Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

skäms för min förlovningsring

Ja tänk vad olika man är. Jag vill inte ha någon förlovningsring med diamanter och bling bling, jag vill ha en "ta två betala för en"-ring för det är så en förlovningsring ser ut för mig, om jag sedan gifter mig vill jag ha en likadan till utan stenar på.
    Sedan har jag andra ringar med stenar, men just förlovning och giftermålsringarna är för mig släta, hållbara och tidlösa. Sedan tycker jag att det inte passar med två ringar med stenar på samma finger. Trist att ni inte fick mer tid med varandra vid frieriet, förmodligen så tänkte han väl inte på att besökstiden snart var slut, utan han friade på den för honom lyckligaste stunden med dig och bebisen. Det tycker jag var jättegulligt.
    Men okej, alla har rätt till sina känslor och du är besviken, men det är nog dags att komma över det och hantera situationen. Jag förutsätter att du talat med din fästman om ringarna, ni får väl göra en överenskommelse. Sedan är det nog dags att ni börjar leva ert liv som ni vill och inte som fina släkten vill.

• Anonym (Anna)
    morgonsolan skrev 2009-09-12 15:42:24 följande:
    Fast hur många har i dag samma ring hela livet ut?? Man byter väl ut den då och då? Jag är inne på min andra vigselring, och har varit gift i tre år! Älskar att kunna matcha ringarna med både vitt och rött guld, och har därför en uppsättning i varje . Personalen på den butiken där jag beställer smycken säger att det är jättevanligt!hallon och björnbär skrev 2009-09-12 14:33:54 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om! att man byter ut ringarna alltså, okej om de blir väldigt slitna så att man renoverar dom eller byter därför men byta efter tre år..
    Jaja, alla gör väl som dom vill. Själv skulle jag satsa på andra ringar istället för byta vigselringen men det är ju jag det
  • Anonym (Anna)

Anonym (diamonds) skrev 2009-09-12 18:15:43 följande:

Om du verkligen tror att det är så ovanligt så rekommenderar jag dig att ta en titt på FL's systersajt-Bröllopstorget... Skulle snarast säga att det verkar rätt ovanligt att man fortf. vill ha slät förlovningsring.
    Hela bröllopstorget är ju fullt av bridezillas med starka USA influenser och som ska ha allt på ett visst sätt så det är inte konstigt att släta ringar ses som någonting som katten släpat in = inte fint nog där. Lika lite som FL medlemmar visar hur Sveriges föräldrar är (du hittar inte amningshysteriska, AP, AW, präktighetsberoende föräldrar i den utsträcknigen IRL) lika lite beskriver Bröllopstorget medlemmar alla de som gifter sig
  • Anonym (Anna)

Anonym (skon klämmer) skrev 2009-09-12 21:24:56 följande:

Anonym (hemskt) skrev 2009-09-12 21:02:42 följande:
    Aha! Det är där skon klämmer! Det är egentligen inte ringen den är fel på, utan din blivande make och hans brist på engagemang. Ringen har blivit en symbol för ditt missnöje.Ni behöver nog jobba på ert förhållande istället för att diskutera diamantringar. Min egen förlovningsring har tillhört min farmor. Den är i rött guld, helt slät och exakt enligt svensk tradition. Min fästman (numera min make) erbjöd sig att köpa en diamantring enligt amerikansk tradition (det är det vi ser på TV och som också prinsessorna anammat). Men eftersom det inte är svensk tradition så tyckte jag att det var onödigt, särskilt eftersom vi precis köpt ett nytt hus.Eftersom min make inte fick någon förlovningsring så köpte vi två vigselringar. De är _långt_ ifrån traditionella diamantringar, var billiga med FL-mått mätt men har ett _enormt stort_ personligt värde. Jag kan inte tala om exakt vad det är eftersom det skulle avslöja för mycket om mig själv (jag skulle inte bli förvånad ifall jag är den enda i Sverige som har en vigselring i detta material). Jag behöver ingen stor diamantring för att bli övertygad om att min make älskar mig. Tips till TS (förutsatt att detta inte är ytterligare ett av alla skämtinlägg på FL): Först - jobba på er relation, det är uppenbarligen där skon klämmer. Sedan - förklara för dina ytliga vänner att en slät guldring är svensk tradition. Genom att ha diamanter i förlovningsringen visar att man antingen är obildad eller hyser förakt mot svensk sed och kultur. Oavsett vilket fallet är med dina "vänner", så är det en dödsynd om man är "överklass". Lycka till!
    Här har vi ett smart svar och förmodligen det enda rätta i hela tråden
  • Anonym (Anna)
    FOA skrev 2009-09-12 22:08:22 följande:
    Well, jag skrev under inlagg #181 och undrade om det inte var den blivande maken hon var mest besviken pa egentligen.
    Okej, missade ditt inlägg men då var ditt svar smart också!
  • Anonym (Anna)

Jag har bara läs TS och den sista sidan. Tråden är för lång.

Jag förstår dig verkligen! Ringar är nått man har på sig varje dag och det är viktigt att man tycker att den är fin. Jag tycker inte alls att det stämmer att "här i sverige har man släta ringar" när de förlovar sig. Jag hade inte det!

"Det formella traditionella är att vigselringen placeras innerst och att förlovningsringen flyttar utåt - därför att vigselringen sägs det att man inte ska ta av sig, den sitter där för evigt."
    Magdalena Ribbing

Där "ska" man egentligen har stenar och lull-lull på förlovningsringen och en enkel vigselring som alltid ska sitta kvar, oavsett om man gräver i jord eller diskar.

Svar på tråden skäms för min förlovningsring