• Callina

Devils grip eller Bornholmssyndromet??

Jag har fått den diagnosen och tänkte höra om det finns fler? Hur länge gick ni med det innan det försvann. Hur behandlade ni det? Var ni sjukskrivna?

• Svar på tråden Devils grip eller Bornholmssyndromet??
  • The Black Lady

Nu blir jag nyfiken.. vad är det? Berätta!

• Pallas

Jag har tietzes syndrom, dvs inflammation i broskfästena mellan revbenen och bröstbenet. Jag fick det pga överansträngning medan jag hade en infektion i kroppen. Förmodligen är det kroniskt på mig och alla fästen, både på bak- och framsidan är drabbade i olika omfattning. När det var som värst kunde jag inte klä på mig själv och jag grät när jag andades, för det gjorde så ont.

Det är två år sedan jag fick det och det blossar upp så fort jag har en infektion eller när jag är stressad och spänner mig i bröstryggen. Stretchning av bröstryggen, samt träning av magmusklerna har fungerat bra för mig, både som förebyggande och vid akut inflammation. Lätt pilates ger mig den träning jag behöver. Massage av bröstryggen ger också smärtlindring, eftersom det är lätt att spänna sig när det gör ont att andas och allt blir en ond cirkel. Jag kan inte äta Voltaren eftersom det pajar min mage totalt.

• Callina
    Pallas skrev 2009-09-13 14:56:57 följande:
    Jag har tietzes syndrom, dvs inflammation i broskfästena mellan revbenen och bröstbenet. Jag fick det pga överansträngning medan jag hade en infektion i kroppen. Förmodligen är det kroniskt på mig och alla fästen, både på bak- och framsidan är drabbade i olika omfattning. När det var som värst kunde jag inte klä på mig själv och jag grät när jag andades, för det gjorde så ont.Det är två år sedan jag fick det och det blossar upp så fort jag har en infektion eller när jag är stressad och spänner mig i bröstryggen. Stretchning av bröstryggen, samt träning av magmusklerna har fungerat bra för mig, både som förebyggande och vid akut inflammation. Lätt pilates ger mig den träning jag behöver. Massage av bröstryggen ger också smärtlindring, eftersom det är lätt att spänna sig när det gör ont att andas och allt blir en ond cirkel. Jag kan inte äta Voltaren eftersom det pajar min mage totalt.
    Tråkigt att höra att det blivit kroniskt på Dig, det låter jättejobbigt. Dock vad jag vet är det inte kroniskt för mig. Så kanske det heter Tietzes syndrom när det väl blir kroniskt? Usch, det låter verkligen för jävligt. Stackare.
Svar på tråden Devils grip eller Bornholmssyndromet??