• Callina

Ok. nu ska jag göra det, måla på kaklet...

I alla fall har jag nästan bestämt mig för det... om man googlar hittar man en massa människor som har gjort det och är nöjda. Dock undrar jag om någon här har gjort det och kanske har någon bild? Eller åtminstone kan berätta hur det blev och hur ni gjorde. Vi har väldigt blått kakel i köket ovanför diskbänken, och dessutom riktigt stora plattor.. ser inte klokt ut.. som ett badrum. vi ska kakla om eller något men inte nu, vi har haft alltför stora utgifter på huset redan... (nyköpt hus) Vi orkar inte med något stort jobb. Men sen ska vi ta ned det och antingen kakla eller sätta upp en skiva eller något annat. Men just nu vill jag bara måla. Tänkte slipa väldigt lätt och tvätta med målartvätt och sedan använda lackfärg.
    Någon som testat??
  • Svar på tråden Ok. nu ska jag göra det, måla på kaklet...
  • Fille Fjonkan

Jag såg en svindyr "kakelfärg" när jag var på Bauhaus senast. Men jag gissar att i kök fungerar det minst lika bra med vanlig lackfärg. Speciellt som det är en temporär lösning. Go for it!

Själv har jag just hackat ner rysligt röd- och svartflammigt kakel i köket och satt 4 lager renoveringstapet på för att täcka groparna som blev i spånskivan (jag vet inte vad för superfix de hade använt ). Imorgon ska jag sätta en snygg tapet där istället och lacka den och hoppas att den håller sig fin i några år. Tills vi ska renovera köket på riktigt.

• snorkråka

Fille Fjonkan skrev 2009-09-11 00:14:10 följande:

Jag såg en svindyr "kakelfärg" när jag var på Bauhaus senast. Men jag gissar att i kök fungerar det minst lika bra med vanlig lackfärg. Speciellt som det är en temporär lösning. Go for it! Själv har jag just hackat ner rysligt röd- och svartflammigt kakel i köket och satt 4 lager renoveringstapet på för att täcka groparna som blev i spånskivan (jag vet inte vad för superfix de hade använt ). Imorgon ska jag sätta en snygg tapet där istället och lacka den och hoppas att den håller sig fin i några år. Tills vi ska renovera köket på riktigt.
    Alternativet är att sätta en glasskiva framför tapeten, är väldigt modernt nu har jag sett...
  • sweran

målade mitt kakel i mitt föra hus... o i lägenheten före det... grått på ena stället o svart på det andra

köpte färgfrån alcro... fins ett typ underlack som gör att färgen fäster ordentligt.. o sen bara måla på... kostade inte alltför mycket eftersom färge är dryg...
    men om du går in i en färgbutik o förklarar vad du ska göra så plockar de fram det du behöver...

o lönar sig inte att leta efter "billigare" alternativ enligt min erfarenhet, då det oftast slutar med att man får göra om...

• zeebra

vi målade vitt på brunt kakel och det blev som nytt jättesnyggt men vi använde speciell färg till just kakel.

• Callina

Tack för alla svar, vad kul att det har funkat för Er
    Hur har ni gjort med fogarna, bara målat rakt över eller tejpat dom så att dom fortfarande är matta? Har ni rollat eller målat med pensel?

Fille Fjonkan: Ja det är just det jag är rädd för just nu, att börja hacka ned och så följer lite för mycket med. Det får jag ta tag i när jag har orken men vad duktig du är som kämpar på. Det finns så otroligt mycket snygga tapeter. Kanske kan man klarlacka även den så att den mer mindre ömtålig? Fast det vet jag inte, jag bara spånar nu

• Fille Fjonkan
    snorkråka skrev 2009-09-11 00:18:11 följande:
    Fille Fjonkan skrev 2009-09-11 00:14:10 följande: Alternativet är att sätta en glasskiva framför tapeten, är väldigt modernt nu har jag sett...
    Ja, jag vet. Men det vi gör nu är en panikbudgetrenovering inför en 40-årsfest. Och lack är billigare än måttbeställd glas- eller plexiglasskiva
  • Mamsis

Var hemma hos en arbetskamrat i sommras som hade målat, hon använde våtrumsfärg som hon hade kvar. Snyggt blev det iaf, det såg ut som exklusivt kakel!

www.styleroom.se/album/9623
    Här finns bilder, tyvärr ingen bild på när det var färdigt.

• Pappa G

Köp nytt kakel och sätt det nya kaklet ovanpå det gamla!
    All färg lär ju kosta lika mycket som nytt kakel..

• Callina
    Pappa G skrev 2009-09-13 12:55:38 följande:
    Köp nytt kakel och sätt det nya kaklet ovanpå det gamla!All färg lär ju kosta lika mycket som nytt kakel..
    Jo fast det handlar inte bara om kostnad utan vad vi orkar just nu. Måla känns enkelt och bekant. Vi har som sagt precis sanerat 90 kvm golv ända ned till plattan, orkar inte göra något mer ansträngande på ett tag och ingen av oss har kaklat förut.
  • Callina
    Mamsis skrev 2009-09-13 08:55:01 följande:
    Var hemma hos en arbetskamrat i sommras som hade målat, hon använde våtrumsfärg som hon hade kvar. Snyggt blev det iaf, det såg ut som exklusivt kakel!www.styleroom.se/album/9623Här finns bilder, tyvärr ingen bild på när det var färdigt.
    Tack för länk
  • Joico

Jag har målat på kakel! Med helt vanlig väggfärg (vattenbaserad). I köket ovanför diskbänk och kakel vid handfatet i badrum. Inga problem alls det var ett jäkla pill med att skära/klippa till långa tejpbitar att sätta för fogarna bara jag tvättade kaklet med sprit först..

• superanna

min syrra använde svart sprayfärg från k-rauta till både kakel o fogar i köket. det blev grymt snyggt! nu finns det ju svarta fogar så det ser inget konstigt ut alls.

Svar på tråden Ok. nu ska jag göra det, måla på kaklet...