• Anonym

Hur påverkar våra relationsproblem vårt barn?

Vi har ett barn som nyligen fyllt 3 år.

Tyvärr har vi haft en hel del relationsproblem sedan vi fick barn. De senaste åren har bråken eskalerat. Varje gång vi blir osams drar min sambo det till sin spets. Även inför vårt barn. Han ska nedvärdera mig totalt. Gapar om att jag är totalt värdelös, ett psykfall, kallar mig könsord). Han gapar också om hur knäpp min familj är, att jag är frigid, att det inte är konstigt att mitt ex var otrogen etc. Nu senast försökta jag stoppa honom genom att säga att vi måste vara respektfulla mot varandra inför vårt barn, men då gapade han bara ännu mer om att han inte har någon respekt för mig över huvudtaget eftersom jag är så osäker på mig själv och alltid varit etc.

Det följer alltid samma mönster, dvs, dagen efter har det lugnat ner sig. Varje gång tänker jag att det måste få ett slut att vi inte kan leva ihop när det är så här, men så lugnar det ner sig till nästa gång. Jag känner alltid stor skuld för det som har hänt och att vårt barn har behövt vara med om detta. Enligt sambon är det också mitt fel att det har hänt att det är jag som har skapat situationen. Det är jag som har gjort honom upprörd.

En annan oro jag har är också att min sambo gärna pratar om sex öppet inför vårt barn (han hävdar alltid att barnet ändå är för litet för att förstå).

Under 1½ år har jag nu funderat på om vi bör separera eller ej, men jag kommer aldrig fram till något svar. Sambon vill inte att vi separerar.

Det värsta jag kan tänka mig är att vara ifrån vårt barn på halvtid och det är det som stoppar mig, men jag är också rädd för hur vår relation påverkar vårt barn.

Svar på tråden Hur påverkar våra relationsproblem vårt barn?