Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

EN eller ETT kexchoklad?

Linn skrev 2009-09-13 14:13:35 följande:
    Skåning här, klart man säger ETT kexchoklad
    Samma här!
    Dejsi skrev 2009-09-13 14:19:29 följande:
    Då blir det kexchokladet i bestämd form då?
    stämmer alldeles utmärkt. Även chokladet, utan kex.
  • vackrastarflow

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-13 16:16:25 följande:

Förresten nu när någon pratat böjningar, två klassiker Svara gärna i PM om ni skäms och inte vet. skriv rätt ord där punkterna är enligt: En Bil, Flera Bilar --- Ett Schema, Flera .......... En Bokaffär, Flera ..........
    Ett schema, flera schema (inte hundra på detta)
    En bokaffär, flera boklådor

Men det heter fortfarande ETT kexchoklad
  • vackrastarflow
    Argo skrev 2009-09-13 16:36:19 följande:
    En bokaffär - flera bokaffärer *"affär" är nyckelordet* En bokhandel - flera boklådor *men det går faktiskt idag lika bra med flera bokhandlar* Och det heter en kexchoklad, emn du får gärna säga ett om det är så man gör i din dialekt.
    aah bokaffärer, en riktig kuggis

tack för att jag får säga som man gör på min dialekt, det var precis det jag behövde veta
  • vackrastarflow
    Shana88 skrev 2009-09-13 17:08:57 följande:
    En kexchoklad eftersom det är en produkt, ett varunamn. Man säger inte heller ge mig ett dajm, ge mig ett piggelin. Däremot kan man säga Ge mig en bit dajm, ge mig en isglass, ospecificerad.
    Klart det heter ett dajm! Däremot heter det en piggelin.
  • vackrastarflow

N e a skrev 2009-09-13 17:55:14 följande:

Men jag var kanske bara till affären och vände.... =)
    man kan inte vara till nånting
  • vackrastarflow
    vackrastarflow skrev 2009-09-13 17:57:39 följande:
    N e a skrev 2009-09-13 17:55:14 följande: man kan inte vara till nånting
    däremot kan man ÅKA till affären
  • vackrastarflow
    Thaleya skrev 2009-09-13 17:59:13 följande:
    jo det är en förkortning för jag var påväg till. Sedan gick jag till, sedan färdades jag till /mot affären.
    ja men vara på väg betyder inte vara i etc, och hur många åker till affären bara för att stå utanför och sen vända
    det är många som säger "jag var till Italien i somras". vad hände där? flög dem, men piloten ångrade sig och vände?
  • vackrastarflow

N e a skrev 2009-09-13 19:24:06 följande:

vara 1 uttal: /ˈvɑ̀ːra/ 1.(kopula) ett ord som tillskriver subjektet en identitet eller egenskap Karl den tolfte var kung av Sverige. Bollen är rund. Jag var försenad. Att vara på väg blir alltså- jag var på väg, nu är jag framme t.ex Har du aldrig hörst talas om en vara i en affär?;) Att däremot säga vart när man menar blev håller jag med om är fel... t.ex- Jag vart försenad och mena jag blev försenad.
    Nu tar du min text ur sammanhanget. Jag svarade på ett inlägg där det stod att "jag vart till affären" betyder detsamma som "jag var på väg till affären". Det går fortfarande inte att säga Jag vart till Italien och mena att jag var i Italien.
  • vackrastarflow
    SilverEmma skrev 2009-09-13 20:11:14 följande:
    Jo, det säger vi minsann. *står på mig*
    *ställer mig bredvid dig*
  • vackrastarflow

N e a skrev 2009-09-13 20:53:20 följande:

ja men vara på väg betyder inte vara i etc, och hur många åker till affären bara för att stå utanför och sen vända det är många som säger "jag var till Italien i somras". vad hände där? flög dem, men piloten ångrade sig och vände? Så svarade du på ett inlägg som var så här: jo det är en förkortning för jag var påväg till. Sedan gick jag till, sedan färdades jag till /mot affären. Så jag tycker inte mitt svar var taget ur sammanhanget ;)
    Något förvirrad ska jag försöka reda ut detta

Tycker du alltså det är rätt att säga "jag vart till Italien i somras" baserat på det inlägget med betydelsen av vara?
Svar på tråden EN eller ETT kexchoklad?