• tjejmamma79

sertralin=viktuppgång?

gick med i viktväktaran för ett år sen och gick ner 7 kg på 2månader. sen tog jag en paus på 2-3 månader men tänkte ändå lite på vad jag åt och så och pang 10-12 kg upp sen dess har det ökat nu 10 kg+ det jag skrev in mig med dvs 17 kg om man räknar från det jag gickner.

men nu kom jag att se ett samband att jag för ett år sedan började äta sertralin (anti ångest medicin) och att jag gick upp snabbt i vikt när jag slutade med v.v och fortsätter upp.
    man kan ju gå upp i vikt av anti depp/ångest tabletter.

så nu håller jag på att trappa ner för att kunna gå ner i vikt så jag måste sluta med medicinen.

ville bara kolla om fler än jag upplevt snabb och kraftig viktuppgång med dessa tabletter

• Svar på tråden sertralin=viktuppgång?
  • LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Nej Sertralin är en av dom få antidepressiva som ger viktnedgång.

Men visst, några få kan säkert öka av den.....men det är ovanligt.

• tjejmamma79

tycker bara att 10-12 kg på 2-3 månader låter mycket om man inte vräkt i sig skräp varje dag. står bland biverkningar att man kan få både viktuppgpng och nedgång lika vanlligt tror jag

• Analoga
    tjejmamma79 skrev 2009-09-11 12:55:52 följande:
    gick med i viktväktaran för ett år sen och gick ner 7 kg på 2månader. sen tog jag en paus på 2-3 månader men tänkte ändå lite på vad jag åt och så och pang 10-12 kg upp sen dess har det ökat nu 10 kg+ det jag skrev in mig med dvs 17 kg om man räknar från det jag gickner.men nu kom jag att se ett samband att jag för ett år sedan började äta sertralin (anti ångest medicin) och att jag gick upp snabbt i vikt när jag slutade med v.v och fortsätter upp. man kan ju gå upp i vikt av anti depp/ångest tabletter.så nu håller jag på att trappa ner för att kunna gå ner i vikt så jag måste sluta med medicinen.ville bara kolla om fler än jag upplevt snabb och kraftig viktuppgång med dessa tabletter
    Sertralin ger inte någon viktuppgång - om det inte är så att du varit väldigt deprimerad, tappat matlusten och gått ner i vikt och sedan börjar må bättre av medicinen och därav naturligt går upp i vkt pga ökad matlust igen...
  • Analoga
    tjejmamma79 skrev 2009-09-11 13:07:48 följande:
    tycker bara att 10-12 kg på 2-3 månader låter mycket om man inte vräkt i sig skräp varje dag. står bland biverkningar att man kan få både viktuppgpng och nedgång lika vanlligt tror jag
    Ja det låter ju onekligen mycket. Du har väl helt enkelt ätit för mycket gott
  • Britt

Visst är det så att Sertralin kan ge viktuppgång. Det står med i Fass som "mindre vanliga biverkningar." Man kan gå upp eller ned i vikt. Själv har jag, efter att ha använt Sertralin 50 mg, gått upp ca 10 kg på 6 månader, utan att förändra vare sig matvanor eller motionsvanor.
    Jag tycker att du ska tala med din läkare om detta och inte minska dosen eller sätta ut läkemedlet själv. Kanske behöver du byta preparat eller kanske du klarar dig utan antidepressivum. Rådgör med din läkare.

• tjejmamma79

jag äter 100mg men har själv minskat till 50mg då jag funderar på om jag mår så pass ok att jag kan vara utan för så här stor har jag aldrig varit innan om jag inte varit höggravid. väger lika mycket nu som när jag födde mitt första barn och då hade jag gått upp 20kg på hela graviditeten
    så imorgon är det till att vända sig till viktväktarna igen och ett snack med doktorn

• lillangel

samma för mig här, ,jag har ätit dom sen jag va gravid, jag har ökat 10kg i vikt på 1 år,2-3 kil på bara 2 månader fast jag ätit bra och dragit ner på godis,

• numberone

Jag har gått upp i vikt efter att jag slutade med pillerna .... det tickar upp utan att jag äter annorlunda!

Ellen 080618, Agnes 090615
Svar på tråden sertralin=viktuppgång?