• Miranda89

Hur gör man när man ska flytta till Norge?

Jag undrar lite vad det är man ska tänka på om man ska åka till Norge och jobba.
    Tex ang skatt osv, vem/vilka kontaktar man? Eller är det bara att åka?

Ska man söka jobb via norska arbetsförmedlingen eller är det bästa att åka dit fixa boende och allt och söka på plats? Eller bättre att kolla upp saker och ting innan??

Vilka städer rekomenderas?
    Hur får man jobb på tex en oljeplattform, någon som vet? Har nämligen hört att det ska vara väldigt svårt, behövs det någon utbildning?

Har planer på att åka efter jul : ) Så vore skönt att få lite svar på frågorna man har.

• Svar på tråden Hur gör man när man ska flytta till Norge?
  • bakeacake

du åker dit.. om du nu fått ett jobb.. går till deras skatteverk, får ett norskt personnr.. å sen är de bara att köra.. ja hade norskt bankkonto och grejer.. funkade prima..

du kan söka via norska arbetsförmedlingen, eller via svenska, å då på utlandsjobb..

lycka till!

• A Andersson

sök via nav.no och sedan måste du registrera dig i norge när du flyttat dit vilket du gör på likningskontoret i den staden du bor i. där får du ett norskt d-nummer (tillfäligt personnummer). dröjer ca 2 veckor innan man får det.

• A Andersson
    Miranda89 skrev 2009-09-15 10:31:22 följande:
    okej:) tack så mycke:)) Bor ni i Norge? Vad jobbar ni med?
    jag bor i norge under sommaren och jobbar då inom hemtjänsten. annars bor jag i sverige.
  • A Andersson
    bakeacake skrev 2009-09-13 00:18:52 följande:
    du åker dit.. om du nu fått ett jobb.. går till deras skatteverk, får ett norskt personnr.. å sen är de bara att köra.. ja hade norskt bankkonto och grejer.. funkade prima.. du kan söka via norska arbetsförmedlingen, eller via svenska, å då på utlandsjobb.. lycka till!
    norsk bankoto är ju ett måste om man ska jobba i norge...och då måste man ha D-nr (det är INTE ett personnummer, utan ett tillfälligt personnnummer)
  • fruganL
    Miranda89 skrev 2009-09-13 00:17:00 följande:
    Hur gör man när man ska flytta till Norge?
    ...man packar sina saker och åker över gränsen?
    *skäms* Jag kunde inte riktigt låta bli.

Utöver det som är nämnt behöver du avregistrera dig i Sverige också, försäkringskassan är duktiga på det. Glöm inte att inregistrera dig när/om du flyttar tillbaka sen.
    finn.no är en bra sida att nytta för...det mesta. Där hittar du både jobb och bostad. I storstäderna, i alla fall Oslo ä det vanligt med kollektiv eftersom det är ganska dyrt att bo. Det kallas för bofelleskap - "felles" som i gemensam.

Slutligen, för att rädda din ekonomi, eller till och med tjäna en slant eller två, så köper du allt ditt kött i Sverige och i övrigt lever vegetariskt. Ingen idé att ens tänka tanken att köpa kött i Norge, det är svindyrt. Och nyponsoppa finns inte, ej heller julmust. Köp för all del inte julebrus, det smakar peck och alla fylken har sin egen version. Sliskit som sjutton. =)
  • A Andersson
    fruganL skrev 2009-09-15 15:44:56 följande:
    ...man packar sina saker och åker över gränsen? *skäms* Jag kunde inte riktigt låta bli. Utöver det som är nämnt behöver du avregistrera dig i Sverige också, försäkringskassan är duktiga på det. Glöm inte att inregistrera dig när/om du flyttar tillbaka sen. finn.no är en bra sida att nytta för...det mesta. Där hittar du både jobb och bostad. I storstäderna, i alla fall Oslo ä det vanligt med kollektiv eftersom det är ganska dyrt att bo. Det kallas för bofelleskap - "felles" som i gemensam. Slutligen, för att rädda din ekonomi, eller till och med tjäna en slant eller två, så köper du allt ditt kött i Sverige och i övrigt lever vegetariskt. Ingen idé att ens tänka tanken att köpa kött i Norge, det är svindyrt. Och nyponsoppa finns inte, ej heller julmust. Köp för all del inte julebrus, det smakar peck och alla fylken har sin egen version. Sliskit som sjutton. =)
    hittade nyponsoppa sista jag var in norge och man behöver inte avregistrera sig i sverige om man är borta mindre än 6 månader, inte heller skatta i sverige om man jobbar för en norsk arbetsgivare.
    skattekortet är det man får i samband med sitt d-nr.
  • fruganL

Är man nära gränsen finns det nog, men i Oslo existerar det inte. I alla fall inte där jag försökte handla.
    Men Norge invaderas ju av svenskar, så det vore ju underligt om de inte importerade massa svenska varor för att göra oss nöjda.

När jag flyttade åkte jag till Storbritannien först och gick bara till FK för att fråga vad jag behövde göra och skulle då avregistrera mig. Men det kan nog stämma att vi pratade om att jag skulle vara borta minst ett år. Och sen råkade jag hamna i Norge istället efter inte så lång tid, så det kan säkert stämma.

• A Andersson
    fruganL skrev 2009-09-15 17:20:35 följande:
    Är man nära gränsen finns det nog, men i Oslo existerar det inte. I alla fall inte där jag försökte handla. Men Norge invaderas ju av svenskar, så det vore ju underligt om de inte importerade massa svenska varor för att göra oss nöjda. När jag flyttade åkte jag till Storbritannien först och gick bara till FK för att fråga vad jag behövde göra och skulle då avregistrera mig. Men det kan nog stämma att vi pratade om att jag skulle vara borta minst ett år. Och sen råkade jag hamna i Norge istället efter inte så lång tid, så det kan säkert stämma.
    bor i trondheim och där finns det. oslo har jag med sett det i. fast den är inte lika god som svensk.
  • fruganL

I'll be damned, jag var i fel butiker helt enkelt! Har för mig att jag frågade mina föräldrar när det begick sig dock, och de menade att det inte fanns. Pappa bodde sina första 30 år där och mamma bodde där i tio år efter att de gifte sig.
    Men å andra sidan är det snart 25 år sen de flyttade till Sverige så deras svar väger ju faktiskt inte så tungt i just denna hetsiga nyponsoppedebatt.
    Jag vet bara att jag var jättesjuk och verkligen ville ha nyponsoppa och jag kunde inte för mitt liv hitta och när jag försökte förklara för de som jobbade på den Kiwi jag var på så förstod de inte alls vad jag menade.

Men skönt. Då finns nyponsoppa och världsordningen är återställd. =)

Svar på tråden Hur gör man när man ska flytta till Norge?