• lilla tulle

vad är Nupptest & Kubtest??

Hejhej

38 år gammal...gravid i v.6...tankar börja komma om fostervattensprov men så har jah läst här på FL om både Nupptest & kubtest men inte riktigt förstått vad dessa tester innebär
    Kan någon förklara??
    tacksamma bamzekramizar

• Svar på tråden vad är Nupptest & Kubtest??
  • boopan

Hej!
    Nupp-test är ett vanligt ultraljud, där man mäter en spalt i nacken. Den ska vara ett visst mått runt v.13. Om den är bredare än det måttet, så finns en risk för kromosomavvikelse.
    I så fall erbjud man ett fostervattenprov.
    Hoppas att du blev lite klokare...

• Buz

Jag tog ett nupptest i v. 12. Det är enkelt och smärtfritt både för mig och barnet. Sannolikheten för att jag skulle bärt på ett kromosomavvikande barn var litet, så jag valde bort fostervattensprov. Du måste däremot vara fullt på det klara med vad du tänker göra med informationen du får. Det är inte alldeles lätt att veta vart man står beroende på vilka besked som kommer. Hoppas allt går väl!! Lycka till med bebben

• NinaB

Nupptest är ett ultraljud som görs mellan v 11+0 och 13+6. Barnmorskan mäter vätskespalten i bebisens nacke. Den ska helst ligga under 3 mm för att det ska vara normalt. Sedan räknar hon ut en riskbedömning med hjälp av nackspaltens mått samt mammans ålder.

Kubtest är att man kombinerar ovanstående nupptest med ett blodprov (där de kollar olika hormonnivåer) som man lämnar ett tag innan nupp-ultraljudet. Riskbedömningen räknas sedan ut genom nackspaltens mått, mammans ålder samt resultatet från blodprovet.

Därmed anses kub-testet ge ett säkrare svar än om man enbart gör själva nupp-ultraljudet. Kub-testet anses ge ett 90 %-igt svar medan enbart nupp-ul "bara" 75 %.

Jag har gjort kub-testet. Min bebbes vätskespalt var 2,4 mm och jag är 28 år. Fick en riskfaktor på 1:803.

• Viv

Hej! Jag gjorde nupptest i förra veckan, fick en risk 1:1020, så det lutar åt inställtr FVP. Jag är 37år. Vilke riskbedömningar har ni andra fått och hur gamla är ni?

• Blossi

Hej! Som NinaB beskrev så görs de olika testen.
    Jag har lämnat blodprov och på måndag ska jag göra ul. Är ganska nervös. Vi vill helst inte göra fvp men är den lägre än 300 så kommer det nog bli så.

• lilla tulle

Tack för alla svar!
    Förstår det hela bättre nu,,,har dock lite tid innan det är dax med dessa undersökningar och beslutsfattning
    känns ju allafall som om man vill undvika fvp om möjligt
    Bamzekramizar till er alla

• Piraya

HEJSAN!

Jag gjorde KUB-test i v.13+2 är 29år gammal. Fick en lågrisk 1:8055

• Laddad

Vilken bra tråd!

Med hur funkar det då? Är dessa tester obligatoriska, kan man göra dem var man än bor, eller är det bara vissa som bor i lite större städer som får chansen?

• sandraG

viv, 1:1000 låter lågt om man är 37, så det är nog ingen fara för dig!
    jag är 29 och fick 1:12846, men bm sa att det var nog de lägsta siffror som hon sett.
    1:300 säger de ju annars om man är över 35, och i så fall erbjuds man ju fvp.
    nupp&kubb test remitteras du till av läkaren på mvc, alt gå privat. min kompis gick till mamma mia, kostade runt 1000:-, för mig var det gratis eftersom jag fick remiss :)
    men du behöver ingen speciell anledning för remiss, säg bara till läkaren att du vill göra det. (beror ju förstås på vad du har för mvc o läkare, jag går privat). detta gäller i sthlm, vet ej hur det är i övriga landet.

• Viv

Jag som bor i Göteborgstrakten har forskat i ämnet..... låter seriöst, ha, ha! I mitt fall fick jag boka själv, ingen BM ville hjälpa mig, utan dom sa bara i vårt lndsting gör vi inte nupp. Jag hittade privat nupp i stockholm och i Linköping, tror att det görs i Lund (eller Malmö också) Fick betala 1000kr, fast jag tyckte att det var OK, eftersom jag är vettsrämd för FVP.

• sandraG

nupp-test är ju inte diagnostiskt, dvs de kan inte säga om barnet har skadan eller inte, utan uppgiften du får är en riskbedömning, och får du 1:300 som motsvarar risken för att vara över 35 år (rent statistiskt alltså, sen kan det ju va olika för olika personer) så erbjuds du att göra fvp som kan ge ett exakt besked. fördelen är att om det visar väldigt låg risk så kanske man väljen bort fvp eftersom det ändå innebär en lite risk för missfall (ca 1:100 tror jag) vilket inte nupp gör!

• Blossi

Nupp och Kub är en form av fosterdiagnostik. Nupp täcker ca 75 % och med Kub säger man upp till 90 % säkerhet. Det är som sagt bara en vägledning ifall man ska gå vidare med fvp eller inte.
    Det de mäter är nackspaltens tjocklek. De barn som har en ev kromosonavvikelse har oftast en tjockare spalt, över 2,5 mm. Fast inte alltid. De kollar också om man kan se näsbenet och magsäcken. Dessa två kan saknas hos bebisen vid en ev kromosonavvikelse. Man får alltså en riktlinje.
    Måste återigen påpeka att detta är bara en vägledning och inte ett 100% alternativt till fvp.
    Gjorde själv Kub testet igår och vi har valt att nöja oss med det. Fick fina siffror och vill inte gå vidare med ett fvp.

• lilla tulle

ska göra VUL på måndag . är då i v.7...
    ska höra med min gyn. om man redan nu kan få remiss till Nupp & ev. Kub-test
    helgkramizar

• HanneH

Hej

Har gjort KUB-test idag. Jag är 42 år och kommer att vara 43 när barnet föds. Testet visade 1/314. Jag tillhör alltså lågriskgruppen, men ligger ändå nära gränsen för högrisk (300). NUPP var 2,0 mm.

Det är mycket svårt att veta vad jag ska göra. Är det någon av er andra som har legat så nära gränsen?

Jag tror att jag komer att göra så att jag avvaktar ultraljudet vecka 18. Ser det avvikande ut gör jag fostervattensprovet då.

Hälsn
    Hilda

• Pigge2

Jag är 36 och fick 1/3226. Och vi gör inte fostervattensprov eftersom vi inte har förhöjd risk.

• Zelma

Hej!

Jag har gjort KUB test och är 30 år, fick risk på 1:13026 att barnet skulle ha kromosonavvikelser.

Lycka till!

• lilla tulle

Hej på er alla
    kul att se att tråden ffa är vid liv
    Jag ska få gjort ett Nupp test 17/11 men på Cura i Malmö tar man inte blodprovet så något KUB svar lär jag inte få
    Är det vanligt att man väljer bort det här med KUB-test ?

bamzekramizar

• HanneH

Lilla Tulle. Har man möjlighet till KUB väljer man nog inte bort det eftersom det ökar säkerheten i testet, speciellt om man som jag ligger nära gränsen. Men är du ung får du kanske mycket låg risk i svaret i alla fall.

Svar på tråden vad är Nupptest & Kubtest??