• Fiddle

Hur mycket kläder behöver man handla?

Hur mycket kläder har ni haft till er bebis?

Har tänkt att försöka handla det mesta innan den föds men tror att jag kanske kommer köpa för mycket =) Så hur mycket behöver man? Ge gärna exempel , typ si och så många bodys så många byxor hade vi osv...

Kul å se hur mycket kläder ni haft till era små =)

• Svar på tråden Hur mycket kläder behöver man handla?
  • Fiddle
    lia76 skrev 2009-09-13 16:33:43 följande:
    Oj jag ha ringen kol på hur mycket jag har av varje,Jag har bara handlat Kan aldrig bli för mycket.De kräks rejält mycket i början så det är bara bra att ha ombyte av allt mjöligt.Bodys, tröjor, byxor, strumpor, underbyxor osv.Libero har följande lista:
    De flesta barn har storlek 50-56 i början, som brukar räcka cirka 1-2 veckor. Därefter följer storlek 60 eller 62 som i bästa fall håller lite längre.

Köp till exempel:
    6 set underkläder, bodystockings.
    4 sparkdräkter med långa ben och fötter så att barnet inte fryser.
    2 sweatshirts, långa så att ryggen hålls varm.
    2 t-shirts, kort- och långärmade.
    6 par sockar, se till att de inte sitter för hårt.
    2 filtar eller liknande att svepa in barnet i.
    1 overall eller åkpåse, mössa, vantar, solhatt. 
    1 paket blöjor, börja med Newborn, eller Mini om barnet väger över 3.700 g vid födseln.
    2 lakansuppsättningar.
    Säng, vagga eller lift med en stabil, skön botten.
    Skötbord.
    Badkar, tvättstället kan användas i början.
    Skötväska.
    Barnvagn.
    Hög stol.
    Bärsele.
    Tack!

Det där lät ju inte som så himla mycket tycker jag =)

Men vad är bodystockings, är det bodys eller?
  • Fiddle
    lindalake skrev 2009-09-13 17:45:33 följande:
    vilken knasig lista!får du en normalstor bebis passar storlek 50 i ca en månad och 56 i två månader...mitt tips är omlottbodys, en del bebisar tycker inte om när man trär kläder över huvudet på dem. t-shirtar är värdelöst för de åker bara upp hela tiden (funkar dock om man använder sparkdräkter)mjuka byxor med hög mudd i midja och benslut som man kan vika ner när de växer.sen hur mycket man behöver...grejen är ju den att man får lite kläder också när barnet föds (hur mycket beror på hur många kompisar och stor släkt man har). så jag skulle inte köpa för mycket, iaf inte i storlek 50. man kan ju köpa i större storlekar också om man hittar något extra fint och om man har tvättmaskin eller måste gå och boka tvättstugan. måste du gå till tvättstuga så behövs typ 7 bodies och 3-4 byxor för att man inte ska behöva springa varannan dag. de kräks och blöjorna kan läcka.
    tack för bra tips!

Tyckte också att 1-2 veckor i strl 50/56 lät lite kort...

Jag har egen tvättstuga så jag behöver inte boka tid och sånt, men tror inte jag har lust att tvätta varje dag ändå... Som det är nu så blir det bara en gång i veckan haha!
  • Fiddle
    berita skrev 2009-09-14 21:48:07 följande:
    mina barn har aldrig kunnat ha stl 50-56 beror ju på längden när barnet föds så jag kan förstå att man har den stl 1-2 veckor
    ok hur stora var dina barn när de föddes?
Svar på tråden Hur mycket kläder behöver man handla?