• GRO68

hur ska man svara?

Hej
    Jag undrar lite hur man ska svara sitt barn så ärligt som möjligt?
    Min dotter på 4 år bor tillsammans med mig på heltid.
    Min dotters mamma valde att flytta till USA för ca 15 mån sen tillsammans med sin stora dotter på 8 år och är dessutom gift sedan feb 09 vilket jag fick reda på i Juni på samarbetssamtalen
    Vår gemensamma dotter har träffat dom 3 ggr sedan dess.
    Vi ligger i vårdnadstvist sedan dess då jag söker ensam vårdnad ( av rent byråkratiskt skäl) men mamman vill ha fortsatt gemensam vårdnad.
    Barnet mår stundtals givetvis inte bra när inte mamma & storasyster finns nära henne, senast mamman var här var i sommras på samarbetssamtal , hon var här i 2 veckor men storasyster var här i 4 veckor & flög tillbaka själv!!
    Sista kvällen mamman var här så ville hon att vår dotter skulle sova över hos henne & mormor(som bor här), jag ville först inte det för mamman skulle åka väldigt tidigtpå morgonen när dottern fortfarande låg och sov och jag sa att hon i så fall måste förbereda dottern på det & det lovade hon.
    Resultatet visade sig lite senare att dottern nu är livrädd för att sova över någonstans,t.om hemma hos sin farmor & farfar som har varit ett otroligt stöd för henne, även om jag också sover över & under en period var hon rädd för att somna överhuvudtaget för hon trodde att jag också skulle vara borta när hon vaknade.
    Hon frågar nästan dagligen hur många minuter det är kvar tills mamma kommer igen.
    Hon leker ibland att hon ingen mamma har för hon bor ända bort i USA och inte här.
    Mamman har inga planer på att komma hit så dotter får träffa henne, frågar jag så frågar hon bara när vi kommer istället.
    Då vi fortfarande har gemensam vårdnad har jag bett mamman för 1 månad sen om hon kan skicka ett godkännande för att jag ska kunna prata med BUP om allt detta, jag fick ett svar för 3 veckor sedan att hon skickat det men idag fick jag ett mail om att hon inte gjort det och skyllde ifrån sig att det var storasysters fel för hon hade inte fått fram det hon ville skicka med....
    Vad säger man till sin älskade lilla dotter om att mamma inte tänker komma på jättelänge?
    Vi var där i 1 månad förra hösten, när dottern var hos sin mamma under ett par dagarblev hon lämnad ensam hemma i deras hus medan hon sov på morgonen men självklart vaknade dottern och blev jätterädd då ingen var hemma (hon var då 3 år), mamman var och lämnade storasystern på skolan då, min dotter pratar ofta om detta att mamma lämnade henne ensam hemma i USA ( senast var idag), jag hämtade henne samma dag vid lunch och det var bland det första som min dotter berättade när vi åkte därifrån , detta har gjort stort intryck på min dotter då hon fortfarande pratar om det, jag vill prata med BUP om hela hennes situation men kan inte då jag inte får ngn påskrift om detta , hur gör man i detta läget??
    Jag försöker på alla sätt att få mamman att inse att det är hon som har flyttat och inte hennes dotter, men hon anser att det är jag som ska se till att dottern ska åka över , minst 2 -3 ggr/ år för då slipper hon själv.

Mamman tycker också att dottern kan flyga själv ( mellanlandning & ca 22 tim resa totalt) från det att dotter fyller 5 år men det tillåter jag aldrig.
    Jättetacksam för svar
    Mvh
    En frustrerad orolig pappa

Svar på tråden hur ska man svara?