• Joli06

Skulle behöva lite vägledning..

Jag har en son på 2,5 år. I huset mitt emot bor hans bästa kompis som är 4 månader äldre. Min pojke är inne i en intensiv trots där allt ska göras tvärtom och testas mot i princip de flesta. Han talar mycket och tydligt och talar gärna om att han är sur och arg på sin kompis och mycket "dumma" kompisen kommer ur hans mun. Säger man ifrån kommer spott ur hans mun på en gång.

Han är en underbar liten man (såklart) och otroligt kärleksfull. Nu på sistone kan de leka otroligt bra tillsammans igen, stundvis. Vi kan prata här inne om att han ska försöka vara min glada pojke och då kan det gå bra men så går något emot honom o då kommer allt igen.

Nu till min fråga. Hur hanterar man detta. Jag tycker det känns fel också att säga att han ska vara glad och snäll om han håller på att lära sig hur man ska bete sig. Då är det ju som att han inte får vara arg o sur. Men samtidigt måste jag ju lära honom hur man ska vara mot andra människor. Jag o grannpojkens mamma brukar säga till dem när de håller på som värst att vi blir så trötta på att de gör så o att de istället ska leka tillsammans, då lägger vi de inte på dom. Jag vet inte..

Har du några bra idéer på hur man hanterar detta så vore jag oerhört tacksam!

• Svar på tråden Skulle behöva lite vägledning..
  • Barnpsykologen

Hej, era pojkar är för små för att kunna reglera sina känslor. Att det också verkar vara en verbalt mogen pojke betyder inte att han förmåga reglera hur han ska använda språket. Han använder helt enkelt de ord han kan.
    När leken inte fungerar så är det ni som med lugn och entusiasm ska hjälpa dem att och styra upp leken. Ibland kan det säkert vara så att han är trött och behöver lyftas ur leken för att sitta i din famn och få något att dricka eller äta. Kanske det är dags att gå hem?

Hälsningar Anneli

Svar på tråden Skulle behöva lite vägledning..