Snabba förlossningar
Många verkar tycka att förlossningstiden ska räknas från när man börjar få regelbundna värkar.
Riktigt så enkelt är det inte för alla, förlossningar kan se ganska olika ut.
I mitt fall gick vattnet 09.45. Jag ringde in till förlossningen, och vi kom överens om att jag skulle komma in för kontroll kl 14.00 för kontroll eftersom jag inte hade värkar utan bara hade haft ett par sammandragningar innan.
Under förmiddagen blev sammandragningarna lite starkare, men de var fortfarande oregelbundna. Strax före 13 började jag packa ihop på jobbet, 13.05 åkte jag därifrån. I bilen började det bli lite jobbigt, då började sammandragningarna komma mer regelbundet. Klev in på förlossningen 13.20, några minuter senare undersökte de mig och strax därefter började krystvärkarna. DE var regelbundna och gjorde ont, men hade jag väntat till dess med att åka in hade jag fått föda i bilen, eller på jobbet, eftersom pyret föddes 13.55
De flesta har nog regelbundna värkar som är så kraftiga att de kan räkna från "första värk", men långt ifrån alla. Om jag ska räkna från första regelbundna värk så kan jag bara räkna krystvärkarna, vilket var ca 10-15 minuter totalt, så personligen räknar jag från när vattnet gick.