Inlägg från: Anonym (30000) |Visa alla inlägg
  • Anonym (30000)

skäms för min förlovningsring

Jag köpte en förlovningsring för 40´000 till min tjej. Hon sa ja som tur var men det var verkligen en chansning. Vi är inte gifta och kommer nog inte gifta oss heller.

Men hon får komplimanger för ringen varje dag. Inte alls blingig, bara utsökt.

Att köpa begagnad förlovningsring tycker jag är trist, såvida det inte råkar vara en släktring.

Och jag är svensk, min tjej med. (om nån undrar)

• Anonym (30000)
    Anonym skrev 2009-09-11 14:59:49 följande:
    OCH med detta vill du säga?????? Hade min man köpt en ring för 40 ooo så hade jag på allvar dumförklarat karln.....
    Eller snålföklarat

Det krävs ju ingenting för att klämma fram ingenting, eller? Det låter som du tog illa vid dig. Var nöjd med att du har en kille som köper en billig ring åt dig istället, det passar ju dig tydligen.

Min tjej ska inte behöva gå omkring med en billig ring resten av livet, om jag har råd att köpa den snyggaste ringen. Varför liksom?

Dessutom blir jag glad varje gång jag ser ringen, och det är värt mycket för mig. Ringen måste ju matcha henne, och hon är grym.
  • Anonym (30000)
    Anonym skrev 2009-09-11 15:01:02 följande:
    Skrev du fel...eller la du på ytterligare 10.000??? Inlägget skrivet av 30.000...........hm, osar osanning!!
    Skrev fel. 38´000 är den korrekta siffran. 27 diamanter. Men hon bytte till en billigare, för 27´000 - den var mer praktisk och mycket snyggare. Jag har lite för pimpig smak...
  • Anonym (30000)
    Anonym skrev 2009-09-11 15:16:18 följande:
    SÅ PATETISKT.......... Skulle kvinnan i fråga vara värd mer pga en ring...så kan inte din va mycket för världen. Äckligt......handlar definitivt inte om avundsjuka...jag ser INGEN kärlek i det du skriver....
    Det finns kärlek i alla fall. Även om du inte ser den. Nä, hon är ju värd massor enligt mig så jag tyckte att det bästa var gott nog.

Självklart kan en slät ring vara fin också. Klassiskt liksom. Men eftersom giftermål känns avlägset så tyckte jag att förlovningsringen kunde få vara som en vigselring.

Invandrade svenskar har fattat det där. De har en grym förlovningsring och en enkel vigselring. Smart tycker jag.

Du... patetiskt är väl ett lite starkt ord. Alla är olika och alla som köper dyra ringar är inte patetiska. Det handlar om prioriteringar och vad man värderar. Jag försakade såklart massa kul saker när jag köpte en dyr ring. Det är väl inte patetiskt. Det är en gest.
  • Anonym (30000)
    LyckligtSlut skrev 2009-09-11 15:02:32 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 14:58:10 följande: Varför förlovar man sig om man inte vill gifta sig? Vet hon om att du inte vill det? Hon lär knappast bli glad annars. Tur att ringen var dyr, så kan hon ju trösta sig med de pengarna iaf.
    Vilket larv. Man gör väl som man vill. Vi har barn så jag tror inte hon drar med pengarna. Dessutom är hon rik.

Vi vill inte gifta oss helt enkelt, men en ring är kul att ha
  • Anonym (30000)

Anonym (nöjd) skrev 2009-09-11 15:20:07 följande:

Hohoho! Riktigt lustigt att en del känner sig manade att stoltsera/skryta med sin fantastiskt goda ekonomi och hur mkt man är beredd att betala för en ring. För mig visar det bara dåligt självförtroende. Jisses, min man hade definitv garvat ihjäl sig här! Att den här tråden helt ballat ur kan man ju bara konstatera. Kan rek en överdos av liknande på BT. (FL s systersajt) Gör det som känns bäst i hjärtat TS!
    Varför referera till vad din man tycker. Osjälvständigt. Anar en viss bitterhet mellan skratten. Låt folk göra som dom vill. Eller vill du att alla ska ha slätstrukna ringar? Tråkigt med avundsjuka.
  • Anonym (30000)
    Anonym skrev 2009-09-11 15:20:27 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 15:16:33 följande: Inte för att vara sådan, men 27 diamanter? De måste ju vara så små att de lika gärna kunnat vara slipat flask-kross (Ringen är säkert jättefin och gnistrar massor, men hade jag själv fått välja en ring för nästan 40000 hade det blivit en hel sten - inte för att det någonsin kommer hända, min sambo får snålrysningar när jag kollar ringar för 15000 )
    De var inte små. Men hon bytte till en enda mellanstor med hög carat.
  • Anonym (30000)

Anonym (30000) skrev 2009-09-11 15:29:23 följande:

De var inte små. Men hon bytte till en enda mellanstor med hög carat.
    Små diamanter är inte särskilt dyra nämligen. Men kvalitetsdiamanter som inte är från vedervärdiga ställen är rätt dyra ändå. Man vill ju inte hjälpa hemska militärregimer mm.
  • Anonym (30000)
    Anonym skrev 2009-09-11 15:30:03 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 15:29:23 följande: Då har hon och jag samma smak
  • Anonym (30000)
    mosterYster skrev 2009-09-11 15:41:08 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 15:21:31 följande: Fattat och fattat. De gör som deras kultur föreskriver, normalt sett så har man i Sverige en enklare förlovningsring och en vigselring med stenar (om man vill ha stenar). Sen kan man ju göra hur som , men att säga att invandrare har fattat något som inte svenskarna fattat tycker jag är att ta i. Jag förstår absolut att din fästmö bär en ring med stenar, då hon bara kommer att ha en ring. Damn, jag skulle också ha valt en enda sten! Å andra sidan, jag har 5 st 0,2-ca och de är tillräckligt ivägen som det är. En solitär skulle bo i skåpet ALLDELES för mycket.
    Jag gillar den sedan iallafall Sen, visst är det väl tråkigt när det blir typ ett krav och man inte har råd att förlova sig, för att inte tala om vad giftemålet kostar.
    Låter som en fin ring.
  • Anonym (30000)

Anonym (DÖG!) skrev 2009-09-11 17:33:04 följande:

Använder man ord som "dugde" förtjänar man ingen vackrare förlovningsring än den du fick. Förresten är det väl kutym med en slät guldring vid förlovningen för att sedan fläska på med en diamantförsedd ring vid giftermålet? Glöm alla romantiska amerikanska filmer du sett där fästmannen ska förse sin fästmö med någon imponerande historia med så stor diamant som möjligt bara för att han ska visa hur mycket pengar han kan lyckas göra av med. Lev i verkligheten!
    Att använda omoderna ord såsom "kutym" är bara tecken på dåligt språkbruk och illa valda ord. Min erfarenhet av människor som svänger sig med det ordet är att de har ett faktiskt rätt begränsat ordförråd, men vill ge sken av något annat. Jag skulle villja påstå att just det ordet rationaliserades bort i och med nusvenskans intåg och de som inte fattat det är vanligtvis teaterapor, dock med en viss och oförklarlig aversion gentemot Strindberg.
  • Anonym (30000)
    LadyWillow skrev 2009-09-11 18:03:27 följande:
    Du TS behööver lära dig stå på dig mot dina materealistiska släktingar och vänner tror jag. Kärleken sitter inte i antal stenar. Och dessutom har jag aldrig hört talas om att man ska ha stenar i förlovningsringar.
    Jo, den sitter i antalet stenar. Och svensk tradition kommer sig av att för hundra år sen var det rätt få som hade råd med diamanter i stugorna. Men nu har alla det.
  • Anonym (30000)
    Mjolle skrev 2009-09-11 19:31:21 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 19:28:14 följande: Jag använder kutym ibland. Ett bra ord som finner sin användning i såväl tal- som skriftspråk. Att du då kategoriserar mig efter eget skön får ju stå för dig, men så värst uselt ordförråd vågar jag påstå att jag inte har. :)
    Jag har sagt vad jag anser om det ordet. Vad är det för fel på Strindberg?
  • Anonym (30000)
    Mjolle skrev 2009-09-11 19:41:22 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 19:35:54 följande: Att blanda in Strindberg i detta är inte min grej. Vad jag vänder mig emot är när folk så glatt drar alla över en kam för en liten skitgrej. I detta fallet att du inte gillar ett visst ord. Vidsynt och bra.
    Åh, ett ord säger rätt mycket om en människa, håller du inte med?
  • Anonym (30000)
    Mjolle skrev 2009-09-11 19:59:52 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-11 19:52:52 följande: Nej, jag håller verkligen inte med. Tyvärr. För att bemöta ämnet - jag har många kompisar som har dyslexi och har svårt för att stava. Att någon väljer att så hårt klanka ned på folk p.g.a. språkbruk och stavning säger definitivt mer om personen som klagar än personen som stavar illa. Om du vill fortsätta föra ett samtal om lingvistik och bedömandet av personers bruk därav får du gärna skicka ett PM, jag lämnar diskussionen nu. Skall dock först ge dig ett bra ord att bedöma mig efter: ehuru.
    Tyvärr kan jag inte anpassa min världbild efter dina dyslektiska vänners dito. Jag har inte sagt ett ord om stavning. Att du inte håller med förändrar inte fakta - det visar bara på din ståndpunkt, utifrån vilken man ofrånkomligen drar vissa slutsatser vare sig man vill det eller ej. Att i tidig ungdom plöja för många ryska klassiker i gammal översättning sätter sina spår, det går att jobba bort gammal skåpmat, det är svårt men det går. Ge inte upp! Ehuru du icke skola känna dig nödgad härtill, bifogar jag en försändelse snarlik den en gång undertcknade utav en viss Herr Brask. För det kan ju vara så att du faktiskt är en tidsresenär på vift.
  • Anonym (30000)
    relan skrev 2009-09-11 23:40:10 följande:
    Jag antar att någon annan i denna långa tråd tagit upp det tidigare, men här kommer det då igen: ringar ger man varandra av symboliska skäl. En slät ring symboliserar evig kärlek. En ring med stenar eller något annat som bryter cirkeln innebär hinder på vägen. En slät ring utan utsmyckningar beskriver med andra ord bättre vilket slags förhållande ni önskar er. Ta hand om varandra.
    Är det fel att vara realist? Klart det finns hinder på vägen

Dessutom, vem bryr sig om nån bortglömd gammal symbolik? Kanske en gammal schaman skulle ha invändningar mot en fin diamantring, men de flesta följer nutidens symbolik. I vår tid betyder en diamantring status/självsäkerhet - en slät ring betyder ödmjukhet/ont om pengar.
  • Anonym (30000)
    HardcoreHunny skrev 2009-09-12 00:28:09 följande:
    Anonym (30000) skrev 2009-09-12 00:03:24 följande: Klurig det där asså....jag är ju både självsäker & ödmjuk... Å sen när betyder en slät ring ödmjukhet?! Å varför skulle den betyda ont om pengar? Å varför skulle man kunna avläsa status med hjälp av diamanten? Kan ju vara fejk... Å vad är det för självsäkert med en ring med sten i? Kan ju lika gärna vara; * diamantring = behov att hävda sig/ osäkerhet i sig själv / "diamanten e fejk men det ser du endå inte... *slätring = uppskattar minimalism / säker i sig själv / inget behov att hävda sig inför andra. Japp, jag har en slät ring som jag tycker e döläcker, rödgul & 7mm bred. Den klär både mig & sambon. Kommer om några år lägga till stenar i den, 1 lite större som symbol för min man & förhoppningsvis 2 lite mindre som symboler för våra barn. (just nu har vi bara ett...) Som vigselring hoppas jag på att få en riktgt smal guldring med ngn rosa sten i, behöver inte vara diamant.
    nä. det kan inte vara fejk. en minimalistisk ring tillverkad av en känd smyckesdesigner känns igen av de man vill ska känna igen den. Jag ser direkt om en ring av är billiga diamanter eller dyra. Sen ser man på personen om det är nån som har fejkring eller ej.
  • Anonym (30000)

Anonym (slät ring) skrev 2009-09-12 01:03:03 följande:

Anonym (30000) skrev 2009-09-11 19:28:14 följande: Här är en till som använder ordet kutym ibland. Är lärare på gymnasiet i bl.a. svenska.
    Eh, ja? Och? Det förvånar mig inte. Snarare bekräftar det vad jag just sa. Lärare i svenska? Jag trodde det hette Svenska A eller B med stort S.
Svar på tråden skäms för min förlovningsring