• Anonym (Orolig!!)

Orolig för min dotters skolgång..

Hej! Jag har en dotter som är 6 år och som precis har börjat i förskoleklass. Hon har alltid varit en tjej med mycket energi, social och framåt. Här hemma är hon som den typiska 6-åringen, supertrotsig med andra ord. Men problemet är att hon beter sig exakt likadant i skolan som hemma. Hon kastar sig om hon inte får som hon vill, gråter och skriker när lärarna säger till henne och hamnar ständigt i konflikter med dom andra barnen. Jag får ofta höra om konflikterna när jag hämtar henne från skoolan och fritids. Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne att hitta ett sätt att leka med sina vänner, och få henne att förstå att man inte kan bete sig så illa mot människor i omgivningen. Tacksam för snabbt svar, börjar känna mig maktlös.

• Svar på tråden Orolig för min dotters skolgång..
  • Barnpsykologen

Hej, den situation som du beskriver låter inte alls bra. jag förstår din oro och den finns med rätta. Du finns inte i skolan så skolan måste ta ansvar för situationen. Det låter som att din flicka måste få mycket vägledning både i de sociala kontakterna och i andra situationer. Ibland kan det vara så att kraven blir för stora och barnet vet inte hur det ska hantera situationen. Att bete sig på det sättet som du beskriver är inte en ovanlig reaktion på detta. Att du får höra om hur hon har det i skolan är naturligtvis viktigt, men det får aldrig vara så att din flicka går hem med känslan och uppfattningen om att hon är dum och misslyckad. Att värna om henes självkänsla är det viktigaste uppdraget skolan har, för det är genom att bygga om den som hon kan växa och klara av saker som är nya. Jag tycker du ska prat med skolan och höra vilken plan de har för att hjälpa din flicka tillrätta.
    Det finns alltid en orsak bakom ett barns beteende och det är aldrig så att barnet är dumt eller behöver ändra på sig. Däremot behöver barnet förstås och omgivningen behöver ändra sitt bemötande. Detta leder på sikt till att barnets beteende förändras.

Prata med personalen!

Svar på tråden Orolig för min dotters skolgång..