• Sencha

skäms för min förlovningsring

Jisses. Är det för smyckena du förlovar dig?

0401 & 0807
  • Sencha

Jag är numera gift och jag har ingen ring alls - jag vill inte ha någon

0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:27:06 följande:
    Jag är inte tacksam för att jag "en ring", är hellre utan än med en fjutt att skämmas över. För det är ju så roligt att se svägerskan visa upp sin förlovningsring med en briliant på en carat som lyser upp rummet. Och månaden efter kom min syster med en ring med trediamanter. Snacka om att känna sig underlägsen och nedvärderad. Lika så när vänninorna förlovar sig, men det kanske beror på vilken samhällsklass eller vilken typå av vänner man har. Av tio så är det jag och en till som har diamantfria förlovningsringar.. så det är mer vanligt än ovanligt i mitt umgänge att ha diamant.
    Det låter som att det väsentliga är att kunna visa upp något, kunna skryta och kunna vara som alla andra?
    Prova att skaffa andra vänner istället - eller tycker du själv att det är trevligt med en tillvaro som går ut på att bräcka andra? Tja, jag vet inte... men för mig är det obegripligt.

Är det därför ni förlovar er också - för att kunna visa upp någon?
    0401 & 0807
  • Sencha

Jag har också väldigt svårt att fatta... OM man tycker det är väldigt viktigt hur ett frieri ska gå till, så friar man väl själv? Och OM man tycker att det viktiga är att mannen friar, så får ju han göra det på det sätt HAN gör det - det måste väl vara själva poängen?

0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:33:52 följande:
    Hur gärna man inte vill så jämför man sig med andra. Man jämför boende,bil, semestrar osv. Lika så ringar- fast det är inget man säger. Vännerna med de vackra ringarna lutar huvudet så fint mot sin högerhand så att alla kan se ringen. Ibland behövs det inte ord för att skryta.
    Man? Du menar att du gör det. Jag gör det inte. Folk jag umgås med gör det inte.
    Som sagt var, skaffa i så fall bättre umgänge.
    0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:37:38 följande:
    Ja det hade jag kunnat göra, men vi hade inte bestämt oss för att förlova oss. Däremot så viste han att jag ville ha det speciellt/romantiskt och en vecker diamantring. Själva frieriet kan jag komma ihåg som ett vackert minne och väldigt överraskande (även om det inte blev helt som jag tänkt mig). Men ringen tycker jag är sorglig. Ännu värre när mina föräldrar (mamma) erbjöd sin förlovningsring istället. Just för att det inte var en riktig ring..
    Herregud, vad är det för folk du har omkring dig?
    0401 & 0807
  • Sencha
    Mariohn skrev 2009-09-10 22:43:16 följande:
    Mina föräldrar är rika som troll och de har vanliga släta ringar både som förlovningsringar och vigselringar. Jag och min man är fattiga för tillfället men... inte skulle de någonsin få för sig att erbjuda mig en "riktig" ring istället för den jag får av min man. Jag vill ha den han väljer om den så är gjord av gräs och sådan kärlek förstår sig även rikt folk på
    Ja, att fatta sånt har väl inget med rik eller fattig att göra?
    0401 & 0807
  • Sencha

Men visst, om jag tänker mig att min man hade kommit med en dyr ring så kan jag nog förstå lite grann... för då hade JAG blivit väldigt ledsen. Jag vill absolut inte att han ska lägga pengar på dyra smycken som jag absolut inte vill ha. Vilket han också vet.

0401 & 0807
  • Sencha
    Mariohn skrev 2009-09-10 22:49:55 följande:
    Alltså...Om ts hade önskat en sten av den anledningen att hon verkligen tycker att det är väldigt fint osv hade jag haft större förståelse. Men att vilja ha en stor sten för att alla andra ska bli avundsjuka och jämföra sig är ju bara tramsigt.
    Håller med.
    0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande:
    Vi är inte specciellt avanserade och hade lika gärna kunnat gifta oss borgligt och käkat en enkel middag för att fira det, men det förväntas mer av oss.. så det kan vi inte.
    Självklart KAN ni det. v en eller annan anledning VILL ni inte det.
    0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:01:42 följande:
    Det förväntas av oss att ha ett kyrkligt bröllop, då vi är kristna. Vi ska även bjuda alla släktingar/vänner då vi deltagit på deras bröllop och det ska vara en fest för det är ju höjdpunkten. Ibland funderar vi på att åka på semester och ha ett strandbröllop bara jag,sambon och sonen. Men alla skulle bli besvikna och det skulle garanterat göras en bröllopsfest för oss ändå, som vi skulle insisterat på att betala.
    Herregud - orka leva ett liv med så mycket spel för gallerierna?
    När ska fasaden rämna, liksom?
    Sorry, men för mig låter det ohållbart i längden.
    0401 & 0807
  • Sencha
    helena gbg skrev 2009-09-10 23:06:47 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:01:42 följande: nu måste jag bli lite galen på dig faktiskt. Ni är KRISTNA? Och samtidigt så fruktansvärda materialister???? Tycker du verkligen att detta går ihop?? Och diamanter..många av dem är brutna under väldigt smutsiga förhållanden...det är verkligen inte kristet att blunda för en sådan sak för sin egen vinnings skull!!
    Ja, det kan man ju fråga sig...

TS, vad menar du med att ni är kristna? Att ni är troende, eller att det är viktigt att göra som alla förväntar sig även när det gäller religion - och det alla förväntar sig är att man är kristen?
    0401 & 0807
  • Sencha
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:14:13 följande:
    jag är katolik, lika så min familj. Sambon är döpt/konfimerad men inte någon aktivt troende. Vi sumpa väl mycket när vi skaffa barn innan giftemål enligt min familj.. men ett kyrkligt bröllop är väl därför ett måste. För mig kvittar det.
    För att andra tycker det.
    Inte för att det är betydelsefullt för någon av er att avge löftena inför gud. Eller?

Ett måste - för er omgivning, men inte för er.

Jag hoppas att du själv inser hur det låter.
    0401 & 0807
  • Sencha

TS, nu ska jag återvända till min värld, där var och en får vara som den är och göra sina egna val. Jag trivs mycket bättre där än i din värld.

Godnatt!

0401 & 0807
  • Sencha
    Konfliktnolla skrev 2009-09-11 10:10:31 följande:
    Köpa 2 för 1. Är det främsta lurendrejeriet. Man betalar egentligen för båda. Bara det att den man betalar för kostar dubbelt så mycket.
    Fast det beriper väl de flesta att det är så det funkar?
    0401 & 0807
  • Sencha
    200908291 skrev 2009-09-11 13:12:36 följande:
    Anonym (ej matrealist) skrev 2009-09-11 13:07:29 följande: Klart kärleken inte sitter i ringen men TS man visar bristande respekt mot sin blivande fru. Ett frieri ska vara genomtänkt och uppfylla kvinnans alla drömmar.
    Varför då? Varför ska det inte uppfylla mannens egna drömmar?
    0401 & 0807
Svar på tråden skäms för min förlovningsring