• kickiluuri

Puregon, vad har man för odds?

Hej!

Jag ska få Puregonbehandling eller liknande eftersom jag inte år ägglossning av Pergotime. Jag läste på en kliniks hemsida att oddsen bara var mellan 10 och 15%.. Det är ju jättelåga odds!!! Har ni blivit infromerade om chanserna. Känns ju jobbigt att ens försöka när det är så små chanser...

• Svar på tråden Puregon, vad har man för odds?
  • kickiluuri

Ingen som vet...

Har ingen som tagit puregon fått veta vad man har för odds att lyckas?

• Frank

Jag vet inte vad chanserna är men jag fick i alla fall jättefin ÄL av puregon alla sex gånger jag använde det. Jag reagerade inte på pergo.

• kickiluuri

Frank; Om du fick ägglossning 6 ggr, blev du inte gravid då?

Villsågärna; Jag har funderat på IVF men det känns så stort och tungt, man skulle ju gärna vilja att det funkade med bara stimulering.

Men om oddsen är låga är det frågan om man inte skulle tjata till sig IVF iaf.. Hur resonerar ni kring det? Är det värt att testa stimulering först?

• villsågärna38

Det beror väl lite på hur länge ni har försökt och hur gammal du är samt vad du har för provsvar i utredningen etc. Har din man godkända prover? För vanliga, fertila människor så är ju chansen 20% att bli gravida en vanlig månad så ägglossning är ju ingen garanti för graviditet. Om kvaliteten på ägget inte är tillräckligt bra, timingen är fel, mannen har för få spermier eller de simmar för dåligt så funkar det ju ändå inte. Om du är rel ung och har bra prover så tycker jag def att du kan testa stimulering några månader, annars så gå vidare med ivf. Jag ångrar i efterhand att vi inte började några månader tidigare med ivf, det hade kanske gjort att jag blivit gravid och fått behålla barnet, men som sagt - det är ju lätt att vara efterklok. Det visste vi ju inte då. Kram

• kickiluuri

Visst är det ju bara 20% för en frisk kvinna att bli gravid, men varför skriver Carl von Linnè kliniken på sin hemsida att det är bara 10 % chans vid ägglossningsstimulering med sprutor. Jag menar, om man får ägglossning, vad är då skillnaden om den blivit framkallad eller kommit naturligt?

Det är just det att jag inte skulle vilja kämpa på i flera månader med dåliga odds. Jag vill inte ångra efteråt att man inte körde IVF med en gång, chansen att blir gravid är ju större då.. Känns som allt har tagit lång tid ändå, vi har försökt i två år...

• villsågärna38
    kickiluuri skrev 2009-09-12 21:32:25 följande:
    Visst är det ju bara 20% för en frisk kvinna att bli gravid, men varför skriver Carl von Linnè kliniken på sin hemsida att det är bara 10 % chans vid ägglossningsstimulering med sprutor. Jag menar, om man får ägglossning, vad är då skillnaden om den blivit framkallad eller kommit naturligt?Det är just det att jag inte skulle vilja kämpa på i flera månader med dåliga odds. Jag vill inte ångra efteråt att man inte körde IVF med en gång, chansen att blir gravid är ju större då.. Känns som allt har tagit lång tid ändå, vi har försökt i två år...
    Förstår vad du menar. Vet inte riktigt vad CVL menar där men förmodligen är det så att oddsen är sämre om man måste stimulera fram ägglossning än om man har den naturligt. Hur gammal är du? Vet du vad du har för fsh-värde och är din man/sambos spermier bra? Om du är över 35 och har ett fsh som är lite i överkant, gå vidare med ivf direkt. Det känns jättestort men jag lovar att det samtidigt kan vara helt fantastiskt och man undrar varför man inte gjorde det tidigare om det leder till en graviditet. CvL är bra - där gick vi. Kram
  • kickiluuri

Jag är 30. Jag har varit gravid 2 ggr innan så vi har inte undersökt min mans spermier eftersom felet är att jag inte får någon ägglossning. Vet inte mitt FSH...

MEN.. jag känner ändå att det här är drygt och skulle inte orka med att bara ha 10 % chans till graviditet på en månad. Förhoppningsvis har man något att säga till om själv.. eller?

Tycker att det är jättekonstigt att chanserna är mindre för att ägglossningen är framstimulerad.

• Frank
    kickiluuri skrev 2009-09-12 20:38:47 följande:
    Frank; Om du fick ägglossning 6 ggr, blev du inte gravid då?
    Näe. Man har ju samma chans som vid ett vanligt försök om man får ÄL och turen var inte på vår sida helt enkelt.
  • Frank
    kickiluuri skrev 2009-09-12 21:32:25 följande:
    Visst är det ju bara 20% för en frisk kvinna att bli gravid, men varför skriver Carl von Linnè kliniken på sin hemsida att det är bara 10 % chans vid ägglossningsstimulering med sprutor. Jag menar, om man får ägglossning, vad är då skillnaden om den blivit framkallad eller kommit naturligt?Det är just det att jag inte skulle vilja kämpa på i flera månader med dåliga odds. Jag vill inte ångra efteråt att man inte körde IVF med en gång, chansen att blir gravid är ju större då.. Känns som allt har tagit lång tid ändå, vi har försökt i två år...
    Det där beror ju lite på hur de menar. Om (CvL) skrivit att man har 10 procents chans vid ägglossningsstimulering med sprutor så kanske de räknar totalt sett (dvs även de som inte reagerar och de som får en äggblåsa men där blåsan aldrig spricker)? Om de inte räknar totalt sett så kan det ju ändå vara sämre chanser med tanke på att de som behöver stimulering har sämre chanser över lag? Tja vad vet jag men jag håller med om att det låter lite konstigt.

Det där med att det känns tungt att påbörja IVF förstår jag helt och hållet. Jag kände likadant. I efterhand är det svårt att förstå vad det var som skrämde så mycket.

Det här med att din man inte är kontrollerad låter inget vidare. Det kan ju faktiskt vara "fel" på er båda och då spelar det ingen roll hur mycket hormoner du trycker i dig. Om jag vore du skulle jag se till att även han kontrolleras innan ni fortsätter med alla behandlingar.

Lycka till.
  • Frank

Jag tittade förresten just på CvL:s hemsida

"Graviditetschanserna är c:a 10-15% per omgång, beroende på ålder och kroppsvikt hos kvinnan. Vi gör vanligen inte fler än sex cykler, färre om det är stora problem att få lagom äggblåsetillväxt."

Jag tolkar det där som att man har 10-15 procents totalt sett, dvs. man räknar även de fall där kvinnan aldrig fick ägglossning.

• Cat79

Kickiluuri: jag hade samma funderingar så jag kikar in här. Nu har jag tagit min första Puregon-kur och troligen släpper jag mitt ägg imorgon. Läste oxå på CVL-s hemsida och blev lite fundersam om oddsen? Jag ska ta sprutorna i tre cykler sen skickas remiss till IVF, hoppas att jag slipper vänta så länge. Har du barn sen innan? Har du inte haft någon ägglossning av pergotime?

• kickiluuri

Jag har barn sen tidigare. Hon kom till med hjälp av Pergotime och då funkade det på första försöket enkeldos. Nu har jag tagit tredubbeldos utan resultat. Därför tror läkarna att det är bara det är mig det är fel på och att det i detta skede inte finns någon anledning att undersöka min man.

Hoppas det är så att de menar att det är 10-15% chans i det stora hela, alltså inte om man lyckas med behandlingen. För isf ser man ju vart det bär när man börjar behandlingen. Fungerar den inte så får man väl ge sig på IVF istället. Men att försöka månad ut och in med 10% chans känns ju tröstlöst. Som om det inte är tröstlöst nog ändå...

• Baby Doll

Hej!

Jag vet inte vad oddsen är, men jag åt Pergo länge uatn resultat, till slut fick jag börja med Puregon sprutor, vilket gjorde att jag blev gravid fort Lycka till! det kommer säkert gå bra

• Coriander

Jag har för mig att Puregon fungerar rätt bra. Hörde från min barnmorska om ett par som försökt länge få barn på naturligt väg, men det gick inte. De försökte äggdonation och under denna fick hon Puregon, dock fastnade inget av äggen och äggdonationen var inte lyckad för dem. Ett par månader efter att Puregon behandlingen avslutats blev kvinnan gravid helt naturligt och födde nio månader senare tvillingar.

Jag är äggdonator och tar Puregon för att få fram tillräckligt många ägg. Jag har blivit varnad för att det är mycket hög risk att jag blir gravid. Måste tex. använda dubbla kondomer från och med behandlingstart fram till tre månader efter avslutad behandling för att slippa risken för flerfoster graviditet.

Så nog är det värt ett försök?

Svar på tråden Puregon, vad har man för odds?