• mommysmonsters

Rottweiler hane till parning

Vi har en övergó Rottweiler kille på snart 2år. Han är renrasig & har stamtavla & hans föräldrar är från Serbien. Han är av första kullen som finns i Sverige. Alltså så borde det inte vara så svårt att hitta en tik åt honom. Men det har jag.

Vart kan jag hitta en tik åt honom?

• Svar på tråden Rottweiler hane till parning
  • hmcc

Lägg ut honom på rottweilerklubbens hemsida.

Ju fler meriter desto attraktivare så meritera honom i både bruks och utställning.

• mommysmonsters

Mamma till R o A skrev 2009-09-13 20:22:15 följande:

rottweilerklubben?Är han MH? AD/HD testad?
    Han ska snart göra MH & har röntgats.
  • köttbullelydnad

Vänta tills det är fixat och lägg ut honom på rasklubben.

• kimsi

Vad har han för meriter? Rottis är trots allt en brukshund och en hund av den rasen är ju knappast intressant om den saknar bruksmeriter. Det är ju heller ingen ovanlig ras så de avelsdjur som finns måste bryta ut från mängden.

Sedan kan det vara svårare att bryta in en hane på avelsmarknaden som inte har linjer från Sverige, det är svårt att kolla linjernas hälsostatus då.

• kimsi

Förrsten är det inte konstigt att du inte hittat någon som är intresserad i dagsläget, en rottis FÅR INTE ens avlas om den inte har gjort mh redan.

• Karni

Ett måste i mina ögon för rottweiler är MH, röntgen, utställning, korning och väldigt gärna bruksmeriter.
    Vilken kennel kommer han ifrån? Vad säger uppfödaren om att du vill låta honom gå i avel trots att inget verkar ha gjorts?

• Ivano

Hejsan. Jag har en tik som söker hane för första parning. Vart i Sverige är du?

• Eleanor

Jag har en rottweiler/amstaff hane som vill ha en flickvän om någon är intresserad av bilder eller har frågor så hör av er:)

• Eleanor
    Ivano skrev 2014-02-18 14:20:13 följande:

Hejsan. Jag har en tik som söker hane för första parning. Vart i Sverige är du?

Vilken ras har du? Har nämligen en rottisblandning kille som söker flickvän!
  • unforgettable

Va i helvete är ni två för några som svarade sist i tråden??? Det är inte lagligt att para Blandrashundar. Det får bara bli misstagskullar. Man får egentligen inte ens registrera kullarna! Själv har ja en rottisblandning, världens goaste och jag köpte honom för att han behövde hjälp. Dom är oftast friskast o allt vad de innebär, men man planerar inte en kull på blandraser!

Det är detaljerna som gör helheten
  • Eleanor
    unforgettable skrev 2014-03-19 12:54:17 följande:

Va i helvete är ni två för några som svarade sist i tråden??? Det är inte lagligt att para Blandrashundar. Det får bara bli misstagskullar. Man får egentligen inte ens registrera kullarna! Själv har ja en rottisblandning, världens goaste och jag köpte honom för att han behövde hjälp. Dom är oftast friskast o allt vad de innebär, men man planerar inte en kull på blandraser!

Det är detaljerna som gör helheten
    Varför gick det bra att registrera min hund i SKK då?
  • Ann Cistrus
    unforgettable skrev 2014-03-19 12:54:17 följande:
    Såvitt jag vet finns det ingen lag mot blandrasavel. Inte för att jag är för buskavel, men olagligt är det nog inte. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Ann Cistrus
    Eleanor skrev 2014-03-19 13:04:49 följande:
    Varför gick det bra att registrera min hund i SKK då?
    För att det är skillnad på stambokföring och ägarregister. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Eleanor
    Ann Cistrus skrev 2014-03-19 13:11:25 följande:
    För att det är skillnad på stambokföring och ägarregister. 
    Finns det en konkret lag i Sverige som säger att om du har en blandras får du inte para den? Inte såvitt jag vet
  • Ann Cistrus
    Eleanor skrev 2014-03-19 14:11:04 följande:
    Finns det en konkret lag i Sverige som säger att om du har en blandras får du inte para den? Inte såvitt jag vet
    Nej? Det sade väl inte jag heller?
  • Apopan

Rottweilerklubben hör du ju av dig till såklart. De kan säkert hjälpa dig med hur du skall gå tillväga. 

Sedan så kan det ju vara så att intresset inte är så stort bland alla uppfödare då serbiska rottisar tenderar att vara väldigt stora. För stora för att hålla på med bruks med enligt vissa. Verkar vara rätt intressant om en vill ställa ut, men är din utställd?

Sedan så är det lite sent att göra ett MH när hunden är 2år. Bättre sent än aldrig dock. 

Svar på tråden Rottweiler hane till parning