• Anonym

nytt kök?

Jag har egentligen en ganska enkel fråga.
    Vad kostar ett kök?
    På ett ungefär.

Nu behöver ingen skriva att det inte går att svara på eftersom det kan kosta hur mycket som helst. Jag menar vad det kostar mellan tummen och pekfingret.

Någon som bytt kök nyligen? Vad blev det för något och vad kostade det?

Ingen ger mig ett vettigt svar. "Mellan 20.000 och 200.000 kronor" får jag till svar.
    Det är inte direkt enkelt att lägga upp en budget med en sån post.

Eftersom det här handlar om min ekonomi lägger jag tråden där jag kan vara anonym.

• Svar på tråden nytt kök?
  • Anonym

En liten rörmokare kanske behöver hjälpa till men resten fixar vi själva.

Köket är...ja, bra fråga.
    Det är inte jättestort.
    Fan vad dålig jag är =)
    Det är normal-stort.

Det här måste vara världens sämsta tråd, jag kan ju inte svara på frågorna jag får ens.

Problemet är egentligen att min karl inte har något som helst ekonomiskt sinne så jag måste sätta en gräns för oss.
    Jag har kollat lite på ikea och på marbodal.
    Jag vill ha ett fint och funktionellt kök. Ett som är lite fräschare än det som är i huset nu, det är över 30 år.

• Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:41:06 följande:
    Det är lite som att fråga "Vad kostar ett hus?". Man måste precisera lite mer vad man avser
    Jo, jag vet.
    Hur långt är ett snöre liksom?

Men det går ju att svara på i runda slängar.
  • Anonym

Anonym (kök) skrev 2009-09-10 10:41:08 följande:

vad har ni tänkt er för kök? Ikea har en jättebra funktion som man kan ladda hem, detär ett program där man ritar upp sitt egna kök, och sedan kan man dra in de skåp och lådor bord och allt sådant där, och allt som man dragit in räknas priset ihop på, så man ser exakt vad det köket man ritat upp kommer kosta... Vårat kök från ikea kostade 20000:- Och vitvarorna (alla) som vi köpte från ett annat ställe gick på 41000:- Men då var det inte det billigaste vi valde... Sedan byggde vi om hela köket, satte upp nya väggar och rev gamla, nytt golv och balkar... mm... allt som allt räknar vi att vårat kök gick på runt 100 000:- Då har vi ett hyffsat stort kök på ca 40 m2
    Vad var det för vitvaror?

Har ni några mer saker man bör tänka på?
    Jag har aldrig byggt ett kök.
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:44:40 följande:
    Det är det man gör när man svarar 20 000-200 000. Det är i runda slängar.
    Jo men det går ju att svara bättre.
    Ett normalstort hus i en mellanstor svensk stad kostar drygt 1,5 miljoner.

Ett hus på landet i skogen kan du få för 500.000.
  • Anonym
    Jojjo skrev 2009-09-10 10:54:12 följande:
    Vi köpte ikeakök, vet inte kvadraten men relativt stort med mkt lådor och bänkytor. Köket kostade knappa 40000 och vitvarorna (ej från ikea) ca 40000. Min man gjorde allt han fick själv, men vi slog ut badrum å väggar för att få större. Så vi fick dra om el, avlopp och gjorde även om matsal/vardagsrum då planlösningen är så öppen, allt i ett lixom. Totalt gick allt på 140 000. Så köket var ju det billiga=)
    Tack. Då kostade själva köket dryga 80.000.
    Slå ner några väggar har vi inte plats med, då blir hela huset ett stort kök =)
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:56:52 följande:
    Jo, precis. Det var väl ungefär den nivån på precisering jag sökte angående ditt kök också. Storlek, kvalitetsnivå, övrigt behov av arbete.
    Köket är på dryga 30 kvadrat. Jag vill inte ha ett kök som går sönder om några månader.
    En rörmokare är den enda vi behöver betala för, det andra blir gjort gratis.
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 10:58:22 följande:
    Vårt Ikeakök gick på knappt 50000, inkl vitvaror. Vårt kök är litet, ca 10 kvadratmeter. Specialbeställd bänkskiva ingår i priset. Med övrigt räknar vi med att landa på 100 000 totalt. Ungefär.
    Vad gör ni mer då? För de andra 50.000 ?
  • Anonym
    Sencha skrev 2009-09-10 11:05:35 följande:
    Att dra om en hel massa el kostar pengar Koppla in alla vitvaror. Fixa belysning etc. Lite fixande med avlopp och vattenrör. Så hantverkskostnader och deras material är en stor del. I övrigt så är det "egna" materialkostnader som nytt golv (billigt brädgolv), målarfärg, bruk, etc. Men det är ganska billigt i sammanhanget. (Detta är alltså saker där vi gjort jobbet själva.) Vi har inte fått alla fakturor ännu. Och vi har ärligt talat inte varit så noga med att räkna ihop alla små materialkostnader för egen del heller. Men ca 50 000 är en ganska god mellan tummen och pekfingret-uppskattning av kostnaderna.
    Elen fixar vi själva så där sparar vi några kronor.
    Nu har du ju gett mig ett mellan tummen- och pekfingretsvar =)
  • Anonym
    luddigamaskrosen skrev 2009-09-10 10:45:13 följande:
    www.epoq.se/epoq_bosch_komplett_kok.aspxSåg reklam om det där igår. Lät mycket billigt men vet inte hur kvaliten är.
    jättebra kök. mina föräldrar byggde ett sånt för ca 2 år sedan o de var kanonnöjda. kändes bra mycket mer rejält än tex ikeaköken. o de var mycket billigare än vad de blev på ikea. de jämförde mycket o i slutändan blev de supernöjda.

vi har suttit o funderat på just ett sånt kök. vi har ett rätt stort kök så med stommar o luckor så skulle det hamna på 25 000 för vår del.

eftersom vi känner elektriker skulle de inte kosta oss många kronor, däremot lite avlopp, men då vi itne skulle flytta något utan ha samma placering så är det bara inkopplingen som denne skulle göra, vilket heller itne blir så stora summor.

vitvaror kan man ju komma billigare undan med eller dyrare beroende på vilken design o kvalite man vill ha. vi vill ha allt vårt i rostfritt men har kyl o frys som är bara 3 år gamla så dessa byter vi itne. har också en inbyggnadsugn hos mina föräldrar. detta har gjort att vi hamnat på ca 20 000 för vitvaror. då är det inbyggnadsmicro, diskmaskin, fläkt o spishäll vi behövt.

sedan har vi räknat med att kakel, golv, väggar o tak (som ska laseras) skulle gå på ungefär 20 000
     så för vår del skulle köket gå på runt 65 000 om vi valde ett epoq kök vilket jag verklgien kan rekomendera...

när vi kollat hur mycket det skulle kosta att bara byta luckorna o behålla våra stommar så hamnade priset på över vad epoq hade fast stommarna ingick.
  • Anonym

Vi har renoverat hela lägenheten så en del av de här siffrorna är väldigt ungefärliga:

Stommar, luckor, täckskivor, diskho från IKEA: ca 25 000
    Laminatbänkskiva, blandare, laminatgolv från Bauhaus: 7-8 000
    Tapeter (nedsatt pris, förra årets modell): 990
    Vitvaror från Elman: 24 000

Vitvarorna består av inbyggnadsugn, induktionshäll med boosterfunktion, kyl&frys och fläkt (specialvariant eftersom fläktsystemet i huset är lite speciellt).
    För att kunna få den hällen vi ville ha var vi tvugna att dra om elen och när vi ändå var igång passade vi på att göra om till jordat i hela lägenheten samt byta till automatsäkringar. Totalt hamnade elen på ca 20 000 inkl material men bara kanske 1/3 av detta var för köket skulle jag gissa.
    Vi har haft en snickare som lagt golven, satt upp skåpen och fixat en ny portal in till vardagsrummet. En målare satte upp tapeterna i köket. Övrigt har vi gjort själva.

Totalt (för nytt kök, nya golv i kök+hall+2 sovrum, spackel, färg och en del verktyg vi inte hade sen tidigare) hamnar vi på ca 120 000 efter rotavdrag.

Köket är på ca 3x4 m och jag gissar på att det kostat 90-100 000

• Anonym

Tack för alla era svar.
    Jag uppskattar verkligen alla tips och tankar.

Men en fråga till, är ikeas kök dåliga?
    De är ju betydligt billigare än många andra. Är det som det brukar vara; att man får det man betalar för?

Har ni som köpt ikea satt ihop köket själv?
    Ofta när man monterar ikeamöbler så blir det lite snett, det brukar inte vara perfekt passform. Är det lika på köken?
    Jag vill inte ha ett skevt kök =)

• Anonym

Hej igen.

Nu har jag en till fråga.
    Vad ska man köpa för vitvaror?
    Vad för märke?

• Anonym

Vi har ett kök på 15 kvm.
    Totalrenovering gick på 120-130 000 kr. Då gjorde vi allt själva utom el och kakelsättning.
    Köket är ett Ikea "Lidingö", kaklet Höganäs och ekparkett på golvet.

• Anonym

Vi bytte kök för 2 år sedan.

Själva stommen med skåp, luckor och bänkskivor (ej Ikea): 75000 kr
    Köksfläkt/kåpa: 5000 kr
    Kakel: 3000 kr
    Tapeter, färg mm: 2000 kr
    Inbyggd micro: 4000 kr
    Spis: 5000 kr
    Nytt golv: 5000 kr
    Arbete, kakel: 1500 kr
    Summa: 105.500 kr

Vi satte allt utom kaklet själva.
    Diskmaskin och kyl/frys hade vi som var fräscha sedan innan.

Svar på tråden nytt kök?