• Nilla81

Hur får man vit pyjamas med mönster vit igen?

Jag har en jätte söt pyjamaas från polarn och pyret.
    Den ska vara vit och så har den små söta giraffer på.

Men nu när 3:e barnet använder den så ser den inte så fräsh ut längre.
    Finns det nåt medel som gör att den kan bli lite vitare igen?
    Så den ser fräsh ut igen.
    Framför allt uppe vid halsen, den se smutsig ut fast man tvättat i 60 grader. Sen även muddarna ser smutsiga ut.
    Kan ju inte lägga den i klorin direkt eftersom den inte är helvit.

• Svar på tråden Hur får man vit pyjamas med mönster vit igen?
  • jelena2

Faktum är att jag flera gånger lagt mönstrade kläder i klorin för att det varit fläckar på och mönstret har setat kvar ordentligt efteråt. Så det KAN funka. Men det är en chansning, såklart...
    Annars så vet jag inte hur man ska kunna punktmarkera på ett bra sätt.

• Nilla81

Jag har försökt förut med klorin men kläderna har blivit förstörda då
    Är de helvita brukar jag kunna ta klorin eller om det är nån enstaka fläck som inte är på mönstret så brukar det kunna funka. Men hela pyjamasen har små figruer så jag vågar inte chansa ifall det blir helt förstörd. Men annat fall får man väl kasta den sen tråkigt nog.
    Om jag inte hittar nåt.

• Skrotty

Testa att köpa Vanish.. otroligt bra! Det är den där rosa burken som det gjordes rätt mycket reklam för på TV för ett tag sedan. Trodde inte riktigt att det skulle vara så bra men det funkar super! Jag har till och med använt det på färgade kläder som fått fläckar utan att färgen har ändrats.

Ett tips är att ta på gummihandskar på händerna när du håller på med det för det bubblar och blir varmt och svider på händerna, men fläckarna försvinner utan att tyget blir förstört. Jag brukar fukta plagget i varmt vatten och så stö på pulvret som sedan får lösa upp sig och så får det ligga så ett tag, sedan gnuggar jag på ställena där fläckarna sitter och sedan direkt in i tvättmaskinen som vanligt med vanlig tvätt. Man kan även dosera det i vanliga tvättmedelsfacket blandat med tvättmedel men då tycker jag inte att fäckarna försvinner utan det är nog mest för att förebygga så att tvätten inte blir grådaskig.

Man skulle nästa tro att jag var sponsrad av tillverkaren.. Men faktum är att det är det bästa fläckbortagningsmedlet jag testat!

• Nilla81

Tack för tips Skrotty.
    Vilket av Vanish är det du använder? Finns ju en vit och en rosa burk.

• Nilla81

Hehe kanske ska läsa ordentligt. Såg att du skrivit den rosa burken

• Skrotty

Ha ha ha ja det är den rosa.. tror att den vita är för vit tvätt.

• lillsnurpan

Jag skulle prova flytande galltvål. Jag tycker det hjälper bättre än Vanish på både nya och gamla fläckar. Jag har nästan inte slängt några kläder, utan flytande galltvål har nästan tagit bort alla fläckar, även fläckar som jag tvättat innan jag sett dom. Låt det gärna ligga över natten, vid svåra flckar. Finns att köpa i vanliga livsmedelaffärer, lite dyrt dock, men värt varje krona.

• Nilla81
    lillsnurpan skrev 2009-09-13 07:50:36 följande:
    Jag skulle prova flytande galltvål. Jag tycker det hjälper bättre än Vanish på både nya och gamla fläckar. Jag har nästan inte slängt några kläder, utan flytande galltvål har nästan tagit bort alla fläckar, även fläckar som jag tvättat innan jag sett dom. Låt det gärna ligga över natten, vid svåra flckar. Finns att köpa i vanliga livsmedelaffärer, lite dyrt dock, men värt varje krona.
    Tack ska kolla efter det. Haft galltvålen den vanliga tvålen men tycker inte den hjälpt. Men får prova den flytande (visste inte ens att dem fanns)
    Tack för tips"!
  • Leanbh

prova att tvatta i attika

Leanbh uttalas lanev
  • Nilla81
    Leanbh skrev 2009-09-13 19:56:46 följande:
    prova att tvatta i attika
    Dum fråga men i maskinen eller som handtvätt?
  • Februarii
    Nilla81 skrev 2009-09-13 21:38:37 följande:
    Dum fråga men i maskinen eller som handtvätt?
    Jag tycker också att tvätten brukar se vitare ut efter att jag haft i ättika (jag brukar ha i mot envis lukt). Jag häller ca 1 dl över tvätten när det ligger i maskinen. Sen är det bara att köra det program man tänkt. Kläderna har ingen lukt av ättika eller så kvar när de är klara.
  • Leanbh

jag gör som februarii, men det går bra att lägga i blöt i en hink också om det är riktigt envisa fläckar!

Leanbh uttalas lanev
Svar på tråden Hur får man vit pyjamas med mönster vit igen?