• MissSummer

HJÄLP, hur ska jag få med mig medicinen in i landet?!

Jag har smått panik, så här ligger det till:
    Jag tar concerta, som ju är narkotikaklassat läkemedel.
    Min läkare sa att man skaffade fram intyget på apoteket men när jag gick dit visade det sig att det bara gäller Schengen-länder - och jag ska till Peru!

Har ringt Peruanska ambassaden men de sa att jag skulle kontakta Peruanska konsulatet, som har väldigt begränsade öppettider och inte svarar på telefon.

Jag känner mig helt lost, var ska jag vända mig? Vem ska jag kontakta?

• Svar på tråden HJÄLP, hur ska jag få med mig medicinen in i landet?!
  • Netha85

Vänd dig till läkaren igen

• Amazina

Det är ju vanligt att folk tar narkotikaklassade läkemedel. tänk bara alla med ryggvärk, sömnsvårigheter mm mm. De skulle ju inte kunna resa om det inte funkade. Jag tror dock att det är viktigt att du förvarar läkemedlet i orginalförpackning, inte tar med mer än vad som går åt till resan och ser till att få ett intyg av läkaren.

• MissSummer
    Amazina skrev 2009-09-11 09:57:09 följande:
    Det är ju vanligt att folk tar narkotikaklassade läkemedel. tänk bara alla med ryggvärk, sömnsvårigheter mm mm. De skulle ju inte kunna resa om det inte funkade. Jag tror dock att det är viktigt att du förvarar läkemedlet i orginalförpackning, inte tar med mer än vad som går åt till resan och ser till att få ett intyg av läkaren.
    Tack för ditt svar!

Frågan är dock vad för intyg som krävs?
    Var ska jag vända mig?
  • isisisis

Se till att du har med orginalförpacning och att det står ditt namn på den.
    Eller ett recept.
    Jag har åkt måga gången med en hel drös läkemedel över gränserna.
    Sprutor bla.

• MissSummer
    isisisis skrev 2009-09-11 09:59:30 följande:
    Se till att du har med orginalförpacning och att det står ditt namn på den. Eller ett recept. Jag har åkt måga gången med en hel drös läkemedel över gränserna. Sprutor bla.
    Verkligen?
    Till vilka länder har du åkt?

Skulle dom ta fast mig så tror jag knappast att jag skulle åka in i fängelse i 20 år utan att passera gå, men det skulle bli krångel kanske
  • Netha85

läkarintyg är det du nog behöver.

Sen som de andra säger, ta med orginalkartongen o så många tabletter som behövs under de dagar du är där. men se till att det på kartongen finns dina uppgifter och läkarens ordinationer om hur många tab/dag du ska ta dvs den här lilla klisterlappen de sätter fast på receptbelagd medicin

• Amazina

Saken är den att de knappast sätter en i finkan om de skulle hitta mediciner som de inte gillade... Men man kanske skulle få problem... typ bli strandsatt i väntan på att läkemedlen ska kollas upp, analyseras eller godkännas mm och det vill man ju helst undvika på semestern. Särskilt om man reser med barn eller ska vidare.

• isisisis

Tjeckien,Lettland,Polen och Grekland har jag rest med mycket medicin till.

Ja,man vill ju inte så där som nån krimilell
    Men det har aldrig varit några problem.
    De har inte ens kollat medicinen.
    Men jag har rådfrågat andra innan om detta.
    Så jag har känt mig rätt trygg

Lycka till

• Carro

Nu var det förvisso inom europa och inget narkotikaklassat, men;
    Jag hade med mig en hel drös blodförtunnande sprutor i handbagaget när jag flög till spanien under graviditeten.
    Jag var tvungen att ta dom dagligen och vågade inte riskera att bagaget kanske skulle försvinna, med sprutorna.

Så jag fick ett läkarintyg och sen som tidigare skrivit, hade jag dom i orginalförpackningen som det stod mitt namn på samt recept på dom.

Även om intyget inte gäller i Peru så är det ju ändå ett intyg som dom borde kunna läsa och se att du har fått medicinen från läkare.
    Det tillsammans med recpet och orginalkartong borde nog räcka.

(när vi flög till Mallorca för ngn vecka sen hade vi mängder av förpackningar med sonens sondnäring som vi gör välling på, i handbagaget.. Hade en påse öppnats hade det sett vääääldigt suspekt ut med allt vitt pulver, men ingen frågade ens när det röntgats)

Även i Peru så bör det ju finnas starkare mediciner för smärtor och sålänge det bara är medicin med som täcker upp under tiden du är där så är det nog ganska så uppenbart för dom att det inte rör sig om ngt smuggelförsök

Svar på tråden HJÄLP, hur ska jag få med mig medicinen in i landet?!