• marie7806

Yttrande från rättsliga rådet

Jag efterlyser par där en har diabetes och där rättsliga rådet har yttrat sig negativt, hur gick det sedan? Vi befinner oss just nu mitt uppe i en sådan situation och det känns inte bra pga att det handlar om adoption av våran sons biologiska lillasyster. Ni får gärna maila mig privat om ni vill marie7806@hotmail.com. Vi har möte med hemutredaren och hennes chef på Onsdag 16/9 och det skulle vara bra att ha lite "kött" på benen och lite underlag.

Tack på förhand
    Linda

• Svar på tråden Yttrande från rättsliga rådet
  • Singeladopt

Har inget bra tips alls, men önskar er verkligen lycka till!

• MammaSusan81

Vill också önska er All lycka hoppas någon kan ge er bra råd!

Antar att ni redan pratat med en läkare? Om inte be om ett intyg som säger att han/hon ej anser att de påverkar rollen som förälder.

♥ Astrid-06 ♥ Väntar 2,an BB kan komma när som helst =)
  • en glad
    MammaSusan81 skrev 2009-09-11 21:31:19 följande:
    Vill också önska er All lycka hoppas någon kan ge er bra råd!Antar att ni redan pratat med en läkare? Om inte be om ett intyg som säger att han/hon ej anser att de påverkar rollen som förälder.
    - om man hamnat i rättsliga rådet finns redan utförliga läkarintyg och på grundval av dessa avges en "expertisbedömning" av lämpligheten att bli föräldrar i varje enskilt fall....
  • marie7806

saken är den att våran första son adopterade vi 2003 och våran andra Oktober 2008 och jag har haft sjukdomen sedan 1985, då var det inget problem varför nu!?

• en glad
    marie7806 skrev 2009-09-11 23:17:49 följande:
    saken är den att våran första son adopterade vi 2003 och våran andra Oktober 2008 och jag har haft sjukdomen sedan 1985, då var det inget problem varför nu!?
    - därför att de svenska kraven på hälsa har skärpts/förtydligats, riktlinjerna om konsultation av rättsliga rådet i fler fall har tillkommit. Riktlinjerna/handboken kom i juni 2008.
  • Angla

en glad skrev 2009-09-11 23:39:26 följande:

- därför att de svenska kraven på hälsa har skärpts/förtydligats, riktlinjerna om konsultation av rättsliga rådet i fler fall har tillkommit. Riktlinjerna/handboken kom i juni 2008.
    Hur lyder de?
  • mammamys06
    en glad skrev 2009-09-11 23:11:00 följande:
    - om man hamnat i rättsliga rådet finns redan utförliga läkarintyg och på grundval av dessa avges en "expertisbedömning" av lämpligheten att bli föräldrar i varje enskilt fall....
    Jag vet flera fall där utredarna inte alls ens velat ta del av läkarintygen och säger nej men när nämnden får ta del av läkarintygen så har de sagt ja i sin tur....
    Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Sofus

Men är det inte så att man fortfarande ska ha barnens bästa för ögonen?! Självklart är det bäst för flickan att hamna i samma familj som sin biologiska bror.
  • en glad
    Angla skrev 2009-09-12 06:29:58 följande:
    Hur lyder de?
    Handboken med socialstyrelsens riktlinjer finns ju att läsa på nätet - på socialstyrelsens hemsida (www.socialstyrelsen.se) - publikationer - adoption handbok 2008 .
  • en glad
    mammamys06 skrev 2009-09-12 07:24:19 följande:
    Jag vet flera fall där utredarna inte alls ens velat ta del av läkarintygen och säger nej men när nämnden får ta del av läkarintygen så har de sagt ja i sin tur....
    Ja, i den bästa av världar vore ju alla medgivandeutredare och politiker pålästa om det regelverk och de riktlinjer som finns ... men vi vet ju båda att så inte alltid är fallet!?
Svar på tråden Yttrande från rättsliga rådet