• Anonym (Undrande)

Hur vet man att allt kommit ut??

Jag fick reda på för några veckor sedan att jag fått MA och nu har blödningarna börjat. Hur vet man att allt kommit ut? Bör man gå på en kontroll efter 7-10 dagar för att se att allt är ok - eller kan man bara lita på det? Ser fram emot att börja försöka igen..:)

• Svar på tråden Hur vet man att allt kommit ut??
  • Kyssen

När jag fick MA konstaterat så fick jag först vänta två veckor på att det skulle börja av sig själv, när det inte gjorde det fick jag Cytotec för att få igång blödningen. 4 dagar efter tablett behandlingen fick jag komma på ett återbesök för att se om det verkade se bra ut. Vid den tidpunkten fanns det fortfarande lite rester kvar, men eftersom det blödde fortfarande då, så var det ju inte så konstigt.

När man får tabletter som jag så är det nog vanligt att man får komma på återbesök, när man som i ditt fall låter kroppen sköta det själv vet jag faktiskt inte, men det låter ju som att ett återbesök inte är helt fel.

Min läkare sa att jag skulle göra ett grav test om sådär 4-5 veckor för att se om det fortfarande fanns hormoner kvar eller ej, fanns det hormoner, dvs att det blev plus, skulle jag komma tillbaka igen, annars behövde jag inte det.

Lycka till o kanske ngn annan kan ge dig ett bättre svar!

• rara sara

Jag fick ett MA i v 13 men visste inte inte om det förrän jag började blöda. Åkte in till gynakuten och blev undersökt, hade lite rester kvar men läkaren trodde att det skulle komma ut av sej själv och det bästa är ju om kroppen får sköta det själv så jag fick åka hem och bokade inte in nån tid för återbesök.
    Tyvärr så ville inte resterna lossna så jag blödde ganska kraftigt i 4 dar och hade ont, åkte in till akuten igen och då beslöt dom att jag skulle skrapas. Efter skrapningen småblödde jag under ca 1 v.
    Så slutar du blöda behövs ingen kontroll, såret i livmodern har ju läkt ihop då och det e därför du inte blöder längre.
    Jag trodde att jag fått ut allt flera gånger, först småblödde jag sen kom en stor blodklump, efter det småblödde det igen och då trodde jag att allt kommit ut. Men 2 dar senare kom det ännu fler klumpar, sen stannade det upp och jag småblödde igen. Ytterligare 1 dag efter så fick jag en störtblödning/klumpar igen och det va då¨vi åkte in för andra gången. Jag trodde ju att klumparna va massa rester som skulle komma ut men det va tydligen koagulerat blod, så mitt järnvärde hamnade låååångt under det normala så därför blev jag sjukskriven i 1 månad efter - mindre kul!

Men har du minsta lilla undran om vad som e normalt eller om du känner på dej att nåt känns fel så ring gyn, hellre en gång för mkt än en för lite! Och lita på din egen kropp och din egen känsla, känns nåt fel så e det säkert så!
    Hoppas iaf att ditt MA snart e över så ni får sätta igång snart igen, vet hur snopet det känns när man ser fram emot nåt å så helt plötsligt så blir det inget!
    Lycka till!

• Moa38

Vill bara tillägga, att det visst kan vara så att man slutat blöda och att det ändå kan finnas rester kvar. Min svägerska fick MA i slutet av mars och fick då cytotec i tre omgångar och var på efterkontroll och allt såg bra ut, men ungefär när hon fick ha sin mens (var ca 8 veckor efter sista behandlingen) fick hon jätteont i magen under ett par dagar och hon åkte in för kontroll och det visade sig att det måste funnits kvar ett par celler som vuxit till sig och bildat nya hinnor i livmodern, varpå hon blev skrapad. Hon blödde inget då hon hade ont men kopplade det till sitt MA.
    Det är ALLTID viktigt med efterkontroll oavsett om man blöder mycket eller lite, tycker jag.
    Lycka till i framtiden.

• MajkenK

Jag vill verkligen rekommendera att du går på ett återbesök för att kolla att allt är ok. Det kostar inte mycket och tar inte lång tid! Men bespar dig en massa oro och eventuella konstiga blödningar så småningom. Jag har själv haft problem med rester trots två skrapningar. Har inte blödit mycket alls, men har rester kvar i livmodern som har svårt att komma ut på egen hand. Förstår inte att alla landsting inte har som rutin att folk får komma på återbesök och kontrolleras efter mf/ma/skrapningar.

• Anonym (Undrande)

Tack så mycket för alla bra svar. Det är härligt att få svar på frågor som snurrar i huvudet. :)

• Anonym (Undrande)

Tack ännu en gång för alla svar. Fick åka in för att skrapa ändå i helgen - det började helt enkelt att störtblöda. Men nu ska allt vara ute så att jag slipper undra. Måste ge en eloge till personalen på SÖS - helt underbara!

• Kyssen

Hej, precis som TS har jag varit inne på skrapning i helgen, känner precis som dig TS att det är skönt att det är över nu, nu ska vi bara se framåt. Och, personalen - var hittar de alla rara sjuksköterskor/barnmorskor, önskar att de kunde läsa vad vi skriver här =).

• Anonym (Undrande)

Ja, mitt i allt så är man oerhört tacksam. Och jag tror på ödet - det var helt enkelt inte meningen den här gången - det blir desto bättre nästa gång. KRAMAR

• Kyssen

TS, jag kunde inte sagt det bättre själv!! Nästa gång är det vår tur, nu har vi haft vår beskärda del av otur inte sant =).

• Anonym (Undrande)

Jajamensan, det kan man minst säga. Stort lycka till nästa gång!!

• Anonym (Undrande)

Vill också säga till Kyssen att jag var med om exakt samma sak som dig. Vi hade ingen anledning att tro att något var fel. Allt kändes perfekt - men orsaken till att vi gjorde VUL var att vi tänkte berätta för alla helgen där på och då ville vi kunna vara helt säkra, och kanske dessutom ha ett bildbevis. Men tur i oturen som sagt, att man inte upptäckte det ännu senare och hann ställa in sig ännu mer (och berätta på jobbet) på vad som var på gång. Men de säger ju att det är väldigt lätt att bli gravid igen och två missfall är ovanligt. Och träning ger väl färdighet, eller hur? :)

• Kyssen

Jag önskar att vi hade väntat oxå med att berätta, kanske inte för vänner o släkt, men för arbetskamraterna. Jag hade precis berättat veckan innan eftersom jag då var så säker, vi var ju i vecka 12 och då är det ju ganksa säkert. Typiskt nog så fick vi ju då reda på våra MA veckan efter och det vaf bara att berätta för alla på jobbet igen..

Försöker tänkta som dig TS att det är lätt att bli gravid igen, och att nu har i haft vår beskärda del av otur!

Svar på tråden Hur vet man att allt kommit ut??