• Anonym (Mamman)

Ettåring som VÄGRAR sova

JAg blir fan galen snart! Vi har en ettåring här hemma som vägrar sova. Absolut ingenting fungerar. Hon är mätt, har torr blöja, vi har varvat ner ordentligt med bad och mys innan läggdags. En av oss MÅSTE sitta där och hålla henne i handen i minst en halvtimme innan hon somnar. För att sova i 20-30 minuter innan det är igång igen. Hon kan vakna var 10 minut!

Vi provar ha nattlampa, vi provar utan, öppet fönster, gosenallen hon älskar. Vi provar låta henne somna själv, vi provar vänta medan hon skriker av sig all ilska.

Vi har provat med dagsvilan, under en period sov hon 2 gånger om dagen, fm+em så att den totala dagssömnen är ca 2 timmar. vi har provat med en dagsvila på 1,5 h och upp till 2,5 h och det är absolut ingen skillnad. Ja, vi har provat det under längre perioder för att se om det kanske kunde fungera.

Hon håller på så hela kvällen, utan problem helt fram till midnatt när någon av oss ger upp och tar in henne till oss för att vi ska få några timmars sömn innan nästa dag börjar. Vi har verkligen provat allt, utom möjligtvis whiskey i vällingen.

Är det någon som har det likadant?
    Eller ännu bättre, har något tips eller mirakelkur?

• Svar på tråden Ettåring som VÄGRAR sova
  • Anonym

vad händer om ni tar in henne till er med en gång? vill ni inte ha henne i sängen ha hennes säng brevid eran. hon kanske behöver den tryggheten ett tag till.

• bonnieloveskim

vilken tid går hon å lägger sig på kvällen och vilken tid kliver ni upp på morgonen?
    vid vilken tid på dagen brukar hon sova/vakna?

• Majsan70

Kanske skulle ni samsova från början? Vissa barn behöver ju mer närhet bara. Sen är det i perioder oxå som det är mer svajigt med sömnen.

• Anonym (Mamman)

Hon lägger sig ca 18.00 och vi går upp kvart i sex på morgonen. Dagtid sover hon mellan 9.30-10.30 och 12-13.

Skulle även vi lagt oss klockan 6 så skulle vi tagit in henne på en gång, men efter hon lagt sig så är det vanligtvis så mycket annat som behöver göras. Vi vågar inte heller ha henne sovandes i vår säng efter att hon börjat krypa. Hon vaknar och är alldeles mossig och kryper ur sängen och riskerar att göra illa sig.

• bonnieloveskim

När min minsta var 1 så steg vi upp 06 och jag lade henne 20 på kvällen.
    då somnade hon ganska omg.
    Hon sov mindre än 2 timmar om dagen.. ja hon sov om jag hade tur *ler*

• Majsan70

Anonym (Mamman) skrev 2009-09-12 19:57:59 följande:

Hon lägger sig ca 18.00 och vi går upp kvart i sex på morgonen. Dagtid sover hon mellan 9.30-10.30 och 12-13. Skulle även vi lagt oss klockan 6 så skulle vi tagit in henne på en gång, men efter hon lagt sig så är det vanligtvis så mycket annat som behöver göras. Vi vågar inte heller ha henne sovandes i vår säng efter att hon börjat krypa. Hon vaknar och är alldeles mossig och kryper ur sängen och riskerar att göra illa sig.
    Fast det gr ju att motverka. Man kan ställa sängen intill väggen o ta av benen eller ha mjukt å golvet så de inte skadar sig om de ramar ur.

Vi samsov i över 5 år och det gick hur bra som helst.

Men sen är det ju så att man får lägga lite tid på vissa barn när de skall sova. Tycker jag man kan offra. Se det som en mysstund när ni kan ligga bredvid o bara snusa på varandra tills barnet somnar gott o tryggt.
  • Pyttismamman

Hmm vad jag har hört bla från bvc, är att runt 1 år så börjar de bli väldigt medvetna om att mamma och pappa är vakna när barnet ska sova...
    Vi har också en liten sömnvägrare här hemma men det har faktiskt blivit liite bättre sen hon bara får sova en gång på dagen (då sover hon max 1,5 timme, sen vaknar hon själv).
    Somnar vid 20,30 oftast och sover till 7-8-tiden nånting.

• Anonym (Mamman)
    Majsan70 skrev 2009-09-12 20:01:02 följande:
    Anonym (Mamman) skrev 2009-09-12 19:57:59 följande: Fast det gr ju att motverka. Man kan ställa sängen intill väggen o ta av benen eller ha mjukt å golvet så de inte skadar sig om de ramar ur. Vi samsov i över 5 år och det gick hur bra som helst. Men sen är det ju så att man får lägga lite tid på vissa barn när de skall sova. Tycker jag man kan offra. Se det som en mysstund när ni kan ligga bredvid o bara snusa på varandra tills barnet somnar gott o tryggt.
    Det var faktiskt smart! Imorgon åker sängramen ut så sover vi på madrasser på golvet. Jag kan inte fatta att tanken inte ens slagit mig.
  • Majsan70

Anonym (Mamman) skrev 2009-09-12 20:13:11 följande:

Det var faktiskt smart! Imorgon åker sängramen ut så sover vi på madrasser på golvet. Jag kan inte fatta att tanken inte ens slagit mig.
    Va roligt att jag kunde "tänka" för dig. *S* Men är ju en ganska bra lösning om man har ett barn som behöver sova nära.
  • Anonym

hur ser en dag ut hos er med sömn? alltså vilka tider sover hon på?
    sonen sov bara 1 gång när han var runt 1 år och inte efter 14. kanske dags att lägga henne lite senare på kvällen.

sen menade jag ju inte att ni skulle lägga er för natten vid 18-tiden utan att ni lägger er med henne tills hon somnat och sen går upp. ha sängen inne hos er.

• Anonym (Mamman)
    bonnieloveskim skrev 2009-09-12 20:00:41 följande:
    När min minsta var 1 så steg vi upp 06 och jag lade henne 20 på kvällen. då somnade hon ganska omg. Hon sov mindre än 2 timmar om dagen.. ja hon sov om jag hade tur *ler*
    OJ! Låter hur lite som helst ju!

Som hon sover nu så är hon skittrött när klockan närmar sig sex och det skulle kmappast vara trevligt att försöka hålla henne vaken längre.
    De gånger hon sovit kortare perioder under dagen har hon varit supertrött redan vid fem tiden, och det är alldeles för tidigt för att lägga sig tycker jag.
  • Pallas

Hur länge har det hållit på? Sömnstrul är väldigt vanligt i den åldern och det går över. Kanske kan det vara en tröst att höra? Vi kör på minsta motståndets lag och samsover än och barnen är 4 och 5 år. Jättemysigt! När de var små hade vi resårmadrassen på golvet, så om de ramlade ur var det bara 20 cm-fall och mjuk matta nedanför. Nu har vi en säng på vanliga ben.

Lycka till!

• Anonym (Mamman)
    Majsan70 skrev 2009-09-12 20:14:46 följande:
    Anonym (Mamman) skrev 2009-09-12 20:13:11 följande: Va roligt att jag kunde "tänka" för dig. *S* Men är ju en ganska bra lösning om man har ett barn som behöver sova nära.
    Ja, ibland behöver man hämta in nya friska hjärnceller för att få hjulet att gå helt runt. Tur möjligheten finns här!
  • Anonym (Mamman)
    Pallas skrev 2009-09-12 20:16:57 följande:
    Hur länge har det hållit på? Sömnstrul är väldigt vanligt i den åldern och det går över. Kanske kan det vara en tröst att höra? Vi kör på minsta motståndets lag och samsover än och barnen är 4 och 5 år. Jättemysigt! När de var små hade vi resårmadrassen på golvet, så om de ramlade ur var det bara 20 cm-fall och mjuk matta nedanför. Nu har vi en säng på vanliga ben. Lycka till!
    Har hållt på sån i ca 3 månader nu. Fruktansvärt frustrerande, absolut ingen av oss blir lycklig av det.

Hur stor säng har ni egentligen när två stora barn får plats med er?! :D
  • Pallas

Anonym (Mamman) skrev 2009-09-12 20:20:49 följande:

Hur stor säng har ni egentligen när två stora barn får plats med er?! :D
    160+90.
  • Anonym

Vi har 180+ 105 sängbottnar på golvet och har mellan 2-3 barn där varje natt, jätte mysigt.

• Anonym (3:e)

Mitt tredje barn har alltid varit en sömnvägrare. Eller rättare sagt hon har väldigt litet sömnbehov. När hon var ett år sov hon en timme på dagis och åtta timmar på natten. Dagis hävdade att hon behövde sova där för att orka med, men jag tror att hon behövde sova för att de skulle orka med. Sedan somnade hon inte förrän vid 22 oavsett hur tidigt vi än la henne. På morgonen vaknade hon alltid klockan sex, pigg och glad. På helgerna lät vi henne inte sova middag och då somnade hon faktiskt redan vid 20 och sov i hela tio timmar på natten.

Nu som tioåring sover hon från 22:30 till 07, och mår hur bra som helst.

• bonnieloveskim
    Anonym (3:e) skrev 2009-09-12 21:39:00 följande:
    Mitt tredje barn har alltid varit en sömnvägrare. Eller rättare sagt hon har väldigt litet sömnbehov. När hon var ett år sov hon en timme på dagis och åtta timmar på natten. Dagis hävdade att hon behövde sova där för att orka med, men jag tror att hon behövde sova för att de skulle orka med. Sedan somnade hon inte förrän vid 22 oavsett hur tidigt vi än la henne. På morgonen vaknade hon alltid klockan sex, pigg och glad. På helgerna lät vi henne inte sova middag och då somnade hon faktiskt redan vid 20 och sov i hela tio timmar på natten.Nu som tioåring sover hon från 22:30 till 07, och mår hur bra som helst.
    WOW verkligen alla barn är ju så olika!!!
    min 8åring ska ofta vara vaken hela natten säger han och däckar vid 21.30 då har luften gått ur totalt *ler*
    men en del barn kräver inte alls mycket sömn en del kräver väldigt mycket mer. Min 4åring måste absolut sova på dagis fortfarande trots att han går på stor avdelnng nu så har de efter långt samtal högre upp nu ordnat så att han får sova varje dag han kan sova 2 timmar varje dag på dagen fortfarande.
    det var bara lite OT
Svar på tråden Ettåring som VÄGRAR sova