Inlägg från: Anonym (hemskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hemskt)

skäms för min förlovningsring

snorkråka skrev 2009-09-10 22:56:01 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 22:07:42 följande:
    Vadå förväntas av er? Har du ingen egen vilja? Det är det fina med att vara vuxen förstår du, man får bestämma själv hur man vill gifta sig!
    Det förväntas av oss att ha ett kyrkligt bröllop, då vi är kristna. Vi ska även bjuda alla släktingar/vänner då vi deltagit på deras bröllop och det ska vara en fest för det är ju höjdpunkten.

Ibland funderar vi på att åka på semester och ha ett strandbröllop bara jag,sambon och sonen. Men alla skulle bli besvikna och det skulle garanterat göras en bröllopsfest för oss ändå, som vi skulle insisterat på att betala.
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 23:02:37 följande:
    TS: Hur tänker du när du ser nån med en riktigt billig ring?
    beror ju på.. är det tonåringar tänker jag "gullig tonårskärlek", en vanlig "svensson svensson" reagerar jag inte alls på.
  • Anonym (hemskt)

Anonym (Lillan.) skrev 2009-09-10 23:04:25 följande:

Bara läst TS..Tycker det var VÄDLIGT fräck att gå o köpa en annan ring .. Som man i detta förhållande skulle jag inte tåla detta ..
    det är samma ring, men en sten insatt.
  • Anonym (hemskt)
    Sencha skrev 2009-09-10 23:08:49 följande:
    Ja, det kan man ju fråga sig...TS, vad menar du med att ni är kristna? Att ni är troende, eller att det är viktigt att göra som alla förväntar sig även när det gäller religion - och det alla förväntar sig är att man är kristen?
    jag är katolik, lika så min familj. Sambon är döpt/konfimerad men inte någon aktivt troende. Vi sumpa väl mycket när vi skaffa barn innan giftemål enligt min familj.. men ett kyrkligt bröllop är väl därför ett måste. För mig kvittar det.
  • Anonym (hemskt)
    Mariohn skrev 2009-09-10 23:08:02 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:06:31 följande:
    Och om du ser någon med en ring för 500 000 tror du då att den människan är mer älskad än damen med gräsringen som nyss skrev?
    absolut inte. Tycker frugan med gräsring har en underbar och fantasifull man :) men min är inte lika uppfiningsrik eller kreativ ;)
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 23:09:49 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:06:31 följande:
    Är det fult att vara en svensson...antar att ni inte är det?
    absolut inte, jag och min partner är också det. Men mina föräldrar är väl lite högre medelklass om man så säger. Och dom har sina åsikter som ristats in i mig..
  • Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-10 23:19:38 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-10 23:18:17 följande:
    Då behövs det ristas in lite normaltänk också så ska det nog bli folk av dig också
    hahaha, ja det hade ju kunnat behövas märker jag ;)

När jag äer hemma med min egna lilla familj så är jag en helt vanlig svensson svensson som är glad och vädesätter "småsaker" som en kaffekopp med texten "världens bästa mamma" mest utav allt. När jag vart på besök hos mina föräldrar så blir jag den bortskämda igen..
  • Anonym (hemskt)

Har varken tid eller ork att svara på alla inlägg, men de flesta tycker att jag ska skämmas och är bortskämd alt. inte värd någon ring alls...

Men min största besvikelse ligger mest bakom att han tog den enkla vägen. Visst kan ett frieri på BB vara romantiskt, men han engagerade sig inte för att få stanna kvar eller fira det på något sätt med mig. Tog inte reda på fakta om eller hur länge han kunde stanna etc. Inte ens fira det på något sätt efter bb vistelsen.

Han var medveten om vilken typ utav ring jag önskat mig, vi ligger inte i sjön ekonomiskt - men inte heller ekonomiskt oberoende. Jag önskade mig ingen värstingring som skulle kunnat ruinera oss, men med en ynka sten som glittra hade gjort mig nöjd med ringen. Det är ju ändå jag som ska ha den på fingret varje dag år efter år efter år. Okej för att det kan vara en viss standard att ha en slät ring, men det betyder inte att man Ska ha det.

Att jag skämms för min ring beror till största del att den inte faller mig i smak. Sen att jag jämför mig med bekanta i min omgivning är väl inte helt patetiskt, vem jämför sig inte med andra för jämnan? Man följer mode och trender, köper märkeskläder, flyttar till "rätt" område osv. Det är full naturligt att man gör väl i livet med en knuff från omvärlden. Är det något att skämmas över?

• Anonym (hemskt)
    Anonym skrev 2009-09-12 00:50:43 följande:
    Varför inte tala om för din partner att du tycker att han är snål. Han förstår uppenbarligen inte att pengar = kärlek i er värld. Han kommer aldrig att lära sig om du inte guidar honom.
    man kan fynda lösa diamanter och/eller ringar med stenar både på nätet och pantbanken. Det handlar inte om pengar utan en smaksak. Jag fick en ring som jag tydligt utryck är förkastlig. Ändå köpte han den. Hade han tagit hänsyn till mitt tycke kunde han vart mer fantasifull och köpt en ring som kombinerat vår smak (ex. en slät guldring med en eller tre mindre stenar nedsänkta). Men istället tog han den simpla vägen och köpte de billigaste och enklaste i närmaste butik..
  • Anonym (hemskt)
    turboliten skrev 2009-09-12 00:38:17 följande:
    och dessutom betalade jag för våra förlovningsringar,och vi har helt enkla ringar i rostfritt stål med en tribal på,tyckte tribalen symboliserade oss, och sedan för att rostfritt stål betyder "gammal kärlek rostar aldrig".min pojkvän gillar dom iaf!
    till skilnad från er så gillar en av oss inte ringarna. Det handlar inte om pengar utan om att man ska trivas med ringarna man bär. Nu gör jag inte det och frågan var, är det fel av mig att lägga till lite på samma ring, för att jag ska trivas.
  • Anonym (hemskt)
    AlexandraHaglundFuentesVargas skrev 2009-09-12 01:03:01 följande:
    Öh okej! du borde uppskatta att han ens ger dej en förlovnings ring sen va det är för sort spelar väl inte roll... tycker faktiskt att de är jätte fel av dej att du skäms över din ring.! det är inte utseendet som spelar roll utan det är tanken som räknas!
    så en 5krs automatring skulle vara väl till lags för din del? njäh.. jag föredrar att man lyssnar på varandra och kombinerar något som passar. Som sagt, jag ska ha denna ring runt mitt finger i en väldans många år- ska jag inte trivas med den?

Frågan var, är det fel om jag anpassar samma ring efter mitt tycke?
  • Anonym (hemskt)

Trode det framgick att jag har talat med min fästman om ringen, han sa som sagt att han valde den för att alla har släta ringar vid förlovning. Var på jag svara att den är fin och betyder mycket för mig, så jag vill inte byta ut ringen men jag vill bygga på den efter min egna smak och tycke. Alltså samma ring som jag fick men med en diamant i.
    Han svara "ja men då får vi göra det, välj ut en diamant så går vi till guldsmeden".

Ang. min familj som har höga förväntningar. Visst kan jag påverkas och tänka om när vi diskuterar, men jag gör mitt egna val. Vi hade kunnat gifta oss på stranden som hade underlättat en hel del, men innerst inne så tror jag att jag vill ha det stora och klassiska bröllopet. Jag tror jag skulle ångra mig om vi inte gjortde det.
    Vi är enkla människor och kräver inget storslaget, men min bröllopsdag vill jag inte snåla på (inte heller ruinera oss). Där av får vi vänta ett tag så att vi kan få vårat drömbröllop utan att skuldsätta oss. Och ja jag vill vara egoistisk och bortskämd den dagen. Stå i centrum, ha en minnesvärd fest/cermoni och kosta på mig lite extra. Jag gör detta förhoppningsvis bara en gång :)

• Anonym (hemskt)

Nåväl får upprepa mig ännu en gång för er nya i tråden.

Det har ingenting med klass, ekonomi eller priser att göra. Jag hade en önskan, en dröm som jag förklarat så många gånger för min blivande man. Jag ser inget fel i att ha en slät guldring, eller silver. Jag hade bara önskat att min fästman kunde engagerat sig mer eller friat utan ring så att jag kunde fått vara med vid valet.
    Jag har många gånger sagt att jag tycker att en slät ring ser tråkig ut, en liten diamant som glittra fin hade gjort den vacker i mina ögon. Eller en personlig designe, gravyr på utsidan.. helt enkelt något som gjorde den speciell och vacker i mina ögon.

Jag är besviken på att han tog den enklaste vägen han kunde.. lika så med frieriet, det hade vart helt underbart om han gjort något för att fira förlovningen. Mer än att ge ringen och åka hem. Han kunde som sagt tagit reda på om han fick stanna kvar, friat på morgonen och tillbringat dagen med mig eller åtminstånde gjort något litet över vardagen efter BBvistelsen för att fira det.

Jag älskar min ring för att det var den han friade med, så jag vill inte byta ut ringen bara smycka den mer efter min smak.

• Anonym (hemskt)
    Stinky skrev 2009-09-12 21:06:30 följande:
    Anonym (hemskt) skrev 2009-09-12 21:02:42 följande:
    Drömma kan man alltid göra. Men det är i verkligheten du ska leva i. Din man kanske inte hade RÅD med en briljant-ring?
    ja för det är ju en extrem dröm att få en slät ring med en eller tre små fjuttiga stenar.. Vi ligger inte i sjön, inte heller ekonomiskt oberoende. Han har fyndat vackra ringar till mig med 0,5-1carats brilianter till mig tidigare, man kan göra kap på ebay/pantbanken mm. Men då måste man ta sig tid..
Svar på tråden skäms för min förlovningsring