• Alm

Undernärd kattunge

Har tagit hand om en liten kattunge max 10v. Hitta den i stan utanför mitt jobb.
    Jätterädd och mager.
    Nu ger jag henne Royal Canin foder (babycat 34). och whiskas kattmjölk.
    Kan man ge dem grädde? eller vad för annat fet mat kan en så liten äta?
    Frisk för övrigt pälsen jättefin(blandning med Maine Coon tror jag)
    Klara ögon etc

Om någon undrar så har jag har ringt polis (de kan så klart inte göra mer än avliva den)
    Satt ut annons. Kollat i tidningen efter saknad katt.
    Så jag kommer att behålla katten

• Svar på tråden Undernärd kattunge
  • gaffsan

Bra att du tog hand om katten , ge inte grädde . Hellre lite smör ,nu menar jag lite .
    Hon kommer att hulla på sig snabbt ändå .
    Lycka till med den lilla  {#lang_emotions_cat}

• Dundermamman

Jag hade börjat med att avmaska kattungen!
    Att ge grädde är kanske ingen bra idé, möjligtvis laktosfri isf.
    Du ger redan nu ett bra foder för en kattunge, att ge även gräddprodukt kan göra att katten får för mycket fett och mår dåligt för det! Eventuellt kan du ju ge modersmjölksersättning istället för kattmjölken!
    Om några veckor har kattungen troligtvis lagt på sig, väg den gärna så du ser att den ökar i vikt!

Har du kollat så katten inte är id-märkt (tatuering eller chip)?

Om du ska behålla den så se till att vaccinera, id-märka & skaffa en bra försäkring!
    Lycka till!

Nya kattungeplaner...jag vet vad jag vill...undra om katterna är med på det?
  • Alm
    Dundermamman skrev 2009-09-12 19:23:17 följande:
    Jag hade börjat med att avmaska kattungen!Att ge grädde är kanske ingen bra idé, möjligtvis laktosfri isf.Du ger redan nu ett bra foder för en kattunge, att ge även gräddprodukt kan göra att katten får för mycket fett och mår dåligt för det! Eventuellt kan du ju ge modersmjölksersättning istället för kattmjölken!Om några veckor har kattungen troligtvis lagt på sig, väg den gärna så du ser att den ökar i vikt!Har du kollat så katten inte är id-märkt (tatuering eller chip)?Om du ska behålla den så se till att vaccinera, id-märka & skaffa en bra försäkring!Lycka till!
    Ja jag har kollat inte id-märkt. Jag har som jag skrev innan kollat i vår största lokala tidning efter saknad katt. Inte nått. Hon är väldigt rädd. Jag kan ta upp henne nu och kela med henne, spinner som bara den Ska avmaska henne (Hittade henne i onsdags) Veterinärbesök ska det bli också såklart men vill vänta lite, hon är stressad tillräckligt ändå. Vill att hon ska "landa" lite först.
    Känns bara som att hon är en katt som blivit utkastad ingen vildkatt alltså.(då hade hon nog varit ännu mer rädd) Gå på lådan gjorde hon efter ett dygn Polisen sa att de har stora problem med vilda katter här Blir såless på folk som inte kan ta sitt ansvar
  • CTMT

En stor rosbukett till dig TS som är en så underbar människa och tar hand om kattungen! Kisen är lyckligt lottad {#lang_emotions_laughing} Hoppas liten ökar i vikt och förblir frisk!

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Alm
    CTMT skrev 2009-09-12 23:30:11 följande:
    En stor rosbukett till dig TS som är en så underbar människa och tar hand om kattungen! Kisen är lyckligt lottad  Hoppas liten ökar i vikt och förblir frisk!
    gaffsan skrev 2009-09-12 23:31:17 följande:
    En stor bukett till digt person från början
    Tack vad snälla ni är som säger så. För mig e det självklart (även för gaffsan ) Jag har släpat hem överkörda måsar ekorrar igelkottar som min far som e jägare har fått ta livet av för att de inte ska lida. Ja men denna lilla kissen har bara haft oturen att inte hamna hos rätt person från början.
  • Havanna82

Jag hade skippat mjölken och köpt modersmjölkersättning på djuraffären och blandat ut det med Mjau blötmat och haft RC Kitten som komplement.
    Lite färs i det också!

• Alm
    Havanna82 skrev 2009-09-13 00:22:56 följande:
    Jag hade skippat mjölken och köpt modersmjölkersättning på djuraffären och blandat ut det med Mjau blötmat och haft RC Kitten som komplement. Lite färs i det också!
    Mjau har de mat för kattungar? (har jag missat i så fall)
  • Jenol

Tror att den maten du ger samt mycket kärlek kommer att göra underverk för Gaffsan!=) (samt då avmaskning) Detta värmde mitt hjärta!

En sak bara, när jag precis hade fått min mise så fick han vanlig mjölk, blev då rätt dålig i magen så troligen laktosintolerant (är tydligen vanligt när de är små) då köpte jag whiskas kattmjölk istället...dock konstaterade jag att det inte var någon annan skillnad än just det laktosfria så jag köpte valio istället (vilket är lite billigare i literpris)...detta funkade precis lika bra som whiskasmjölken! Så bara ett litet tips!

Lycka till med den lilla!=)

• Havanna82
    Alm skrev 2009-09-13 11:49:02 följande:
    Mjau har de mat för kattungar? (har jag missat i så fall)
    Nej, men Mjau innehåller allt kattungen behöver. Men i tillägg skulle jag kanske lägga till lite fett och/eller mjölkersättning.
  • Mamma till R o A
    Jessica 26år skrev 2009-09-13 15:28:59 följande:
    Tonfisk!?
    Ska katter inte äta {#lang_emotions_wink}
    Aliquando et insanire iucundum est
  • Superkulan

Tvivlar på att en sån liten misse är idmärkt... Mina katter jag har har blivit idmärkta i samband med kastrering... på vetrenärens rekomentation...

Whiskas och Friskies har mjukmat påsar särskillt för kattungar...
    Royal Canin foder är jättebra att ge kattungen! Låt katten ha fri tillgång till torrfoder dygnet runt.

Bra att du tar henne till vetrinären sen... De kommer nog göra en ordentlig koll på henne och se att hon mår bra. De har garanterat bra tips till hur du ska få upp vikten på henne.

Vad ska hon få heta?

Lycka till!!

• Alm
    Superkulan skrev 2009-09-13 16:57:35 följande:
    Tvivlar på att en sån liten misse är idmärkt... Mina katter jag har har blivit idmärkta i samband med kastrering... på vetrenärens rekomentation... Whiskas och Friskies har mjukmat påsar särskillt för kattungar... Royal Canin foder är jättebra att ge kattungen! Låt katten ha fri tillgång till torrfoder dygnet runt. Bra att du tar henne till vetrinären sen... De kommer nog göra en ordentlig koll på henne och se att hon mår bra. De har garanterat bra tips till hur du ska få upp vikten på henne. Vad ska hon få heta?Lycka till!!
    Agnes. Hitta henne utanför mitt jobb som heter Agneberg. Så det fick bli det.
  • MaNiMi

Vi har också en liten hittekattunge som var väldigt mager när vi räddade den, då var den ca 8 v. Jag tyckte nästan att det var läskigt att klappa katten då skelettet kändes riktigt vasst och under all päls så var hon jättetunn.
    men...när de varit så svultna så är det inte bra att ge massa fett på en gång, hur gärna man än skulle vilja..risk det bara blir dålig mage och katten inte får i sig det den ska iaf. De tar sig rätt fort när de väl får mat regelbundet.
    Tog bara ett par dagar så var ryggraden på våran inte lika vass längre och nu är hon som vilken kattunge som helst (17 aug hittade vi den)
    Vi ger torrfoder, fri tillgång
    lite babyblötfoder (Royal Canin) dock inte hela påsen på en gång utan delar upp det på flera ggr.
    lite ljummen laktosfri mjölk på kvällen.
    Kolla öronen på katten så den inte har öronskabb vilket är väldigt vanligt och som kan smitta om man har andra djur hemma.
    Bra du tar ett vet.besök sen, vi fick ta vårat ganska snabbt pga örongrejset..annars kan man ju ta det ihop med vaccineringen när de är 12v, om katten verkar frisk förutom det magra.
    Vår gick också på lådan direkt å har så fortsatt att göra trots den aldrig varit inomhus utan bland en massa kossor

• Dundermamman

Hur går det med lilla Agnes? Ökar hon i vikt?

Underbart att det finns människor som TS som förbarmar sig över dessa stackars katter!
    Tänk om ägarna till utekatter kunde ta ansvar för kastrering, så slapp det födas en massa oönskade kattungar!

Superkulan skrev 2009-09-13 16:57:35 följande:
    Tvivlar på att en sån liten misse är idmärkt... Mina katter jag har har blivit idmärkta i samband med kastrering... på vetrenärens rekomentation...
    Från 1 januari-09 skall en kattunge vara id-märkt vid överlåtelsen, enligt Sverak!
    Dvs. vid 12-14 veckors ålder!
  • Alm

Ja på bara en vecka så är det en helt annan. katt. Lagt på sig så hon är inte så mager längre. Inte rädd heller, hon låg ju gömd i 5 dagar. Börja leka med sina leksaker i söndags och nu går hon fritt här i huset som om hon var född här . Helt underbar pisse. Älskar när jag kelar med henne får inte nog .

Nästa vecka ska jag ta henne till veterinären. Öronskabb har hon nog är svart och "gojjsigt" där. Tar vet. bort det eller finns det nått medel som man köper i zooaffär?
    MiNiMa ska ni behålla katten?

• Dundermamman
    Alm skrev 2009-09-17 17:42:02 följande:
    Ja på bara en vecka så är det en helt annan. katt. Lagt på sig så hon är inte så mager längre. Inte rädd heller, hon låg ju gömd i 5 dagar. Börja leka med sina leksaker i söndags och nu går hon fritt här i huset som om hon var född här . Helt underbar pisse. Älskar när jag kelar med henne får inte nog .Nästa vecka ska jag ta henne till veterinären. Öronskabb har hon nog är svart och "gojjsigt" där. Tar vet. bort det eller finns det nått medel som man köper i zooaffär?MiNiMa ska ni behålla katten?
    Låter ju underbart!

Öronskabbet fixas hos veterinären, du får örondroppar att droppa med!
Svar på tråden Undernärd kattunge