• Åsa80

Grillfest

Hejsan tjejer (och killar förstås)!

Jag ska ha en inflyttningsfest/grillfest om ca 3 veckor och jag vill ha MASSOR av goda recept, marinader, tillbehör jag allt ni kan komma på till en grillfest så jag får mycket och välja mellan.

Tack på förhand!

Åsa

• Svar på tråden Grillfest
  • Emser

Jag tycker det är gott att grilla champinioner, zucchini, majskolvar (som man delar i 3-4 delar.)
    Nåt annat som är gott att grilla är chilipeppar med philadelphiaost. Man delar chilin mitt itu, ta bort frön och skiljeväggar. Fyll med Philadelphiaost och lägg på grillen. Jättegott. (kan dock vara lite starkt)

• Aiwendil

Gör egen fettsnål potatissallad:
    (finns alltid dom som uppskattar om det finns ett smalare alternativ)

Kall potatis i tärningar eller mindre bitar.
    Mini fraiche (5%)
    Purjolök
    Chilisås
    Senap
    Kapris
    Salt & Grovmalen Svartpeppar

Supergott

• Kråkis

En tvättbalja eller tunna med krossad is, att lägga kalla öl och andra kalla drycker i, ser trevligt ut för gästerna om du tänkt bjuda på dryck....
    Ha så kul och hoppas det blir fint väder.

• Emser

Tzatziki är kanongott till grillat (tycker jag)

• Poena

Pesto tycker jag är urgott till grillat kött. Passar bäst med grillade potatis/klyftor.

• Aiwendil

Emser...
    Vilken god idé med chilin
    (måste genast testa)

• My 2

Vi brukar grilla färsspett, gör en god färs, kryddad med lite goda örter och annat mums, "kleta" fast en avlång "bulle" på ett träspett (lägg dem i vatten ett bra tag först så de inte brinnder - spetten alltså!).

Annars brukar vi grilla lax, jättegod som den är med ännu godare med citrontimjansolja på.... (lägg citrontimjan i lite olja några timmar och pensa sedan laxen med detta).

Lägg lite blandade grönsaker i foliepaket och tillaga dem tillsammans med "köttet" (vilket ni nu väljer). Glöm inte en rejäl klick smör i

En annan sak som är god är att ha i lite spån från t.ex. äppelträd bland kolen, det blir en god doft och sätter en aningens smak på det man grillar. Har man inga egna träd (eller inte vill såga ner dem *ler*) kan man köpa färdiga spån på påse...

Lycka till!
    /my

• snobben

Jag ska ha en liten grillfest nästa helg på min födelsedag och då ska jag göra min goda potatissallad som jag har skrivit här:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m375766.html
    Sen ska jag grilla mina kycklingspett

Kycklingfile skuren i mindre bitar som jag marinerar i skal från en riven citron och saften från en halv citron
    curry
    koriander
    soya
    olivolja
    citronpeppar
    salt
    Blanda ihop det och lägg i en påse och kycklingen i och marinera med fördel över natten

trä sen på spett blandat med grönsaker som tex paprika, ananas och champinjoner.
    jättegott!!

• Tossan79

Fisk i folie är också gott, för den som inte äter kött!

• HaltaLotta

Att grilla färska champinjoner, körsbästomater, paprikabitar och andra grönsaker är jättegott + att de är bra tillbehör!

Grilla marshmallows eller banan med choklad i folie som efterrätt!!! *mums*

• dexterswife

Kanongod kall sås till allt grillat görs jättelätt med matlagningsyoghurt, litelite majonnäs, salt och massor av vitlök!

Annars håller jag med Emser, majskolv är ju kanon att grilla!
    Vi har haft en grillfest då vi hade korvprovning, det var roligt. Testa alla möjliga konstiga korvar från Australien och Bulgarien och jag vet inte allt! Det blir ju lite underhållning samtidigt!

• Tossan79

Grillad ananas med vaniljglass är också mums!

• gotjej

En blåbärspaj till efterrätt?

Klyftpotatis i ugn/bakade potatisar, grillad lax

• Glad i hågen

Ett tips är att sätta fram alla ingerdienser och så får alla gäster göra och grilla sitt eget grillspett. Då kan alla stilla sitt lystmäte oavsett smak, om man äter kött, är allergisk eller inte tycker om nåt särskilt. Samtidigt blir det lite kul prat och aktivitet runt grillen och värden och värdinnan kan slappna av.

• Full av förhoppning

Min Marinad:

Vatten, Lite matolja, Stek och grillkrydda, vitlökspulver och malen vitpeppar... låt köttet ligga och dra i marinaden i minst en dag så får du ett underbart gott kött!!!!

Tzatziki:
    1 liter Naturell yoghurt hälles i kaffefilter och vasslan rinner bort.... det krämiga som blir kvar i filtret läggs i en skål med riven gurka som man kramat bort vätskan från... samt 2 vitlöksklyftor som rivs i och mycket salt... smaka av innan du häller i FÖR mycket salt bara
    För lättare variant kan du köpa weightwathcers naturella yoghurt, den behöver du INTE vassla av utan kan använda som den är för den är så krämig...

Pastasallad:
    Tricolore pasta (röd, grön och gul) kokas och sköljs kall. blandas med körsbärstomater, hackad rödlök och skivad purjolök, salami skuren i bitar, fetaost, gurka och svarta oliver om man vill.... Gör dressing på Knorrs franska dressing, blandas med olja och vatten och pressa gärna ner en vitlöksklyfta också

marinera och grilla gärna champinjoner också... jättegott...
    Lycka till!

Svar på tråden Grillfest