• Bite me

skäms för min förlovningsring

Jag kan faktiskt förstå dig TS. Jag kommer själv från svensk "överklass" privat skola med skoluniform osv, o när jag träffade min man så såg min omgivning ner på honom. När vi sedan förlovade oss så köpte vi en ring som vi hade råd med, inga lån, inga avbetalningar utan en helt vanlig nästan slät guldring. Jag fick många höjda ögonbryn o nej, jag gillade inte ringen.

När vi sedan gifte oss, i kyrka o med fest o lokal o allt som förväntades av oss så köpte vi också betydligt dyrare ringar, o nu är jag nöjd o förlovningsringen ligger en låda i sovrummet. Tänk att ringen du har nu är tillfällig, o dröm om ringen du verkligen vill ha så det beslut som tas sedan gällande ring är vad du fantiserat om.

• Bite me
    LinneaoKevin skrev 2009-09-12 20:28:37 följande:
    Anonym (bling-ring) skrev 2009-09-12 15:26:22 följande:
    För att själv skulle jag tycka att det va det mest romantiska tillfälle att fria på när den finaste av alla gåvor har anlänt. Tycker att det är fräckt han kanske hade valt med omsorg den här ringen o valt den finaste ringen som plånboken tillät. Jag skulle heller aldrig acceptera att skuldsätta mig eller vänta med att gifta mig för att det förväntas ett stort pampigt bröllop... Vart tog kärleken vägen. När jag gifte mig så satsade vi massor med pengar på våra ringar för dem ska vi ha resten av livet. Men däremot stack vi iväg o gifte oss... så ville VI ha det. För jag har gift mig för jag o min man älskar varandra inte för vad vi förväntas göra.. :)
    O jag har gift mig för att det var vad jag o min make förväntades göra, det betyder inte att vi älskar varandra mindre, det betyder bara att dagen vi gifte oss var viktigare för vår omgivning än för oss. För oss är äktenskapet i sig inte värt ett skit, det handlar om namnteckningar på papper, varken mer eller mindre.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:32:51 följande:
    Jaså, där ser man! Så TS anser sig alltså vara lite bättre, lite finare?
    Tänk att det finns de som vågar sig på något dylikt i Sverige.
  • Bite me
    Nielsen88 skrev 2009-09-12 20:42:44 följande:
    Men är du helt seriös TS? Du skäms för en förlovningsring du fick av din fästman när det finast av allt precis kommit till jorden?Visst man kan tycka att en ring är mindre fin, men du ska då inte skämmas för den! Då skäms du automatiskt för ert förhållande också. Och sen när mäter man kärlek i hur många stenar man har i sin ring? Eller hur frieriet gick till?Tycker att hans frieri va jävligt fint gjort.Och sen att du tar upp det med han är verkligen o trycka ner han! Köp en egen diamant ring om du nu så gärna vill ha en!
    Hur kan du dra slutsatsen att TS skäms för förhållandet eftersom hon skäms för ringen? Gillar du allt din partner köper åt dig eller har denne någonsin kommit hem med en pryl som fått dig att tänka "vilken underbar man som ger mig en gåva, men vad fan tänkte han på när han köpte den?".
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:44:07 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:33:33 följande:
    Inget fel i att tycka att man är värd något. Inte ens om man är andra klassens medborgare. Så du kan vara lugn!
    Ok, undrade bara om det var Jantelagen som var igång igen, rätt vanligt här på FL, men så är det ju ett svensk forum också.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:49:27 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:45:28 följande:
    Jantelagen har både positiva och negativa sidor, och den finns inte bara i Sverige. Jag tror att det är en nyttig erfarenhet för TS att få känna sig lite "billig". Finns många "billiga" människor i Sverige och i resten av världen.
    Jag är insatt i det, men i Sverige är det rätt vanligt att man inte ska tro att man e "bättre/över" någon annan, än värre har de som bor i Japan det har jag för mig, "En spik som sticker ut ska slås in" är ett citat som kommer därifrån. Men nu är det som så att vissa av oss har ett krav från vår omgivning att inte vara "medelsvensson", o TS tycks vara en av oss, like it or not.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:52:30 följande:
    Du jämför en förlovningsring -en kärlekssymbol - med skor?
    Läs inlägg 647 så förstår du liknelsen bättre, står klart o tydligt där varför hon liknar den vid en sko.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:53:26 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:52:11 följande:
    Vadå "krav på att inte vara en medelsvensson"? Vem är det som ställer sådana krav i ett demokratiskt land?
    Beror ju helt på vilken klass i samhället du kommer ifrån, har inget med demokrati att göra, var får du det ifrån?
  • Bite me
    Poirot skrev 2009-09-12 20:54:03 följande:
    Jag tycker att det mer verkar vara fel på din omgivning än på ringen Jag förstår om du inte gillar ringen, alla har olika smak ... se helt enkelt till att vara delaktig i beslutet om vigselringen (ni kanske har råd med en finare sådan om inte förlovningsringen var så dyr ... )Oavsett vilket, fundera inte så mycket på vad omgivningen tycker! Jag antar att det blir lite av en karikatyr som skissas för mitt inre när du beskriver dem, men om jag hade känt den pressen från min omgivning så hade jag stuckit iväg och gift mig i hemlighet utan dem!
    LÄtt att säga mycket svårare att göra.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:56:01 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:53:48 följande:
    Och jag tycker liknelsen var lika med kattskit.
    Visst e det skönt att vi är så olika, för jag tyckte hon träffade helt rätt.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 20:57:04 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:54:36 följande:
    Skitsnack. Bara nyrika som känner sådana krav.
    *asgarv* Knappast, o din erfarenhet av det är?
    Poirot skrev 2009-09-12 20:57:28 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:55:23 följande:
    Jag antar det Jag vet ju att min familj inte skulle bli sur om jag gifte mig i hemlighet så det är väl svårt att sätta sig in i ...
    Jag hade nog inte vågat mig på att komma hem om jag hade gift mig i hemlighet, vilket var vad jag helst hade velat gjort om jag skulle gift mig öht.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 21:01:40 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:56:48 följande:
    Det tycker inte jag. De välbärgade människor jag känner värderar inte sina partners känslor med pengar och diamanter.
    Var får du ifrån att jag tror att välbärgade människor värderar sina partners känslor med pengar o diamanter? Nu e du helt ute o cyklar, läs om o läs rätt. Vad jag skrivit e att förväntningarna är rätt höga på att man ska visa upp en dyr ring o ha ett dyrt bröllop.
  • Bite me
    Poirot skrev 2009-09-12 21:04:57 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 20:59:17 följande:
    Jag hade inte varit ensam om det om man säger så ... och tanken är ärligt talat ganska lockande!
    Jo, det var planen här med, om vi nu skulle ha valt att gifta oss öht. Men nu tog våra föräldrar över o vi lät det ske, det var vad de ville o vad de drömt om, helt ok med oss som sket i vilket egentligen.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 21:07:23 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 21:05:02 följande:
    Folk får väl förvänta sig vad de vill. Men ni lever väl ett eget liv och inte efter andras förväntningar?
    JO, vi lever ett eget liv, men ibland som i detta fall låter vi familjen styra. Ett dyrt bröllop var viktigt för dem, skit samma för oss, så då fick det bli som dom ville.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 21:10:30 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 21:08:41 följande:
    Det är inte familjen ni gifter er med?
    JO, till viss del.
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 21:12:09 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 21:11:25 följande:
    Det är inte deras bröllop, dock.
    Jo, i detta fall var det det, det var viktigt för dem inte för oss, varför är det så svårt att förstå?
  • Bite me
    Stinky skrev 2009-09-12 21:20:39 följande:
    Bite me skrev 2009-09-12 21:16:04 följande:
    Men en slät ring är inte fult. Den är slät, tråkig, men har oändliga kombinationsmöjligheter.
    Då har du ju inte läst det jag skrivit för jag har skrivit att det kvittade för oss om vi gifte oss eller inte, o de ville att vi skulle gifta oss, så då fick de det stora bröllop de ville ha.
  • Bite me

Anonym (skon klämmer) skrev 2009-09-12 21:24:56 följande:

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-12 21:02:42 följande:
    Aha! Det är där skon klämmer! Det är egentligen inte ringen den är fel på, utan din blivande make och hans brist på engagemang. Ringen har blivit en symbol för ditt missnöje.Ni behöver nog jobba på ert förhållande istället för att diskutera diamantringar. Min egen förlovningsring har tillhört min farmor. Den är i rött guld, helt slät och exakt enligt svensk tradition. Min fästman (numera min make) erbjöd sig att köpa en diamantring enligt amerikansk tradition (det är det vi ser på TV och som också prinsessorna anammat). Men eftersom det inte är svensk tradition så tyckte jag att det var onödigt, särskilt eftersom vi precis köpt ett nytt hus.Eftersom min make inte fick någon förlovningsring så köpte vi två vigselringar. De är _långt_ ifrån traditionella diamantringar, var billiga med FL-mått mätt men har ett _enormt stort_ personligt värde. Jag kan inte tala om exakt vad det är eftersom det skulle avslöja för mycket om mig själv (jag skulle inte bli förvånad ifall jag är den enda i Sverige som har en vigselring i detta material). Jag behöver ingen stor diamantring för att bli övertygad om att min make älskar mig. Tips till TS (förutsatt att detta inte är ytterligare ett av alla skämtinlägg på FL): Först - jobba på er relation, det är uppenbarligen där skon klämmer. Sedan - förklara för dina ytliga vänner att en slät guldring är svensk tradition. Genom att ha diamanter i förlovningsringen visar att man antingen är obildad eller hyser förakt mot svensk sed och kultur. Oavsett vilket fallet är med dina "vänner", så är det en dödsynd om man är "överklass". Lycka till!
    Så kungabarnen tillhör inte "överklassen" utgår jag ifrån med tanke på ditt inlägg, eller?
Svar på tråden skäms för min förlovningsring