• Nektarin

Varför får den mörka tvätten ett tunt vitt ludd-lager?

Någon som känner igen detta?
    Det blir som ett tunt statiskt lager av vitt fint ludd på kläderna som gör att de ser sunkiga och blaskiga ut. Vad kan detta bero på?
    Vad göra åt? Kläderna ser inte fina ut alls!

• Svar på tråden Varför får den mörka tvätten ett tunt vitt ludd-lager?
  • lokisse

torktumlar du?
    da kan det vara dax att rengjöra torktumlarn ordentligt (inte bara luddfiltret)

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Flapper

När vi får det brukar det bero på att någon har glömt kvar en bit papper i byxfickorna. Annars kanske det behövs rensas i filterna i tvättmaskinen?

• Nektarin

Nej de tumlas inte....

Ja, jo det där med pappersbit har hänt mig också men jag tror inte det verkar vara nåt i maskinen nu, detta har faktiskt pågått ett tag o tänkte nu när jag drog på mig mina svarta jeans, som är helt blaskiga av det där tunna luddet, att nu måste jag göra nåt åt saken!
    Nåt filter vet jag inte av i tvättmaskinen och jag använder tvättmedel för kulörtvätt så vad mer göra?
    Kanske får kolla detta med ev rengöring av filter iaf.

• Flapper

Lycka till! Har inte så mkt annat att komma med tyvärr...

• Nektarin

Tack, nej jag testar å ser

• Trynträ

Så får jag med. Ytterst irriterande. Å det blir bara när jag tvättar i 40 grader och verkar inte bero på vilket tvättmedel jag använder eftersom det blir så med olika sorter. Får det t o m med flytande tvättmedel. Filtret gör jag iofs inte rent så ofta så det kan ju bero på det. Sen verkar det inte vara alla typer av kläder som suger åt sig heller. Jag har alltid extra sköljning på.

• grynet80

Jag fick så en gång när jag råkat överdosera sköljmedel. Kläderna såg supernoppriga ut men det gick bort när jag körde kläderna med bara vatten.

• Trynträ
    grynet80 skrev 2009-09-15 08:27:33 följande:
    Jag fick så en gång när jag råkat överdosera sköljmedel. Kläderna såg supernoppriga ut men det gick bort när jag körde kläderna med bara vatten.
    Ok för sköljmedel har jag aldrig använt.
  • Nektarin

Trynträ, jag vet inte på rak arm vilken maskin vi har, skall kolla hemma och återkomma.
    Sköljmedel däremot använder jag ganska rejält av för jag gillar lukten...så det kan vara en orsak kanske...sen finns det ju visst ett filter och jag tror inte det rengjorts alltför ofta.

Svar på tråden Varför får den mörka tvätten ett tunt vitt ludd-lager?