Inlägg från: Elfva |Visa alla inlägg
  • Elfva

VARNING för ättika!!!!!

Jag trodde faktiskt folk visste att ren ättika är jättestarkt och farligt, men det är klart det hade ju inte skadat om det hade framgått på förpackningen att det är så... Ren ättika ska man vara försiktig med, ättiksprit (12%) är betydligt mildare och ungefär att likställa med vinäger (dvs ofarligt men irriterande vid mindre förtäring typ någon enstaka klunk), vanligen är det ättikspriten man har hemma men iofs jag har ren ättika hemma just nu i kylskåpet...

• Elfva

ättiksgurka är absolut inte farligt att äta och ger inga skador...

• Elfva
    LindaSundberg skrev 2009-09-14 11:28:12 följande:
    OT men vad används det till?
    Det används t ex när man man kalkar av strykjärn och dylikt men du kan också använda den i inläggningar av t ex gurka och sill men då späder man ut den först rejält... Är du hobbyfotograf med eget labb används ättika i labbet...
  • Elfva
    Cecci78 skrev 2009-09-14 13:06:03 följande:
    bra att köra med tvätten om den luktar unket o att blötlägga ofräscha kläder i. Jag har även blötlagt klädsel till barnvagn som luktat lite "vind/garage". har faktiskt inte tänkt på att det är så skadligt.
    Ja det har du rätt i, det kan man använda det till och det är precis vad jag ska göra också då jag har en mörk tröja som luktar unket trots att den när nytvättad...

Man kan också ställa skålar med ättiksvatten framme om man har unken lukt inne, t ex tobakslukt och så vidare... Det sägs hjälpa... (kanske inte att rekommendera att ställa här och där om man har småttingar hemma dock ...).
Svar på tråden VARNING för ättika!!!!!