna ska spenderas och som kanske också gör anspråk på pengarna.

• skorpionen80

Jag hade tagit de 100 000 som du tänkt betala av CSN med och betalat av på huset istället. Jag gissar att räntan är högre på huslånet än vad den är på CSN? I så fall lönar det sig ju bättre att fortsätta betala CSN som ni gör nu och istället få mindre avbetalning på huset.

Svar på tråden Hur ska jag placera 500.000