Ensamträna hunden
Vi har en tik på ett år ( amstafftjej) och fram tills nu så har jag och min man jobbat om varandra så hon har aldrig varit ensam hemma. Min man blev även arbetslös i vintras så hon är jättefäst vid honom speciellt,och är vi iväg till ica en snabbis och vi båda går in och hon lämnas utanför så får hon nästintill dödsångest och ylar samt skäller som gud vet vad. Detta är jättejobbigt för oss eftersom hon är så underbar på alla sätt och vis, lydig och lugn samt social emot allt och alla men nu till frågan, vi skulle vilja träna henne att vara ensam hemma iaf ngn timme åt gången ( motion och träning får hon dagligen i flera timmar så det behöver vi inte gå in på), men så fort vi står vid dörren och ska gå så är hon där och nästan klistrar sig fast vid våra ben så hur kan vi göra för att vänja henne att vara hemma själv?
Jag vill gärna inte lämna henne skällandes och ylandes i tron om att det ska gå över,samt att jag ska komma hem till en söndertuggad lgnhet ( hon har dock aldrig haft sönder ngt här hemma och vet precis vad hon inte får göra utan vår tillåtelse)
Ngn med liknande erfarenhet och med goda tips/råd?