• Misskrokodil

Hur man fäster en gardin innanför "fönsterramen" tips?

Jag har djupa fönster och har redan köpt ett tyg som är fint. Men hur ska jag sy gardinen? Tänkte ha en slät gardin som ligger inuti fönsterramen eller vad man kallar det...

Men hur ska man fästa gardinen? Ska man sy in en trästav som man fäster med krokar?

Hur fäster man en hissgardin? Har sett bilder på såna som ligger innanför och liknar tanken med mina gardiner fast utan veck då...

• Svar på tråden Hur man fäster en gardin innanför "fönsterramen" tips?
  • Joico

Jag hade iofs velat haft den utanpå själva "hålet". Men att sy in en fästanordning i toppen verkar ju det enda rätta antingen hål så du sätter typ spikar och hakar på den, på så sätt kan du ju få den kant i kant med toppen av fönstret.

• vickis75

Nu är jag inte helt hundra, men jag har för mig att det i alla fall har funnits gardinstänger med fjädring som går att pjutta in i ett fönster.

Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • Joico

Mm jo det stämmer. Sen finns ju "husvagns-vajer" också.

vickis75 skrev 2009-09-12 20:51:28 följande:
    Nu är jag inte helt hundra, men jag har för mig att det i alla fall har funnits gardinstänger med fjädring som går att pjutta in i ett fönster.
  • vickis75
    Joico skrev 2009-09-12 20:58:44 följande:
    Mm jo det stämmer. Sen finns ju "husvagns-vajer" också.
    Yeeey, jag har koll! *stolt*
    Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdrakens365.wordpress.com -
  • Jenny N

Våra hissgardiner har som en träplatta längst upp, i den sitter två öglor, inne i fönsterkarmen skruvar man i fästet och sen är det bara att hänga upp, superenkelt.

• Mamsis

1) Man syr en kanal som man sen stoppar in en ganska tunn rundstav i och så skruvar man krokar i själva fönstret (upptill eller baktill, en smaksak) och så hänger man på hela alltet där.

2) Man köper gardinvajer och syr en gradin som ovan och gör sen likadant fast med vajern, fungerar dock bäst om fönstret är ganska smalt så det inte blir "häng" på mitten.

3) Man köper självhäftande kardborreband och limmar fast i fönstret och så limmar och/eller syr man fast den andra delen (den mjuka) på gardinen och så klämmer man fast den i fönstret.

Lycka till!

Btw, har gardin på kardborreband, fast jag har satt min på en vanlig vit gardinstång, ville ha det slätt. Kolla i mitt album.

Svar på tråden Hur man fäster en gardin innanför "fönsterramen" tips?