Glamrockare skrev 2009-09-28 09:07:22 följande:
jo visst gör man det som vuxen, men varför gör man det?men då är frågan ett skall vi överföra dessa kännslor på små och unga barn o vart går gränsen till överdrivenhet skall alltså 7 åriga flickor eller pojkar som är tillsammans med den andre kön föräldern ta hand om sig själva bara för att barn kan vara lite pjoskiga o skåpiga ang nakenhet?vart går gränsen? skall jag inte kunna göra saker med mina 2 pojkar själv bara för att en 7 årig flicka har exter för sig som hennes föräldrar inte kan hjälpa henne att förstå att det är ingen som bryr sig om att hon är naken.jag skall säga dig att det är mer vanligt att en pojke som min son 3.5 år tittar på nakna kroppar en 7 åring.
Jag respekterar att min dotter på nyfyllda 8år vill ha lite integritet och inte visa upp sig för jämnåriga killar. Likaså min son (nu är han 2 år älde, men han var likadan vid den åldern). Mina klarade att duscha och tvätta håret ordentligt när de var 7 år. Skulle aldrig tänka mig att utsätta min dotter för ett manligt omklädningrum och dusch.. stackarn. Inte heller tvärtom med min son. 3-åringen är som han är. Han både pekar och kommenterar. Men det är faktiskt på en annan nivå.
Vi vuxna bryr oss inte om nakna "äldre" barn. Men barnen emellan gör det, och nu menar jag inte en 3 åring kontra en sjuåring. De vill helt enkelt av samma anledning som vuxna (nästan i alla fall + en massa andra anledningar) inte visa upp sig hur som helst.