kickiluuri skrev 2009-09-12 21:32:25 följande:
Visst är det ju bara 20% för en frisk kvinna att bli gravid, men varför skriver Carl von Linnè kliniken på sin hemsida att det är bara 10 % chans vid ägglossningsstimulering med sprutor. Jag menar, om man får ägglossning, vad är då skillnaden om den blivit framkallad eller kommit naturligt?Det är just det att jag inte skulle vilja kämpa på i flera månader med dåliga odds. Jag vill inte ångra efteråt att man inte körde IVF med en gång, chansen att blir gravid är ju större då.. Känns som allt har tagit lång tid ändå, vi har försökt i två år...
Det där beror ju lite på hur de menar. Om (CvL) skrivit att man har 10 procents chans vid ägglossningsstimulering med sprutor så kanske de räknar totalt sett (dvs även de som inte reagerar och de som får en äggblåsa men där blåsan aldrig spricker)? Om de inte räknar totalt sett så kan det ju ändå vara sämre chanser med tanke på att de som behöver stimulering har sämre chanser över lag? Tja vad vet jag men jag håller med om att det låter lite konstigt.
Det där med att det känns tungt att påbörja IVF förstår jag helt och hållet. Jag kände likadant. I efterhand är det svårt att förstå vad det var som skrämde så mycket.
Det här med att din man inte är kontrollerad låter inget vidare. Det kan ju faktiskt vara "fel" på er båda och då spelar det ingen roll hur mycket hormoner du trycker i dig. Om jag vore du skulle jag se till att även han kontrolleras innan ni fortsätter med alla behandlingar.
Lycka till.