• Celicia

Tvinga någon till umgänge?

Undrar om någon kan svara på följande fråga: pappan till mitt barn har meddelat att han inte kan ta hand om sonen under en av sina umgängeshelger framöver. Och jag har redan bokat en resa, eftersom jag förstås trodde att sonen skulle vara hos sin pappa då. Han säger att jag måste ta hand om barnet den helgen, att det är mitt ansvar som ensam vårdnadshavare. Har han rätt?

• Svar på tråden Tvinga någon till umgänge?
  • pegga
    Anonym skrev 2009-09-14 07:52:24 följande:
    Konstiga lagar i detta land. Man kan inte tvinga en förälder att träffa sitt barn däremot kan ett barn bli tvingat att träffa sin förälder. Vägrar barnet åka så kan föräldern barnet bor med bli tvungen att betala vite. Men om en förälder vägrar träffa barnet händer ingenting! Mycket sjukt!
    Det finns faktiskt goda skäl till att det fungerar så. Barn har rätt till umgänge med båda sina föräldrar, men lagstiftaren har ansett att det är direkt olämpligt att barnet får möta en negativt inställd förälder och att det inte går att tvinga fram föräldrakänslor på det sättet.

Vite däremot sätts ut när boendeföräldern saboterar barnets rätt till umgänge med en förälder som vill träffa barnet, men förhindras av boendeföräldern.
  • Celicia

Problemet är att ingen av oss har någon som kan vara barnvakt. Det är ju därför jag planerar in en resa under helgen som pojken skulle varit hos sin pappa.

Men vad händer om JAG vägrar ha sonen den helgen då, nån som vet? Om jag lämnar honom till skolan på morgonen och säger att det är pappans helg och han får fixa den?

Alltså, det är ju inte så att pappan egentligen inte vill ha umgänge, han bryr sig mycket om vårt gemensamma barn, men det är ju bara så att han tydligen planerat in nåt viktigare den helgen som han säger han MÅSTE på.

• Anonym (---)

Har det bara strulat denna gången? Talade du om att du skulle resa eller hann han före med sitt?

Jag skulle inte ens fundera på att bara lämna honom på dagis och hoppas på att pappan kan komma. Tänk om han också åker iväg... Då står ert barn och personalen där på fredagen och det kan bli riktigt tråkigt. Ett barn ska kunna lita på att en förälder kommer och inte behöva bli orolig över var mamma eller pappa är. Tänk på att även personalen kan ha något viktigt inplanerat och inte ska behöva stå inför att lösa ERA problem innan helgen. Det är inte alls snällt att sätta dom i en sådan sitts.

Jag förstår att det är jättetråkigt för dig att kanske behöva ställa in din resa, men ditt barn måste komma i första hand och vara viktigare. Eftersom du har ensam vårdnad så är det ditt ansvar. Hur taskigt det än kan kännas.

Har du någon vän som kan ta hand om ditt barn över helgen? Någon ditt barn står nära? Kanske ett barns föräldrar från dagis som du känner och kan lita på?

Lycka till!

• Anonym

Nej du kan inte lämna ditt barn på fredag och säga att det är pappans helg.
    Han har redan sagt till dig att han inte kan ta barnet och då måste du fixa det på något annat sätt...tyvärr i ditt fall.

Ring upp pappan igen och säg som det är att du har bokat en resa du inte kan boka av och fråga vad som är så viktigt att han inte kan ha sitt barn.

• Anonym (strunta inte!)

Förstår om du blir sur på pappan som uppenbarligen är en skit som inte tar sitt ansvar. Men jag ber dig att inte lämna ditt barn på morgonen och räkna med att pappan blir ansvarig för att han inte hämtar barnet. Mitt barn skulle ha blivit hämtat av sin pappa en gång på fritids. Ingen pappa dök upp, ingen pappa svarade i telefonen. En kvart efter stängning ringde personalen upp mig och sa att inte pappa hämtat barnet. Kan du tänka dig hur mitt barn satt där fullt påklädd, som sista barn kvar på fritids, orolig över om någon kommer eller ej? Vill att du ska veta att i över ett års tid var h*n orolig om jag så bara kom 10 min senare än den tid jag sagt jag skulle komma. Så djupt kan en sådan händelse sätta sig i ett litet barn.

• Anonym (---)

Anonym (strunta inte!) skrev 2009-09-14 09:35:33 följande:

Förstår om du blir sur på pappan som uppenbarligen är en skit som inte tar sitt ansvar. Men jag ber dig att inte lämna ditt barn på morgonen och räkna med att pappan blir ansvarig för att han inte hämtar barnet. Mitt barn skulle ha blivit hämtat av sin pappa en gång på fritids. Ingen pappa dök upp, ingen pappa svarade i telefonen. En kvart efter stängning ringde personalen upp mig och sa att inte pappa hämtat barnet. Kan du tänka dig hur mitt barn satt där fullt påklädd, som sista barn kvar på fritids, orolig över om någon kommer eller ej? Vill att du ska veta att i över ett års tid var h*n orolig om jag så bara kom 10 min senare än den tid jag sagt jag skulle komma. Så djupt kan en sådan händelse sätta sig i ett litet barn.
    Sa han till i tid?
    Tycker inte man kan utgå från att han är en skit.
    OM han sagt till i god tid.
    OM han sa det innan du sagt något om resan osv.
  • Anonym (strunta inte!)

Jo, jag tycker att man som förälder beter sig som en skit OM man bara har en kort umgängestid och tycker andra saker är viktigare än sitt eget barn, verkar som om pappan bara har varannan helg och det är inte mycket.
    I mitt fall så skulle jag absolut inte ut och resa utan var tack och lov hemma och kunde vara på fritids inom några minuter. Pappan i mitt fall hade börjat med umgänge varannan helg sedan några månader tillbaka efter flera års frånvaro. Varannan helg var bestämt via rätten plus att pappan ringde tre dagar innan umgängestillfället för att prata med barnet samt bekräfta att han hämtar på fritids just den dagen. Men icke sa nicke. Hörde inte av sig på tre månader efter det heller för att åtmintonde be sitt barn om ursäkt, vilket är det minsta man kan göra. Ville mest att med mitt inlägg få trådstartaren att förstå att det är hennes barn som far väldigt illa om hon nu bestämmer sig för att lämna barnet och utgå från att pappan kommer fast han sagt att han inte kan.

• Celicia

Om han sa till i tid? Det beror på hur man ser på det. Han sa till tre veckor i förväg.

Tack för alla svar! Får ta och boka av resan. Det känns bara så orättvist att han kan använda mig som "barnvakt" när han inte kan ta hand om sonen. Men jag kan inte begära nåt av honom.

Men som nån sa - det är väl priset av att ha ensam vårdnad.

• Anonym (---)

Håller med i det du skriver om fritids och att pappan var hemsk i ditt fall som utsatte erat barn för detta. Jättehemskt!

Bara för att man bara har vh så betyder inte det att saker kan komma i vägen. Min sambo har vh och visst kan man någon gång behöva byta helg. Betyder inte att han är en dålig pappa för det. Mamman kan också byta ibland när något krockar. Sånt händer och båda älskar sina barn lika mycket för det. Sen sätter ingen av dom det i system, men saker kan hända.

Så jag menar att i TS fall måste han inte vara en skitstövel.

• Anonym
    Celicia skrev 2009-09-14 10:04:09 följande:
    Om han sa till i tid? Det beror på hur man ser på det. Han sa till tre veckor i förväg. Tack för alla svar! Får ta och boka av resan. Det känns bara så orättvist att han kan använda mig som "barnvakt" när han inte kan ta hand om sonen. Men jag kan inte begära nåt av honom.Men som nån sa - det är väl priset av att ha ensam vårdnad.
    Ja 3 veckor är i god tid.
    Han använder inte dig som barnvakt.
    Du är barnets mamma och det är inte priset av ensam vårdnad utan det är priset av föräldrarskap.
    Allt oförutsätt kan hända och nästa gång så kanske det är du som behöver att han tar barnet när du inte kan. Kanske pga sjukdom eller annat.
Svar på tråden Tvinga någon till umgänge?