Inlägg från: Anonym (hemskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

Någon mer än jag som skäms över sin förlovningsring? Inget blev som jag hade tänkt mig med förlovningen.. ett frieri vid BB sängen efter 14 timmars förlossning, för att sedan bli lämnad själv av min nyblivna fästman (då besökstiden var slut och han blev hemskickad). Och en fjuttig platt/slät guldring "ta två betala för en"-ring..

Känner mig förnedrad av att gå med en ring som tonåringa köper, vart tog den romantiska middagen med live musik och en stor briliantring vägen?
    Har tagit upp detta med min fästman, och han säger att "alla" har sådana ringar, och diamatringer kommer när vi gifter oss. Stämmer det, vad har ni?
    Själv har jag vart så fräck och köpt en 0,70 carats briliant som jag ska låta guldsmeden sätta dit, är det fult av mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-10 22:53
    Eftersom det kommer många liknande frågor ska jag förtydliga mig på vissa punkter.

*Jag är inte missnöjd med frieriet, jag hade dock önskat att jag fått tillbringa mer tid med min nyblivne fästman, mer än tio minuter efter förlovninge. Det blev inte helt som jag tänkt mig, men jag kan ändå tänka tillbaka på det med ett leende på läpparna. Även om det inte är en timmes romatisk berättelse.

* Jag är missnöjd med min ring pga att jag vart väldigt tydlig med vad jag ville ha men fick något helt annat. Och givetvis skulle jag inte velat ha en ring som skulle skuldsätta oss eller kostat en förmögenhet. Men just för att jag fått vackra briliantringar av min partner tidigare (som vart pant fynd eller från ebay- dvs riktiga fynd) så hade jag hoppats på en ring som jag kände mer för.

Något som gör mig mycket pressad är familj och vänner som är mycket matrealistiska och det har sina påföljder. Att bli erbjuden min mammas förlovningsring för att min inte dugde var väldigt förolämpande, lika så när vänner och släktingar visar upp sina vackra ringar och "jämför" varandras medans min inte existerar. Tyvärr kommer jag få vänta minst tvåår innan vi kan gifta oss, pga omkostnaderna. Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.

Kan tilläga att vi är svenska som många frågat.

• Svar på tråden skäms för min förlovningsring
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 22:10:00 följande:
    va tråkigt att du känner så! men jag förstår dig, man har ju drömt om en viss ring.va ärlig o säg det till din blivande.min man friade med en alians ring, i vitt guld! väldigt vacker,men jag ville jag i rött guld.jag sa det till honom o vi bytte ut den , inga problem . va ärlig!
    jag har ju sagt vad jag tycker.. hans försvar är att man ska ha likadana ringar vid en förlovning och vigselringen ska vara en briliantring. För man kan ju inte ha två prinsessringar på samma finger.. suck.
  • Anonym (hemskt)

Anonym (What??) skrev 2009-09-10 22:10:41 följande:

Snälla säg att du driver?Tänk att vara så jävla otacksam,du borde inte fått någon ring alls.Ja du kanske borde tänka om lite,det är inte bara fräckt,det är rikigt jävla elakt att göra det.
    Nej jag driver inte! Jag ville ha den typiska filmförlovingen och det hade jag sagt. Jag har då aldrig sett någon på tv som fått en platt guldring..
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 22:11:54 följande:
    Jag har en vanlig slät guldring som förlovningsring, dom flesta jag känner har faktiskt det. Som vigselring har jag dock en diamantring på 0,5 c
    så tycker min fästman vi ska ha det..
  • Anonym (hemskt)

Anonym (eeeh) skrev 2009-09-10 22:12:04 följande:

i sverige förlovar man sig inte med ringar som har stenar i..utan det är släta ringar (kanske mönstrade ibland) som gäller här..men ni kanske inte bor i sverige? lr du kanske inte är ifrån sverige?diamantringen kommer vid bröllopet helt korrekt!
    Vi är båda svenska, våra föräldrar lika så. Men min mamma fick en ring på 1 carats briliantring vid förlovningen. Och hans mamma en på 0,5..
  • Anonym (hemskt)

Anonym (mamma till många) skrev 2009-09-10 22:13:49 följande:

tycker nog han förtjänar bättre efter har friat och köpt en ring, man tycker olika vad som är lämpligt tillfälle för han var det nog det finaste han kunnat göra genom att fria efter att ni blivit föräldrar.
    Förlovningen kunde jag ändå tycka var mysig, förutam att han blev hemskcikad efter tio miinuter. Andra par kan berätta om den romantiska kvällen i historier.. käns inte som att jag kan det men ok det kan jag leva med.

Anonym (jaa) skrev 2009-09-10 22:15:10 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:12:15 följande:
    Ja, och det har han ju faktiskt rätt i. man har inte sten i en förlovningsring normalt utan just i vigselringen.Sen udnrar jag, skulle en dyrare ring symbolisera något speciellt för dig? Starkare kärlek? Att ni har pengar? ELler vad är egentligen problemet med att du anser att ringen är för billig?
    Jag anser bara att jag förtjänat mer. Och jag skäms när mina bekanta har vackra glittrande ringar och min är en billig guldfyndsring. Det känns fattigt och egoistiskt från min fmans sida.
  • Anonym (hemskt)
    Enira skrev 2009-09-10 22:18:24 följande:
    Herregud....jag trodde också deta var ett skämt först men inser nu att du menar allvar.Var glad att du ens fick en ring, det är inte alla som får.Jag har också en slät ring köp två betala för en...tro mig, jag älskar min man liak mycket, skulle inte älska honom mer om han köpte värsta diamantringen till mig.Dessutom förlovar du dig väl inte för att få visa upp din nya ring utan ett bevis på eran kärlek...och att ni vill leva resten av era liv tillsammans...ELLER?Väx upp
    Jag är inte tacksam för att jag "en ring", är hellre utan än med en fjutt att skämmas över. För det är ju så roligt att se svägerskan visa upp sin förlovningsring med en briliant på en carat som lyser upp rummet. Och månaden efter kom min syster med en ring med trediamanter. Snacka om att känna sig underlägsen och nedvärderad. Lika så när vänninorna förlovar sig, men det kanske beror på vilken samhällsklass eller vilken typå av vänner man har. Av tio så är det jag och en till som har diamantfria förlovningsringar.. så det är mer vanligt än ovanligt i mitt umgänge att ha diamant.
  • Anonym (hemskt)
    Sencha skrev 2009-09-10 22:30:19 följande:
    Det låter som att det väsentliga är att kunna visa upp något, kunna skryta och kunna vara som alla andra?Prova att skaffa andra vänner istället - eller tycker du själv att det är trevligt med en tillvaro som går ut på att bräcka andra? Tja, jag vet inte... men för mig är det obegripligt.Är det därför ni förlovar er också - för att kunna visa upp någon?
    Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
  • Anonym (hemskt)
    Sencha skrev 2009-09-10 22:33:16 följande:
    Jag har också väldigt svårt att fatta... OM man tycker det är väldigt viktigt hur ett frieri ska gå till, så friar man väl själv? Och OM man tycker att det viktiga är att mannen friar, så får ju han göra det på det sätt HAN gör det - det måste väl vara själva poängen?
    Ja det hade jag kunnat göra, men vi hade inte bestämt oss för att förlova oss. Däremot så viste han att jag ville ha det speciellt/romantiskt och en vecker diamantring. Själva frieriet kan jag komma ihåg som ett vackert minne och väldigt överraskande (även om det inte blev helt som jag tänkt mig). Men ringen tycker jag är sorglig. Ännu värre när mina föräldrar (mamma) erbjöd sin förlovningsring istället. Just för att det inte var en riktig ring..
  • Anonym (hemskt)

har lagt till på TS, eftersom det var många liknande frågor!

Svar på tråden skäms för min förlovningsring