• flowerLowa

Låter du vattnet rinna när du...

... skalar potatis eller liknande?

(¯`°?.¸♥ ~Älskade AGATON 2009-01-20~♥¸.?°´¯)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du vattnet rinna när du...
  • mammatalman

Ja. om jag inte är på landet med farmor för då måste jag göra på hennes vi :) en massa skålar o kastruller överallt men det funkar där iallafall. Hemma gör jag som jag vill. då rinner vattnet nästan hela tiden.

• Tant Green

Ja, jag måste skala potatis under rinnande vatten, annars nyser jag ihjäl mig Fast om det är "likande" (morötter t.ex) kan jag skala utan vatten. Märkligt nog... jag är allergisk mot att äta råa morötter, men de går bra bra att skala...

• Aiwendil

Nej, jag låter inte vattnet rinna förutom när jag skalar potatis
    för det är jag allergisk mot.
    Måste spola hela tiden annars får jag klåda samt astma, men som sagt, annars stänger jag av när jag borstar tänderna och såna saker.

Isaks lillebror Tim har anlänt den 15e augusti 2009
  • CeeJay

Nej varför ska vattenkranen stå och rinna när jag skalar potatis?

• gosnosens mamma

Ja, dessvärre gör jag det! Jobbar på att påminna mig själv om att jag faktiskt inte behöver ha kranen på!

• Angels Fall First

Nej det har jag inte

mina svenska bostäver kommer och går
  • nano

Nej. Sköljer av dem när jag är klar med alla.

• Tant Green
    Aiwendil skrev 2009-09-13 20:39:02 följande:
    Nej, jag låter inte vattnet rinna förutom när jag skalar potatis för det är jag allergisk mot.Måste spola hela tiden annars får jag klåda samt astma, men som sagt, annars stänger jag av när jag borstar tänderna och såna saker.
    "Kul" med en till potatisskalsallergiker Man brukar bli bemött med en viss skepsis när man säger att man är allergisk mot att skala potatis... jag blev jätteglad när jag läste någonstans att det visst är ganska vanligt, i synnerhet om man är björkpollen/stenfruktsallergiker också.
  • Abandoned

Yes, I do.

♥ Panda - Anne M - Fragile Angel - EXPOSED - Neurotic - Abandoned ♥
  • Aiwendil
    Tant Green skrev 2009-09-13 21:37:10 följande:
    "Kul" med en till potatisskalsallergiker Man brukar bli bemött med en viss skepsis när man säger att man är allergisk mot att skala potatis... jag blev jätteglad när jag läste någonstans att det visst är ganska vanligt, i synnerhet om man är björkpollen/stenfruktsallergiker också.

Jo tack.. jösses vad vissa tittat lite lustigt när jag sagt att jag får astma och klåda på fingrarna av rå potatis!
    Potatisstärkelse är ju väääldigt starkt

En gång sprätte det vatten upp i mitt öga när jag skalade och hela ögat svullnade upp så jag fick ta en allerigtablett för att få ner det.

Jag tål som sagt inte heller björk och persikor m.m
    Isaks lillebror Tim har anlänt den 15e augusti 2009
  • Skrutten74

Nä, tänker lite snabbt på barnen i Afrika som går flera kilometer för att hitta smutsigt vatten och här står jag och slösar! Bara den tanken får mig att snabbt stänga av kranen i ren skam......'Läskigt att vi tar sådana saker för givna när andra mister sitt liv i jakten på rent vatten. Och vi spolar med våra 12-litersspolingar utan att ens reflektera över det. (Så i alla fall kan man byta till snålspolande toaletter oeller lägga en tegelsten i tanken för att minska vattenförbrukningen!)

• Zeppa

Japp jag spolar vatten, dock inte med världens stråle men som andra även nämnt innan så är jag allergisk!
    Min man bruksat vanligtvid göra detta pga av min allergi men tror även han spolar vatten...

• Thaleya
    nano skrev 2009-09-13 21:33:57 följande:
    Nej. Sköljer av dem när jag är klar med alla.
    jag med :)
  • Madde25

jag låter det rinna en svag stråle

• lövet2

Nej. Jag sköljer av de jordiga skalen, sedan stänger jag av kranen och skalar. Läger varje potatis i en skål med kallvatten tills de ska användas.

This isn´t over!
  • stina84

japp det gör jag. Har eget vatten

♥(¯`°?.¸ ♥mamma till världens underbaraste flicka, Salome 070314 ♥¸.?°´¯) ♥
  • elvinaOstefan

Nej det gör jag inte. Har det inmatat i huvudet efter mammas allt tjat opm att inte slösa på vattnet- för det kostar ;) Så jag stänger av och sätter på i ett när jag skalar och diskar. Sambon gör dock inte det, och det gör mig vansinnig ^^

• Peztis

Röstade Annat.

Ja, för vi behöver göra av med mycket vatten i vår brunn! behöver stor genomströmning just nu.

Men annars är jag sparsam om det är hos någon med kommunalt anslutet vatten.

Svar på tråden Låter du vattnet rinna när du...