• tu sentals

Svårt att vakna!

Vet inte vart jag ska lägga detta, men hälsa får väl bli bra. Har ett STORT problem med att vakna på morgonen och undrar om någon har några bra tips eller synpunkter som kanske kan hjälpa. När jag jobbar har jag tre olika väckarklockor varav en vibrerande man lägger under kudden, de andra placerade på olika ställen så att jag "måste" gå upp o stänga av dem. Trots detta lyckas jag antingen sova vidare eller stänga av dem och sen somna om. Sover för det mesta mellan 7-9 timmar i veckorna, har provat att dricka vatten på kvällen, ta en promenad innan sängdags mm men inget funkar! Är en frisk person i övrigt som inte tar sömnmedel, dricker sällan alkohol, tränar ett par gånger i veckan osv så förstår inte varför det ska vara så svårt. Sover också väldigt djupt och blir inte väckt av att någon spelar musik eller liknande. Detta börjar bli ohållbart då jag ofta försover mig till jobb och viktiga möten. Tacksam om någon kan hjälpa till!

• Svar på tråden Svårt att vakna!
  • AnnelieTyresö

ÄR du trött oxå, eller är du bara "trögstartad"?

• tu sentals
    AnnelieTyresö skrev 2009-09-10 15:49:30 följande:
    ÄR du trött oxå, eller är du bara "trögstartad"?
    Är seg precis när jag vaknar, men lyckas jag ta mig upp så är jag pigg på 5-10min och sen resten av dagen, så tror inte jag sover dåligt
    Ordinary skrev 2009-09-10 15:51:14 följande:
    Narkolepsi i någon form?
    Det är väl när man ofrivilligt somnar när och varsomhelst?
  • Kjell2

En fråga. Om du ska med ett tidigt flyg, försover du dig då också? Har du missat flyg eller viktig tågresa pga av att du försovit dig?

• tu sentals
    Kjell2 skrev 2009-09-10 15:57:34 följande:
    En fråga. Om du ska med ett tidigt flyg, försover du dig då också? Har du missat flyg eller viktig tågresa pga av att du försovit dig?
    Bra fråga, har alltid haft någon med mig vid resor som kan väcka mig om jag skulle försova mig så vet inte riktigt vad som skulle hände om jag va ensam.
  • tu sentals

Vet inte om det kan hänga lite på att jag stressar upp mig själv och blir nervös för att jag vet hur det brukar vara.. men om någon är med och kan "rädda" mig så slappnar jag av.. hmm..

• Kjell2

tu sentals skrev 2009-09-10 16:04:09 följande:

Bra fråga, har alltid haft någon med mig vid resor som kan väcka mig om jag skulle försova mig så vet inte riktigt vad som skulle hände om jag va ensam.
    Anledningen att jag frågar är att jag träffat några som ofta försover sig och kommer försent till jobb, möten, skola mm. Men de försover sig aldrig när de ska ta tåg eller flyg till någon semesterresa eller likande.

Alltså kan de komma upp om de vill och själva försovandet är mer en brist på diciplin och vilja än något medicinskt problem.
  • tu sentals
    Anledningen att jag frågar är att jag träffat några som ofta försover sig och kommer försent till jobb, möten, skola mm. Men de försover sig aldrig när de ska ta tåg eller flyg till någon semesterresa eller likande.Alltså kan de komma upp om de vill och själva försovandet är mer en brist på diciplin och vilja än något medicinskt problem.
    Jo förstog det, kan mycket väl vara så för mig också! Problemet är bara att jag vet inte hur jag ska bryta det mönstret. Hur skaffar man sig disciplin att gå up? Känns som det är mer på ett omedvetet plan eftersom jag oftast inte kommer ihåg att jag stängt av klockan eller så är jag så groggy att jag bara "gör".. om det nu va en vettig förklaring.
  • Ordinary

tu sentals skrev 2009-09-10 15:54:37 följande:

Är seg precis när jag vaknar, men lyckas jag ta mig upp så är jag pigg på 5-10min och sen resten av dagen, så tror inte jag sover dåligt

Det är väl när man ofrivilligt somnar när och varsomhelst?
    Jo, men det finns väl, vad jag har förstått, olika typer och grader. Men det finns visst nåt som heter kronisk trötthet också. Nåt sånt?
  • Kjell2

tu sentals skrev 2009-09-10 16:20:17 följande:

Jo förstog det, kan mycket väl vara så för mig också! Problemet är bara att jag vet inte hur jag ska bryta det mönstret. Hur skaffar man sig disciplin att gå up? Känns som det är mer på ett omedvetet plan eftersom jag oftast inte kommer ihåg att jag stängt av klockan eller så är jag så groggy att jag bara "gör".. om det nu va en vettig förklaring.
    Jag vet faktiskt inte. Ett idé kan vara att jobba med piska och morot för sig själv.

T ex - kommer jag i tid till jobbet hela veckan blir det ett nytt dataspel eller en bra flaska vin eller om jag försover mig mer än 20 minuter blir det inget varmvatten i duschen. Jag har använt liknande metoder på mig själv för att träna och gå ner i vikt.

Torr mycket hänger på att få in en fungerande rutin, dvs att böja komma upp i tid.
  • tu sentals
    Jag vet faktiskt inte. Ett idé kan vara att jobba med piska och morot för sig själv.T ex - kommer jag i tid till jobbet hela veckan blir det ett nytt dataspel eller en bra flaska vin eller om jag försover mig mer än 20 minuter blir det inget varmvatten i duschen. Jag har använt liknande metoder på mig själv för att träna och gå ner i vikt.Torr mycket hänger på att få in en fungerande rutin, dvs att böja komma upp i tid.
    Ja det låter vettigt. Tror inte det är något fysiskt så detta kanske är enda sättet.. Får köra på det och hoppas att det löser sig.. Tack för tipsen =)
Svar på tråden Svårt att vakna!