• Äldre 10 Sep 13:51
    7480 visningar
    14 svar
    14
    7480

    Gravidkudde

    Har någon provat en sån?
    Såg att Babyproffsen hade någon slags rabatt på dom just nu.
    Vad är dom fyllda med?

    Jag sover himla dåligt (sover alltid på sidan i vanliga fall) och senaste tiden så värker det i magen hur jag än ligger. Vill gärna ligga på sidan,men måste då pallra upp med en kudde och lägga magen på. Det är ändå inte helt ultimat och jag funderar på om man kan sy sig en sån där gravidkudde. Sitter ju inspärrad i lägenheten och har all tid i världen att sy en om det nu är möjligt.
    Enligt bilden i Babyproffsens annons,så är den som en lång korv som man sover skeden med. Det borde ju bara vara att fylla den med sackosäckskulor för att få bra form i den. Eller?

    Är det stor skillnad på en gravidkudde och en amningkudde?
    Funderade på om man kanske kan sy något som sedan går att använda vid amning.

  • Svar på tråden Gravidkudde
  • Äldre 10 Sep 15:32
    #1

    Puff!

  • vanill­a deej
    Äldre 10 Sep 15:46
    #2

    Jag har inte provat en sådan kudde, men tycker att en vanlig kudde under magen samt en mellan knäna fungerar kanon. Kroppen blir liksom jämnare på något vis. Sen har jag läst att man ska sova på vänster sida och när jag gör det så känns det bättre. Lite tips bara

  • Äldre 10 Sep 16:24
    #3

    Jag gör också så och sover på vänster sida, men det gör ändå ont i magen.

  • vanill­a deej
    Äldre 10 Sep 16:25
    #4

    Ok, men då kanske det kan vara bra att testa något annat. Prata med din bm o fråga om hon/han har något bra tips.

  • Olaman­ola
    Äldre 12 Sep 11:05
    #5

    Jag tror inte det är så stor skillnad mellan amningskudde och gravidkudde.
    Gravidkudden är kanske större/längre?
    Om jag var du skulle jag ha köpt en amningskudde så har du användning av den senare också. ;)

  • Olaman­ola
    Äldre 12 Sep 11:07
    #6

    Läste nu att du kan sy. Ännu bättre!
    Jag tror att det är fyllt med små saccokulor.

  • Äldre 12 Sep 11:15
    #7

    Ska tjuvkolla lite i affären hur dom ser ut tänkte jag. Och sy efter det.
    Amningskudden är ju böjd till en cirkel och ganska så hård, men borde ju funka att ha sackosäckskulor i en amningskudde också.

  • Äldre 12 Sep 11:18
    #8
    AndyP skrev 2009-09-12 11:15:22 följande:
    Ska tjuvkolla lite i affären hur dom ser ut tänkte jag. Och sy efter det. Amningskudden är ju böjd till en cirkel och ganska så hård, men borde ju funka att ha sackosäckskulor i en amningskudde också.
    Ja, min kompis sydde sin egen amningskudde och hon hade sackosäckskulor i.
  • Äldre 12 Sep 11:50
    #9

    Man kan ju faktiskt fylloa den lite mer sen när den ska funka som amningskudde. Eller återanvända kulorna från gravidkudden i ett nytt fodral till amningskudde.

    Skruttensmamma: Vet du vart hon fick mönster ifrån?

  • Olaman­ola
    Äldre 12 Sep 20:54
    #10

    Här är en länk till sybeskrivning:

    www.amningskudde.com/sy-en-amningskudde-sjalv/

  • Äldre 14 Sep 10:14
    #11
    AndyP skrev 2009-09-12 11:50:54 följande:
    Man kan ju faktiskt fylla den lite mer sen när den ska funka som amningskudde. Eller återanvända kulorna från gravidkudden i ett nytt fodral till amningskudde. Skruttensmamma: Vet du vart hon fick mönster ifrån?
    Låter som en bra idé att fylla lite mindre först som gravidkudde och sen fylla på. Det borde funka utmärkt!

    Hon fick barn 2002, så det är ett tag sedan... Men hennes är mer som en böj, än den som Olamanola länkar till. Skulle jag sy den i länken så hade jag hoppat över snörena (men det är jag det...)

    Min, som jag har köpt, är mer som en hård badring eller nåt
    Den ska ju vara formad så att den följer din kropp (din mage), det är nog huvudsaken.

    Det går säkert att googla fram fler sybeskrivningar.
  • Äldre 14 Sep 12:10
    #12

    Ja, jag fattade inte ens vad jag skulle ha snörena till.

  • Äldre 14 Sep 18:43
    #13

    ett tips är annars att ha två täcken, ett täcke som du rullar ihop på längden och har och "kramar" samt under magen och mellan benen/låren/knäna när du sover och ett täcke som du har som riktigt täcke. Det fungerar UTMÄRKT för mig, jag sover som en prinsessa varje natt, jag sover så gott så jag inte ens behöver kila på toa på nätterna ;)

  • Äldre 17 Sep 08:37
    #14

    Sydde en kudde själv för ett tag sedan. Mycket rakare än en amningskudde, men det är nog mest det som är skillnaden mot beskrivningen i länken ovan. Annars ungefär samma mått.

    Fullkomligt älskar att sova med den som stöd. Antingen framför mig eller bakom så jag halt ligger på rygg. De enda sätt som möjligtvis fungerar att sova på just nu.

    Hade en puff från Rusta hemma, till hund tror jag den är tänkt från början, lite mindre kulor än vanliga till sackosäck, men annars samma och tycker det är jättebra, då kan man forma kudden lite som man vill också.

    Tänkte nog använda den till amningskudde också utan att sy om den då den är så formbar som den är.

    Och snörena i beskrivningen i länken ovan är nog mest för att då kan an knyta ihop kudden och det blir en perfekt urgröpning att lägga bebisen i istället för typ babysitter. Så man kan ha kudden till fler saker.

    Lycka till hur du än gör, men det är inte kul att inte få sova ordentligt på nätterna ens nu.

Svar på tråden Gravidkudde