• Fembarnsmorsan

Nytt pojkrum. tips på inredning!!

Hej!!

Nu i höst har jag redan börjat fundera på hur vi ska göra om i minstingens rum efter årsskiftet. Vi bor i hyreslgh och kommer att få gratis rust där både målning, tapetsering o golv! Har dock funderingar på att låta golvet vara tillsvidare eftersom han är så liten(blir 5 i november) och sliter på golvet så pass mycket fortfarande.

Vi får ta en loftsäng med skrivbord under av en väninna till mig då det är dags. Loftsängen är i silver och har blå "sidor". Vi har i övrigt ikeas expedit 149*149 vit, vit garderob(pax) även Mikael databord i vit men det ska vi ge bort eftersom han har ett stort skrivbord under nya sängen.

Jag vill nog gärna behålla expedithyllan tror jag den är så himla bra med förvaringen. Man kan ju ha olika lådor/korgar i facken om man vill.  Rummet sonen har är litet och har dörren på ena kortsidan och fönster/element på andrakortsidan. Dörren är mot vänstra väggen o fönstret mot högra(snurrigt jag vet men har inga bilder).  Det är lite snedtak och jag tror att garderober får plats precis längst ner mot fönstret om den skulle stå där.

Om det går att få "som jag vill" hade jag tänkt att loftsängen kommer att stå precis till höger då man öppnar dörren. Längst ner i vänstra hörnet tänkte jag ställa garderoben och i direkt anslutning till denexpedithyllan. Det blir kanske lite trångt direkt där dörren öppnas men i gengäld så får han en hörna vid fönstret där han kan leka. Tänkte ställa upp hans två saccosäckar han har där om han vill se på tv. Han har en liten tv/dvd som vi tänkte sätta upp på väggen o då kan den riktas till önskat synfält liksom.

MEN, hur inreder jag i övrigt? Vilka färger ska han få i sitt nya rum? jag vill ha tips på allt från tapeterna till gardiner o lådor/korgar. Kan man möblera på annat sätt?

• Svar på tråden Nytt pojkrum. tips på inredning!!
  • Mamsis

Har du en ritning på hur rummet är? Lättare då.. Behöver inte vara så avancerad ritning.

Vad gillar ni för färger och vad gillar han? Givetvis är det inte lämpligt att ta en tapet med raketer på tex den växer han ju ur, men fråga honom vad han tycker som så kanske ni får en riktlinje.

Blir det mycket trångt med dörren så ta bort den och häng ett draperi istället, han har väl inget behov av att stänga om sig med dörr än?

www.styleroom.se/search/albums

Här finns massor av inspiration skulle jag tro, jag hänger själv mycket på styleroom, men har aldrig kollat på pojkrum då jag bara har flickor själv

• Fembarnsmorsan

Tack för tipset! Ska kolla in där . Måste ha dörren annars blir han väckt av sina storsyskon. Men jag tror det kommer att kunna funka, annars byter vi ut expedithyllan *snyft snyft*.

Angående färgerna så tänker jag själv på vitt, blått och silver. Men skulle vilja ha tips på ännu mer affärer/hemsidor så man kan välja o vraka lite, he he. Ska även fråga sonen såklart.

Fick en idé av en kompis om att man kan mäta möblernas mått och tejpa på golvet där de ska stå så ser man på ett ungefär. Det tror jag att jag ska prova!

• Maalan

Vi ska tapetsera om i vår sons rum och där blir det en mörkbrunvägg och de andra ska vara gröna.. jättesnyggt! Fast det kanske inte passar om ni hade blått.

• Fembarnsmorsan

nej det blir nog inte så bra men ja gtror jag vill ha ljusa fäärger eftersom rummet är såpass litet...

• Rydia

Vitt, blått och silver låter som ett väldigt "kallt" rum. Jag känner att han nog behöver en varmare färg med/istället. Tyvärr kommer jag så klart inte på vad som skulle passa... Fast det beror klart också på vilken blå man använder. Har själv växt upp i ett blått rum så det är egen erfarenhet som talar.

Svar på tråden Nytt pojkrum. tips på inredning!!