Inlägg från: AnniPanni |Visa alla inlägg
  • AnniPanni

7-årig kille följa med i damernas omklädningsrum?

malinagirl skrev 2009-09-21 12:09:30 följande:
    Jag tror de vågar det, det är mammorna som inte vågar. De är vana att byta om i från skolan, då det är  tex. högstadieelever som kommer för att ha gympa efter ettorna, då blir det många olika människor i omklädningsrummen.
    Jo men i skolan är det aldrig blandat dvs tjejerna håller sig i tjejernas omklädningsrum och killarna i sina

Jag skiter fullstädnigt i om det är en 7årig grabb där jag byter om.. min 7åriga dotter och även 5åringen tycker faktiskt att det är rätt så pinsamt.
  • AnniPanni

När mina tjejer badar med sin pappa så byter de faktiskt om själva på damerns..för att de absolut inte vill byta om bland en massa främnmande män De är 5 och precis 7år fyllda och de klara det utan problem. Duschar, tvättar håret o bastar..springer inte i duschen, håller koll på sina nycklar o saker osv

Kanske är det mer en UPPFOSTRINGSFRÅGA än mognad, en 7åring bör kunna duscha själv och fatta att man inte springer i duschen... Får barnen aldrig göra någonting själva så lär de sig heller aldrg..curling någon?

• AnniPanni
    Sennaboo skrev 2009-09-21 12:31:44 följande:
    Undrar du inte varför din 5-åring tycker det är pinsamt? Personligen hade jag ju börjat bli orolig ifall jag hade en 5-åring som ansåg att nakenhet är pinsamt. Räknar med flera somrar där våra barn och deras kompisar kan leka i vattenspridaren. Igen så är här faktiskt nån som skrivit att de hade gemensamt omklädningsrum på skolan tills de var 10 år, så jo, det finns visst.
    Hon tycker inte att nakenhet är pinsamt men tycker att det är otroligt spännande/ovant lite pirrigt och nervöst med nakna pojkar.. är det så konstigt? Klart att hon har sett sin pappa naken men det finns inga 5+åringar som badar nakna på stranden här i alla fall

Och inga gemensamma omklädningrum heller.... Sen blir hon säkert påverkad av sin 7åriga syster som faktistk tycker att det är pinsamt med nakna pojkar.
  • AnniPanni
    Sennaboo skrev 2009-09-21 12:39:30 följande:
    Fast om han nu inte vågar gå själv, så är ju lösningen på det att han är hos damerna och flickorna får hjälp med sina problem. Antagligen gäller detta bara några gånger innan han fått kläm på allt och känner att det är ok.Skulle vilja se nån av er stå vid ingången till herrarnas och be nån hjälpa sonen igenom omklädningsproceduren. Detsamma så när ni ska ut igen. Håll med om att det är en lite märklig lösning. Skulle ni på samma sätt ställa er vid en korsning och be en främling som är på väg åt samma håll som skolan ligger att följa sonen dit om ni måste iväg?
    Eller så får pojken byta om inne på toaletten och sen duschar lite vid sidan av då han faktiskt är i ett omklädningsrum för tjejer...
    Nä jag skulle inte vilja en främling tog hand om mitt barn men att envist tycka att alla andra har problem och att pojken ska ha rätt (på tjejernas bekostand) är inte rikitg rätt väg att gå heller. Jag skulle inte valsa in på herrarnas o tycka att alla skulle flytta på sig för att jag var där...
  • AnniPanni
    Sennaboo skrev 2009-09-21 12:41:00 följande:
    Precis samma som att om ungarna tycker det är pinsamt när de är 5 och 7 år så handlar det snarare om en uppfostringsfråga än mognad
    Nu är vi fyra tjejer och en kille här hemma dvs en massa fokus på tjej o kvinnokroppar... De har full koll på kvinnans kropp mens tuttar osv osv men nä en naken kille är inte riktigt så himla vanligt här hemma. Pappa är liksom ingen liten pojke

Hur skulle det kunna vara en uppfostringsfråga att ens barn tycker att nakna pojkar är lite pinsamt/skämmigt/ovant eller vilka ord man nu vill använda. Ska jag tvinga de att vara nakna runt jämnåriga för att de ska "vänja" sig mer eller vad menar du?
  • AnniPanni
    Sennaboo skrev 2009-09-21 12:53:36 följande:
    OK åt ena hållet och inte åt det andra. Så tydligt du kan se saker

Jag tror mer på henne än på den som skriver att deras barn tycker nakenhet är pinsamt som 5-åringar. Varför? Jo, för det tycker jag är bra mycket mer skrämmande. Jag hade inte haft några problem med att barnen fick ha delade omklädningsrum. Det tycker jag hade varit ett bra steg i dagens samhälle där kroppsfixeringen nåt en otrevlig nivå. Vilken utveckling är det som är i full blom vid 7 års ålder??? För den normala ungen så tar det några år till. Vad är det som skulle vara så förfärlig med delade omklädningsrum menar du?
    Sennaboo skrev 2009-09-21 12:53:36 följande:
    OK åt ena hållet och inte åt det andra. Så tydligt du kan se saker

Jag tror mer på henne än på den som skriver att deras barn tycker nakenhet är pinsamt som 5-åringar. Varför? Jo, för det tycker jag är bra mycket mer skrämmande. Jag hade inte haft några problem med att barnen fick ha delade omklädningsrum. Det tycker jag hade varit ett bra steg i dagens samhälle där kroppsfixeringen nåt en otrevlig nivå. Vilken utveckling är det som är i full blom vid 7 års ålder??? För den normala ungen så tar det några år till. Vad är det som skulle vara så förfärlig med delade omklädningsrum menar du?
    Delade omklädningsrum..fine men inte upp till 10års ålder. Jag var 11 när jag fick mens och det händer en hel del med kroppen i den åldern som kan kännas jobbigt ändå utan att alla ska se det.
  • AnniPanni
    Brunello skrev 2009-10-02 09:02:51 följande:
    Att vara obekväm med det andra könets nakenhet har med sexuella saker att göra. Alltså borde det vara lika jobbigt för en tjej som är gay att vara naken med andra kvinnor som det är för en tjej som INTE är gay att vara det med nakna män. Om ett barn på 7-år tycker det är jobbigt att vara naken med jämngamla killar borde hon också rimligtvis tycka att det är jobbigt att vara naken med jämngamla tjejer - eftersom några av dem potenteltl är gay och alltså är att likställa med "motsatt kön" ur sexuellt hänseende.
    Det handlar inte om sexualitet. En 7åring kan bli nervös och obekväm inför något okänt. Tjejkroppar är de vana med, en pojkkropp är kanske inte något de ser varje dag. De är barn, medvetna men fortfarande barn och att säga att det handlar om sex är att överdriva.
  • AnniPanni
    Brunello skrev 2009-10-02 12:11:50 följande:
    Om de nu har varit i simhallen regelbundet - vilket de förmodligen har, och om inte har de väl förhoppningsvis sett nakna pojkar på andra ställen -  är ju inte nakna pojkar något konstigt, udda eller okänt! OM det nu är så att just manskroppen är så okänd för barnet så är det väl BRA att hon exponeras och lär känna även denna.Varför sån rädsla för nakenhet?
    Nakna pojkar är inget man ser varje dag här faktiskt..oki pappa då men inte så många andra. Min 7åring tycker att det är pinsamt att vara naken o se nakna pojkar..varför vet jag inte och det är inget jag tänker tvinga henne till. Hon är 7år men mogen för sin ålder och leker mest med 9-10åringar så jag kan tänka mig att de påverkas en hel del av varandra.
    Varför är det ok för en 10åring att tycka att det är lite "pinsamt" med nakenhet men en 7åring inte får det? Är inte det att anta att alla 7åringar är precis likadana.. vilket de absolut inte är
Svar på tråden 7-årig kille följa med i damernas omklädningsrum?