Inlägg från: Användarnamn är för mesar |Visa alla inlägg
  • Användarnamn är för mesar

När är man änglaförälder?

Jag tycker ingen är "änglaföräldrar". Missfall är missfall, ett barn som dött i magen är ett barn som dött i magen, och ett barn som dött är ett barn som dött (efter sin födsel).

Och mest synd tycker jag om dem som mist ett barn som de redan hunnit "träffa" och lära känna.

Mariohn skrev 2009-09-10 16:41:26 följande:
    Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:39:11 följande: sant. Men då blir frågan bara när det slutar vara ett missfall och blir ett barn som dött i magen. Det anser jag inte att det är när mensen kommer :)
    Ja alltså, och nu kanske detta låter okänsligt - men jag tycker att trycker man ut en blodig slemklump (slemmig blodklump?) så är det ett missfall, definitivt inte ett barn som dött. Det är ett embryo liksom.

Fr.o.m. nionde graviditetsveckan kallas det ju foster, men även ett foster kan vara bara ett missfall..

Sen när man kommit så långt i graviditeten så att barnet redan skulle klara sig vid liv utan hjälp av maskiner, utanför livmodern, då kan man börja säga att det är ett barn i magen.

Men oberoende i vilket skede embryot, fostret, det ofödda eller det födda barnet är så skulle jag aldrig använda mig av ordet änglabarn.
    PixL skrev 2009-09-10 16:50:10 följande:
    Vart kommer ordet "änglabarn" och "änglaförälder" ifrån? Är det något familjeliv har kommit på eller?
    Jag tror det, jag har aldrig hört det nån annastans.

SJälv avskyr jag uttrycket men det "får" man inte göra för då är man en hemsk människa.
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:51:32 följande:
    Det står nog i samma ordbok som "styrkekjam"
    hähähä
    Mariohn skrev 2009-09-10 16:53:28 följande:
    Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:51:58 följande: Jo det får man men om någn tolkar det som att du skrattar åt deras missfall blir du avstängd!
    Då ligger jag nof risigt till...

Visst får folk kalla sig änglaföräldrar, och sina döda barn som änglabarn, men när jag hör de orden vill jag bara kräkas, lite som med snippa och "tanten" (när man menar mens).

Hos mig väcker det mycket mer sympati att bara skriva "Jag förlorade mitt barn" istället för "jag blev änglamamma"
    PixL skrev 2009-09-10 16:59:45 följande:
    Användarnamn är för mesar skrev 2009-09-10 16:57:13 följande: (Mysa - vad tycker du om "mysa" då? När man ser den där reklamen på TV där de sjunger om fredagsmys så börjar man ju undra vad fan de menar) Jo, men visst är det så. Änglamamma låter töntigt, att ha förlorat ett barn är däremot väldigt tragiskt.
    Mysa - kanske det värsta av alla. Här knullar vi, myser gör vi i soffan med glass och film.

Sen undrar jag, om man nu ska använda ord som änglamamma eller änglabarn, var går den övre gränsen då? När har man förlorat en ängel, och när nedgraderas det förlorade barnet till "bara" ett förlorat barn?

Är det när barnet lärt sig prata? När barnet börjat skolan?

Svar på tråden När är man änglaförälder?