underhåll
Hej!
Skrev detta i annan tråd också men kom på att det kanske är bättre att ta här istället.
Vi har hamnat i den situationen att min sambo just fått ett brev från Försäkringskassan där de uppger att hans ex meddelat att hans barn inte längre bor här och att min sambo inte betalat underhåll.
Det kändes som ett slag i ansiktet eftersom detta är något vi aldrig tidigare hört ett ljud om. Barnen har i alla år bott varannan vecka fast nu på slutet (när de blivit äldre) har de kommit och gått lite som de velat. De bodde hos oss hela juni och nu har de varit hos henne ungefär lika länge men oavsett hur de bott har de fått välja så gott som helt själva.
Vi har inte hunnit prata med barnen ännu men jag har några frågor jag inte vet vart jag kan få svar på så jag testar här.
Ska underhållsbidraget räcka till allt? Om min sambo betalar underhåll, ska hans ex då köpa ALLT barnen behöver? (Förutom mat och sånt de dagar de är hos oss förstås). Anser man att man fullgör sitt ekonomiska ansvar för sitt barn om man betalar underhåll till den andra föräldern?
I brevet från försäkringskassan stod att barnen ska vara hos henne all tid utom fem dagar (alt fyra dagar i rad) för att fullt underhållsstöd betalas ut. Kan man kräva fullt ut att det ska vara så då? (Jag vet att det är hemskt mot barnen eftersom de blir lidande på grund av detta, men det känns så fel om hon ska få pengarna och barnen fortsätter att bo så gott som växelvis).
Tacksam för svar!