• challis777

Vad kostar det att ta bort airbagen i framsätet?

Jag väntar mitt andra barn!

Nu så planerar vi att ha sonen i baksätet (han är nu 1 år och 2 mån) och kommande bebis i framsätet. Men först måste vi byta till större bil. Vi har tittat på en Ford.
    Nästan alla bilar verkar ju ha airbag fram.

Nån som vet vad det kostar på ett ungefär att koppla bort det?

• Svar på tråden Vad kostar det att ta bort airbagen i framsätet?
  • Samsmamma

det brukar man kunna göra själv, har ni kollat i instruktionsboken? Det brukar finnas ett litet vred att vrida om.

Annars kan det inte vara dyrt, den ska ju bara kopplas ur, inte tas bort. 500kr?

• VildaMathilda

Dom nyare bilarna brukar man kunna sätta in en nyckel (nyckeln som går till bilen ..) Så kopplar man ur airbagen ...

Men kan man inte det så tror jag det kan kosta lite har jag för mig ...

• piggen

Beror på bilmodell. På vår Saab 9-5 kostade det 1 500 :-

• Lina 1987

Att koppla ur den vet jag inte riktigt vad de kostar. Men när det är dags att koppla IN den igen, då blir de dyrt. Min mammas kusin skulle göra de i deras bil men lät bli då de skulle kosta omkring 10.000-12.000:- att koppla tillbaka den igen.

• Miss Lau

Vi har gjort det på två bilar. På den ena kopplade de helt enkelt bara bort airbagen och det kostade 500 kr. På den andra bilen installerade de ett nyckellås som gör att vi själva kan välja om airbagen ska vara på eller av och det kostade 3000 kr.

Det bästa är nog att ringa en Fordverkstad för att höra vad det kostar för just er bil.

• vinkelslip

4000 på en Volvo V50. Och lika mycket att koppla in den igen sen...

• challis777

Vi har en Opel nu, på den går det inte att koppla ur, en verkstad måste göra det.
    Men upp till 1500kr låter ju ok, jag trodde att det skulle kosta mera!

• Thalis
    piggen skrev 2009-09-11 14:06:51 följande:
    Beror på bilmodell. På vår Saab 9-5 kostade det 1 500 :-
    Kostade samma på vår 9-3
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • SilverEmma
    SilverEmma skrev 2009-09-11 14:06:11 följande:
    Vi har en volvo, det kostade ca 550 kronor.
    Det kommer att kosta oss ungefärlika mycket att koppla in den igen...
  • challis777
    Miss Lau skrev 2009-09-11 14:08:12 följande:
    4000 på en Volvo V50. Och lika mycket att koppla in den igen sen...
    Oj, det var mera pengar...
    Men det där med nyckellås lät ju smart, för när barnen blir större är det väl bäst att ha airbag igen.
  • sofie3

På våran gamla v70 kostade det 1800:- att ta bort den. 500:- att koppla ur den men tydligen kunde den "fällas ut" om man bara koppla ur den ändå så vi tog givetvis bort den.

• sofie3

På våran gamla v70 kostade det 1800:- att ta bort den. 500:- att koppla ur den men tydligen kunde den "fällas ut" om man bara koppla ur den ändå så vi tog givetvis bort den.

• Ville Mor

Som sagt på de nyare bilarna kan det finnas lås så man kan stänga av den själv. Det jag fått höra är att detta inte är 100 % säkert då man stänger av den, inte kopplar ur den. 

Vi har en Audi A6 och fick nyligen prisuppgift på 800-1500, vill minnas att vi betalade runt 1200. Dessutom är det bara de större verkstäderna som utför detta.

Lycka till!

Ville 071203 * Lillasyster 090916
Svar på tråden Vad kostar det att ta bort airbagen i framsätet?