• Zasett

Vad blir min sambos brors fru till vårat barn???

Hoppas att denna tråden går bra under relationer... :)

Vi väntar barn, och på min sambos sida så vet bara hans mamma än så länge...
    Men jag hade tänkt att kläcka det på ett sött sätt till hans brors fru (har mer kontakt med henne än hans bror)

Men vad blir hon?

Går det att säga att: Du ska bli faster snart?
    Eller: till våren blir du gammelfaster?

eller vad blir hon till barnet?

• Svar på tråden Vad blir min sambos brors fru till vårat barn???
  • TheMother

Ingen ting egentligen, "bara" farbrors fru, mig veterligen iaf. Men jag tror en del kallar den personen för faster ändå.

• myran82

Giftas-faster vet jag att en del kallar det. Giftas-farbror kallad jag min mosters man för om jag pratar om honom men någon bekant.

• Lotlas

Ingift faster kan man ju kalla det, men å andra sidan så fattar hon väl att det är du som är gravid om du säger att hon ska bli faster?! Min mans systerbarn kallar mig moster ibland, men oftast bara vid mitt förnamn.

• Mrs K

Faster eller giftasfaster. Ta det du tycker passar bäst
    Min dotter kan inte få några andra mostrar än de "ingifta" (som iofs är som systrar för mig) så de kallar jag mostrar.

• Frk Svår

Vi har väl inget egentligt ord för detta i Sverige men faster funkar ju. I Norge säger man fille tante för ingift faster/moster

• Zasett

Då får hon bli "faster! :) bara helt rätt och slätt...
    Det är ju bara mellan henne och mig, annars kommer hon kallas vid sitt namn, det är bara nu när jag ska berätta det hela som jag ville ha rätt formulering..

Men vi ska vänta tills min sambo fått tummen ur och berättat det för sin pappa också... :)

vi är ju bara i v 17, så det har inte funnits så mycket tid att berätta på.. *ironi*

• Alfy85

Vi sa faster till min svågers ex... Fast beror nog lite på va man har för relation till personen i fråga.

• zazla

På min mans sida så kallar de farbrödernas fruar för fastrar till våra barn. Det tycker jag känns lite knepigt för de är ju inte min mans systrar...

Jag har aldrig sagt sådär, jag har bara växt upp med en moster och hennes man var "mosters man".

• Hannajo

Faster! Visserligen ingift, men ändå. Min mosters man kallar jag morbror, vi åkte ju liksom till moster och morbror när jag var liten. Nu är min moster död, men han är ändå min morbror!

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • MiaAnnette

Faster borde ju va farsyster?! Alltså din killes syster...

Men kanske är gångbart även i detta sammanhang...

• NorrVimpel

Faster naturligtvis.

Faster= Pappans syster eller Farbroderns fru (numera även sambo).

Svar på tråden Vad blir min sambos brors fru till vårat barn???