• Fiddle

Hur mycket kläder behöver man handla?

Hur mycket kläder har ni haft till er bebis?

Har tänkt att försöka handla det mesta innan den föds men tror att jag kanske kommer köpa för mycket =) Så hur mycket behöver man? Ge gärna exempel , typ si och så många bodys så många byxor hade vi osv...

Kul å se hur mycket kläder ni haft till era små =)

• Svar på tråden Hur mycket kläder behöver man handla?
  • lia76

Oj jag ha ringen kol på hur mycket jag har av varje,
    Jag har bara handlat
    Kan aldrig bli för mycket.
    De kräks rejält mycket i början så det är bara bra att ha ombyte av allt mjöligt.
    Bodys, tröjor, byxor, strumpor, underbyxor osv.

Libero har följande lista:

De flesta barn har storlek 50-56 i början, som brukar räcka cirka 1-2 veckor. Därefter följer storlek 60 eller 62 som i bästa fall håller lite längre.

Köp till exempel:
    6 set underkläder, bodystockings.
    4 sparkdräkter med långa ben och fötter så att barnet inte fryser.
    2 sweatshirts, långa så att ryggen hålls varm.
    2 t-shirts, kort- och långärmade.
    6 par sockar, se till att de inte sitter för hårt.
    2 filtar eller liknande att svepa in barnet i.
    1 overall eller åkpåse, mössa, vantar, solhatt. 
    1 paket blöjor, börja med Newborn, eller Mini om barnet väger över 3.700 g vid födseln.
    2 lakansuppsättningar.
    Säng, vagga eller lift med en stabil, skön botten.
    Skötbord.
    Badkar, tvättstället kan användas i början.
    Skötväska.
    Barnvagn.
    Hög stol.
    Bärsele.
    Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
  • Fiddle
    lia76 skrev 2009-09-13 16:33:43 följande:
    Oj jag ha ringen kol på hur mycket jag har av varje,Jag har bara handlat Kan aldrig bli för mycket.De kräks rejält mycket i början så det är bara bra att ha ombyte av allt mjöligt.Bodys, tröjor, byxor, strumpor, underbyxor osv.Libero har följande lista:
    De flesta barn har storlek 50-56 i början, som brukar räcka cirka 1-2 veckor. Därefter följer storlek 60 eller 62 som i bästa fall håller lite längre.

Köp till exempel:
    6 set underkläder, bodystockings.
    4 sparkdräkter med långa ben och fötter så att barnet inte fryser.
    2 sweatshirts, långa så att ryggen hålls varm.
    2 t-shirts, kort- och långärmade.
    6 par sockar, se till att de inte sitter för hårt.
    2 filtar eller liknande att svepa in barnet i.
    1 overall eller åkpåse, mössa, vantar, solhatt. 
    1 paket blöjor, börja med Newborn, eller Mini om barnet väger över 3.700 g vid födseln.
    2 lakansuppsättningar.
    Säng, vagga eller lift med en stabil, skön botten.
    Skötbord.
    Badkar, tvättstället kan användas i början.
    Skötväska.
    Barnvagn.
    Hög stol.
    Bärsele.
    Tack!

Det där lät ju inte som så himla mycket tycker jag =)

Men vad är bodystockings, är det bodys eller?
  • Birka Blårök

oj oj så där mkt köpte absolut inte jag . Jag köpte mkt efter typ 2 veckor då var det kul att åka och handla med bebisen när dom ändå sover så mkt. Då vet man också lite mer vad man behöver.

• lindalake

vilken knasig lista!
    får du en normalstor bebis passar storlek 50 i ca en månad och 56 i två månader...

mitt tips är omlottbodys, en del bebisar tycker inte om när man trär kläder över huvudet på dem. t-shirtar är värdelöst för de åker bara upp hela tiden (funkar dock om man använder sparkdräkter)
    mjuka byxor med hög mudd i midja och benslut som man kan vika ner när de växer.
    sen hur mycket man behöver...grejen är ju den att man får lite kläder också när barnet föds (hur mycket beror på hur många kompisar och stor släkt man har). så jag skulle inte köpa för mycket, iaf inte i storlek 50. man kan ju köpa i större storlekar också om man hittar något extra fint
    och om man har tvättmaskin eller måste gå och boka tvättstugan. måste du gå till tvättstuga så behövs typ 7 bodies och 3-4 byxor för att man inte ska behöva springa varannan dag. de kräks och blöjorna kan läcka.

• Fiddle
    lindalake skrev 2009-09-13 17:45:33 följande:
    vilken knasig lista!får du en normalstor bebis passar storlek 50 i ca en månad och 56 i två månader...mitt tips är omlottbodys, en del bebisar tycker inte om när man trär kläder över huvudet på dem. t-shirtar är värdelöst för de åker bara upp hela tiden (funkar dock om man använder sparkdräkter)mjuka byxor med hög mudd i midja och benslut som man kan vika ner när de växer.sen hur mycket man behöver...grejen är ju den att man får lite kläder också när barnet föds (hur mycket beror på hur många kompisar och stor släkt man har). så jag skulle inte köpa för mycket, iaf inte i storlek 50. man kan ju köpa i större storlekar också om man hittar något extra fint och om man har tvättmaskin eller måste gå och boka tvättstugan. måste du gå till tvättstuga så behövs typ 7 bodies och 3-4 byxor för att man inte ska behöva springa varannan dag. de kräks och blöjorna kan läcka.
    tack för bra tips!

Tyckte också att 1-2 veckor i strl 50/56 lät lite kort...

Jag har egen tvättstuga så jag behöver inte boka tid och sånt, men tror inte jag har lust att tvätta varje dag ändå... Som det är nu så blir det bara en gång i veckan haha!
  • berita

mina barn har aldrig kunnat ha stl 50-56
    beror ju på längden när barnet föds så jag kan förstå att man har den stl
    1-2 veckor

• Fiddle
    berita skrev 2009-09-14 21:48:07 följande:
    mina barn har aldrig kunnat ha stl 50-56 beror ju på längden när barnet föds så jag kan förstå att man har den stl 1-2 veckor
    ok hur stora var dina barn när de föddes?
  • äppelmos

3-4 bodys stl 50, 3-4 bodys stl 56
    2 byxor stl 50, 1-2 byxor stl 56
    strumpor stl 50
    mössa stl 50?
    overall om väder kräver stl 56/60?

köp sen efter behov (beror på om bebis kräks mycket, ni har egen tvättmaskin mm)

tips: OMLOTTbodys!

• Hönsmamman78

Min dotter var 52 lång när hon föddes och kunde ha 56 i två veckor men 62 betydligt längre, denna gång köper jag inget i 56. det går ju att vika upp muddarna i början. Omlottbodys ska jag köpa fler av denna gång!

• 4familjen

med mitt yngsta barn (dotter) så kunde jag ha strl 56 tills hon var 2 mån!
    och då vägde hon 3190g och var 49cm lång!

Jag köpte över huvud taget inget i strl 50, är ingen ide, utan köp 56, går ju bara att vika in armar och ben!
    Köpr gärna kläder med muddar som du kan vika ut= håller längre
    OMLOTTBODYS föredrar dom flesta barn då man slipper trä över huvudet!
    t-shirts= totalt onödigt, köp kortärmad body i så fall.

sen beror det ju mycket på vilken mån man får barn i, mitt i smällkalla vintern behövs det ju mer tjockare plagg, dock inte för tjocka eftersom bebis ändå ligger i åkpåse i vagnen osv!

/mamma till 3

• annat82

Det senaste jag fick veta var på ett andra ultraljud vi gjorde, att storleken på barnet i magen ofta ligger o släkten, på mammans sida. Fick lilltjejen uppskattad till ett par hekto över genomsnittet och då är det 10 veckor kvar till BF. Vet ju inte hur mycket det stämmer, men det kan ju va därför min mamma inte hade så mycket små kläder hemma, då båda jag och min bror var dryga 50 cm och över 4000g vid födseln. Han född 2 veckor för tidigt ohch jag 2 för sent.
    Vi hittade inga kläder som var mindre än 60 i min mors gömmor.
    Ligger det nåt i det så kan det ju vara intressant att höra efter om ens mor kommer ihåg hur stor man själv var.
    För det där med storlekar verkar variera väldigt mycket från familj till familj.

• Mideriaa

hej idag fick jag veta när vi va in på en barnklädaffär att man kanske inte ska köpa storlek 50 för att man vet ju inte hur stor barnet kommer o bli och efter att hon sa det så fick jag lite panik för vi har inte inhandlat mycket alls bara 3 st boddys
    så idag fick jag veta mycket mera hur jag ska tänka men endå så känner jag paniken över detta med kläderna.
    vi ska ha barn 5 dec sen vet man ju inte om det kommer innan eller efter,
    och idag när vi stog inne på affären så kände jag hur ska jag göra vilka storlekar är apsolut bäst å börja med och vad jag tror så känns det som att 56 är bäst.
    endå. men sen vad för kläder boddys vet jag och sen lite andra kläder som jag läste om att ni tipsade om
    men jag har panik över detta nu endå :(
    för jag vill ha detta klart med kläder så fort som möjligt
    visst vi kommer å få kläder ifrån min killes föräldrar också så det känns lite tryggare . men vill ju köpa nytt så mycket jag bara kan.

någon av er som redan har bestämt hur ni kommer å köpa??

• Skruttensmamma

Vi hade 4-5 bodys i stl 50 och 4-5 bodys i stl 56 till vår lille kille, han var 50 cm lång och vägde 3800g, så rätt normalstor. Vi fick massor av kläder i stl 62 och 68 av släkt och vänner.
    Efter 2-3 veckor hade lillkillen växt ifrån stl 50 och efter 5-6 veckor (?) hade han växt ifrån 56.

Jag tycker ni ska ha något plagg i stl 50 i alla fall. En liten bebis drunknar i stl 56.

Och man kan visst köpa för mycket! Det är massor av folk som säljer oanvända babykläder på Tradera, för att de hade köpt för mycket

Svar på tråden Hur mycket kläder behöver man handla?