• kroppknopp

Hur ofta och hur mycket ska man vattna växter inne och ute?

Hej!
    Jag glömmer ofta vattna min krukväxter inne och när jag väl vattnar så vattnar jag nog för mycket. Har mest tåliga gröna växter med tjocka blad. Kan någon mellan tummen och pekfingret säga hur ofta och hur mycket jag ska vattna nedan:
    1) Orkidé
    2) "Fetblad"-växter dvs med tjocka gröna blad

Har även planterat höstväxter i kruka vid entrén men har ingen aning om hur ofta och hur mycket jag ska vattna.

Tar tacksamt emot tips för jag har tummen mitt i hand och dessutom inte gröan fingrar.

• Svar på tråden Hur ofta och hur mycket ska man vattna växter inne och ute?
  • Pimpinellan

Alla krukväxter kräver olika mycket vatten. Man får känna sig fram eller läsa i en bok hur mycket de ska ha. Orkideér ska vattnas sällan. Min brudorkidee´ska sänkas ner i vatten var 10.e dag,adldig vattnas ovanifrån och den har blommat konstant i snart 1,5 år. Fetbladiga växter ska också ha lite vatten för de lagrar vatten i bladen. Lite vatten 2 ggr i veckan kanske. Hellre lite vatten ofta än mycket vatten och sällan och det gäller de flsta blommor. Ute beror på temperaturen och solskenet. Varmt och soligt=vatten varje dag,nu på hösten nån gång ibland bara.

Svar på tråden Hur ofta och hur mycket ska man vattna växter inne och ute?