• vänat

Gastric bypass = GBP

GBP=Gastric bypass
    Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är intressad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    ? Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    ? Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    ? BMI måste ligga runt 38-40? Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    ? Fetman måste ha varat ett antal år.
    ? Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    ? Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 17:07
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m47207666.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-16 12:34
    Gravid/opad länk

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m46658076.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-18 20:54
    Annat forum för vikt operade!

www.regndroppar.com/forum/login.php&folder=inbox&sid=33a75aa1aaf88237362cd6176306538a

• Svar på tråden Gastric bypass = GBP
  • storkvinnan
    storkvinnan skrev 2009-11-30 10:19:07 följande:
    Mamma till Felicia och Simon skrev 2009-11-30 10:10:00 följande:
    jo när jag ringde blev dem lite sura, de sa också att jag var välkommen till en vikt grupp vid start i januari, dock har jag tre vänner som har gjort denna opration och det har förändrat hela dears liv. så nu hoppas ju jag på min husläkare på vårdcetnralen men vem vet, hon kanske också är suris då blir jag rädd.jo jag är rädd.....mycket rädd....kan läkaren bara säga nej rakt ut?
    själv klart ska jag gå på viktgruppen helt okej med det. men sen är jag ju mer åt oprtaionshållet, jag förstår väntetiden men det är lungt men jag är som sagt rädd för läkarens säger blankt nej till att sända remiss, ska man då be en annan läkare???
  • Arnsmamma

Hej på er :) spännande följa er väg tycker det är lite kul och läsa att ni blir mätta på ett kneckebröd . längtar så tills att det är min tur.

väntan är såååå lång .

fy vägde mig idag för att ha lite koll +3,5 kg :( känns ju inte för kul
    så nu har jag bestämt att jag ska gå ner 8,5 kg då ligger jag på BMI 40
    det är så jobbigt gå runt o va såhär stor nu .

jag kommer få träffa kirurgen i slutet av våren 2010 så jag har ju lite tid på mig .
    blir lite peppad av att läsa om erat flyt :)

• Brainstorm

Jag har haft 3 missfall i rad vilket jag gissar beror på min övervikt då jag har ett friskt barn sedan tidigare. Jag har länge kämpat med vikten men kommer ingenstans. Jag har skrivit en sk. egenremiss för GBP och väntas bli kallad för läkarbesök strax efter jul. Nu har jag dock blivit gravid igen. Med största sannolikhet kommer även denna graviditeten sluta i missfall, MEN...om jag nu får behålla barnet så undrar jag:

Kan en läkare bevilja en GBP när man är gravid? Självklart kan man inte opereras under en graviditet men väntetiden för op är ju så lång att jag i så fall hinner få barnet. Jag tänkte bara om någon visste om det är någon idé för mig att gå på läkarbesöket?

• storkvinnan
    Brainstorm skrev 2009-11-30 12:21:31 följande:
    Jag har haft 3 missfall i rad vilket jag gissar beror på min övervikt då jag har ett friskt barn sedan tidigare. Jag har länge kämpat med vikten men kommer ingenstans. Jag har skrivit en sk. egenremiss för GBP och väntas bli kallad för läkarbesök strax efter jul. Nu har jag dock blivit gravid igen. Med största sannolikhet kommer även denna graviditeten sluta i missfall, MEN...om jag nu får behålla barnet så undrar jag:Kan en läkare bevilja en GBP när man är gravid? Självklart kan man inte opereras under en graviditet men väntetiden för op är ju så lång att jag i så fall hinner få barnet. Jag tänkte bara om någon visste om det är någon idé för mig att gå på läkarbesöket?
    jag hade gått på läkarebesöket, varför inte? jag vet att läkare kan vara lite komplicerade, svenska vården med men kämpa
  • L i n n
    ooemilyoo skrev 2009-11-30 11:40:16 följande:
    Ni som har varit op ett tag vad har ni snittat i vikt ner gång i veckan ca!?
    Jag har varit opererad i sju månader nu och slår jag ut min viktminskning på de veckorna blir det ca. 1,3 kg/vecka. Under de första fyra månaderna snittade jag på ca. 1,6 kg/vecka.
  • Annicka
    hedde73 skrev 2009-11-30 08:16:20 följande:
    Gomorron. Allt för trött idag, då jag sat uppe till ett o kollade på amerikansk fotboll på en usel bild via datorn. :) Lite ont i magen idag när jag vaknade, men det har nog att göra med att jag legat en del på sidan o sovit. Skall få lite extra smärtstillande, så det blir nog bra. Äter nu frukost o inväntar dietisten som skall komma nu på morgonen, sen blir det samtal med läkaren. Efter lunch så drar jag mig mot centralen för hemfärd. :)
    Hoppas att din resa hem blir bra och grattis till ditt nya liv.
  • finskaflikkan

Gjorde Gbp1juni iår.. Ca 2veckor efter fick jag magsår och har sen dess ätit omeprazol en om dagen... Första 2månaderna åt jag 2 om dagen..
    Jaja...
    Nu så har jag börjat få konstiga kramper i magen och matstrupen, det gör inte ont utan krampar bara... Tillräckligt obehagligt... Och så känner jag av matstrupen hur den rör sig...
    Och jag får kramperna av att jag antingen äter eller dricker nåt... och har senaste dagarna blivit lite värre... Nästan så att jag får ont i halsen eller på halsen av krampernaa...
    Va e de?? Ska jag söka hjälp eller?

• Nala
    ooemilyoo skrev 2009-11-30 11:40:16 följande:
    Ni som har varit op ett tag vad har ni snittat i vikt ner gång i veckan ca!?
    Jag har iof sig bara varit opad i drygt tre månader men jag svarar ändå....

Jag snittar på ca 1,5 kg/vecka
Svar på tråden Gastric bypass = GBP